• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Golf en oceaan – mijmeringen over tijdelijkheid en oneindigheid

Golf en oceaan – mijmeringen over tijdelijkheid en oneindigheid

27 juli 2024 door Wouter ter Braake

Een individuele golf is een tijdelijk verschijnsel van de oceaan. Als de individuele golf gelijk zou zijn aan de oceaan, is de oceaan een individuele golf. Als je een enkele golf ziet kun je natuurlijk in beeldspraak zeggen: ‘ik zie de oceaan’. Maar een golf blijft een golf en is nimmer gelijk aan de uitgestrektheid en veelvormigheid van de oceaan. Wel keert elke individuele golf terug naar haar oorsprong, de oceaan. Ze her-verbindt zich met het totaal van waaruit ze voortkomt: de oceaan.

Elke individuele golf is uniek. Qua omvang, watermassa, stuwende kracht en minerale samenstelling. Een golf in de Waddenzee bevat andere mineralen en elementen dan een golf in het Caraïbisch gebied. Maar beide, in hun uiteenlopende verschijningsvorm, zijn deel van en keren terug in hun oorsprong, de oceaan.

Een individueel bewustzijn is een tijdelijk verschijnsel van het oneindige bewustzijn. Als een individueel bewustzijn gelijk zou zijn aan het oneindige bewustzijn, zou dit oorspronkelijke, oneindige bewustzijn een individueel bewustzijn zijn. Een niet logische redenering, want het is oneindig en elke individuele manifestatie, of het nu materieel of geestelijk van aard is, is eindig. Elk individueel bewustzijn keert eens terug naar haar oorsprong: het oorspronkelijke, oneindige bewustzijn van waaruit het voortkomt.

Uniciteit

Elk individueel bewustzijn is uniek. Qua helderheid, scheppingskracht, opvattingen, normen en waarden, religieuze en spirituele ideeën. Een menselijk individu uit Friesland heeft (meestal) andere opvattingen, normen en waarden, religieuze en spirituele ideeën dan een menselijk individu levend in het Caraïbisch gebied; en binnen bevolkingsgroepen zijn er tussen individuen verschillen in helderheid en scheppingskracht. Maar alle, in hun uiteenlopende verschijningsvormen, zijn deel van en keren terug naar hun oorsprong: het oorspronkelijke, oneindige bewustzijn.

Kinderen God’s, maar geen almachtige scheppers

Ieder is een kind van God, van de oorspronkelijke, alomvattende en oneindige scheppingskracht in de kosmos. Een mannelijke scheppingskracht in omarming met een feminien voorwaardenscheppende kracht, het Yin en Yang van de eeuwigheid. Een scheppingskracht waaruit alles voortkomt en alles naar terugkeert.

In parallel met ‘oceaan en bewustzijn’ is het idee dat een individueel kind God is een niet houdbare redenering. Dan zou elk kind een almachtige schepper zijn. Wij zijn evenwel individuele kinderen God’s én scheppers, maar geen almachtige scheppers, simpelweg omdat we geboren worden in een tijdelijk, stoffelijk omhulsel dat ons direct bij de geboorte de beperkingen van dualiteit bezorgt.

De eeuwige dans van manifesteren en verdwijnen

We keren ooit terug naar de alomvattende en oneindige scheppingskracht als we onze materiële verschijningsvorm (met het er aan klevende bewustzijn van ‘dit en dat’) moeten loslaten. We worden weer verenigd met de oorspronkelijke, alomvattende en oneindige scheppingskracht. Die stap kunnen we zetten in dankbaarheid vanuit het besef dat we via onze tijdelijke verschijningsvorm met onze tijdelijke ogen, oren en onze lichamelijke sensaties, gedachten, gevoelens en onze keuzes en lessen het oneindige bewustzijn, de algeest, hebben verrijkt met ervaringen.

Ieder van ons is onderdeel van de veelheid aan tijdelijke, individuele oren en ogen van het oneindige bewustzijn, van de goddelijke scheppingskracht. Maar we zijn God niet.
Alles is een eeuwige dans van manifesteren en verdwijnen van het oneindig aantal mogelijkheden van leegte. Alle aardse verschijnselen worden gekenmerkt door leegte, in de zin dat niets een inherent eigen bestaan heeft. Verschijnselen ontstaan in het oneindig bewustzijn en de oneindige scheppingskracht en gaan er weer in terug. Voorbij alle aardse beperkingen zijn er geen grenzen en voorbij de grenzen van het duale bestaan is er oneindige leegte.

Dit en dat zijn één
Tegelijkertijd kun je niet overeind houden dat de wereld van de verschijnselen een illusionaire wereld is. Wel dat er de illusie is van een ego dat zich als centraal punt ziet. De wereld van de verschijnselen is even reëel als het eeuwige en oneindige bewustzijn, omdat het er uit voortkomt en het er onderdeel van is. Er is geen tegenstelling tussen het één en het ander. Toch zijn ze niet hetzelfde. Het één is heel en leeg, het ander is verward en vol van tegenstellingen (‘dit’ en ‘dat’).

Kosmische humor

Dit en dat zijn in wezen ook weer één. Er is één en er zijn twee. Er is een oceaan en een tijdelijke golf. Niet hetzelfde en toch één.

Categorie: Columns, Wouter ter Braake Tags: bewustzijn, dit en dat, golf en oceaan, het oneindige bewustzijn, oneindigheid, tijdelijkheid

Lees ook:

  1. Vrijmakers
  2. The maingate
  3. Guy – dhammazaadjes – Stilstaand, stromend water…
  4. Vergeet onze oorsprong niet.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van van Kalken zegt

    28 juli 2024 om 11:21

    Even een heel klein beetje plagen Wouter. Overigens een Leuk en een voor mij herkenbaar artikel, waarvoor dank. Eén opmerking: “Maar een golf blijft een golf en is nimmer gelijk aan de uitgestrektheid en veelvormigheid van de oceaan.” In een meer non-dualistische benadering zou je ook kunnen zeggen: Een golf manifesteert zich en is gelijk noch ongelijk aan de (veelvormigheid van) de oceaan. Het is het denkende, analyserende en menselijke brein dat het identificeert (als golf) en er een betekenis aan geeft. Een oceaangolf, een waddenzeegolf, een VW Golf… het verschil bestaat niet in de ruimte waarin het zich manifesteert, maar uitsluitend in de denkende geest van degene die waarneemt.

  2. Wouter ter Braake zegt

    29 juli 2024 om 16:41

    Ergo. De denkende geest manifesteert zich in de (onmetelijke) ruimte en is even reëel als de oceaangolf, een waddenzeegolf, een VW Golf…die de denkende geest waarneemt.

    Het dieper liggende verschil in beschouwing onder deze taalexercities is dat ik anders dan het dogma van ‘non-dualistische denkwijzen’ niet meen dat alles illusie is. Als een bus stuurloos op me afstormt, spring ik opzij. De materiële manifestatie van bewustzijn (mijn fysieke en ook op zijn manier bewuste organisme) beschikt over een natuurlijke overlevingsdrang. Een drang die niet uitsluitend bestaat in een denkende geest. ‘Ik ben niet dit: een denkende geest’ noch dat: het ongeboren, oneindige bewustzijn’. Ik ben ‘dit én dat’. Verschillend en toch één. Ik hoed me graag voor de spirituele hoogmoed dat we al de onmetelijke geest zijn. We zijn deel van de onmetelijke geest, een ‘kind van God’, maar we zijn God niet.

  3. Henk van van Kalken zegt

    30 juli 2024 om 18:32

    Reëel èn irreëel. Waarnemen en voorbijgaan aan het waargenomene bevrijdt de betreffende golf zich van betekenisgeving en laat hem gewoon zijn wat hij is in zijn natuurlijke staat, zonder inkleuring, analyse, en oordeel in de betekenisgeving van de waarnemer. Niet alleen de betreffende golf, maar ook de waarnemer bevrijdt zichzelf van het waargenomene.
    In de fysieke staat is in de ogen van degene die daarin verkeert, alles een non-illusoire illusie. En natuurlijk proberen we, hoe tijdelijk we ook zijn, te overleven. Wij springen (meestal) niet van torens af, omdat we intuïtief en rationeel weten dat we dan doodgaan en/of… Evenmin laten we ons door bussen en trams overrijden.
    Een non-dualistische denkwijze is natuurlijk een dogma, maar non-dualisme is per definitie niet dogmatisch. Tenminste: zolang je er geen isme van maakt. Dat wordt het pas op het moment dat het een denkwijze wordt. Ik probeer juist te vermijden er een non-dualistische denkwijze op na te houden. Ik probeer wel non-dualistisch met verschijnselen om te gaan.
    Het komt me voor, beste Wouter, dat jij nog steeds verder moet zoeken naar de vraag der vragen: wie ben ik. Pas op het moment dat je het inzicht hebt gekregen dat er op deze vraag geen antwoord bestaat, kun je deze mislukking als een realisatie beschouwen. Begrijp me goed; we hebben het denken nodig om ons te handhaven en te overleven in de samsarische staat. Maar hoewel het denken hoort bij onze menselijke natuur, is de staat voorbij het denken, de staat die niet te beschrijven is. De staat die ongeboren is èn onsterfelijk. De staat die het normale menselijke verstand te boven gaat, de integratie van leegte en manifestatie, niet dit, niet dat, niet zus of zo, maar daar ver voorbij.

Primaire Sidebar

Door:

Wouter ter Braake

Coach bij Zin en Zen. Rebelse geest met warm hart. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.