• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » VrijdagZindag – Prijsschieten

VrijdagZindag – Prijsschieten

8 maart 2024 door André Droogers

Religie? Een kwetsbaar verschijnsel. Even prijsschieten.

Allereerst: waarom zou je er een levensbeschouwing op na houden waar de twijfel structureel zit ingebouwd? Je zoekt zekerheid, maar je krijgt antwoorden die nieuwe vragen oproepen. Je moet geloven, zeggen ze dan, maar dat is het hem juist, want betrouwbare kennis levert dat geloof niet op. Verlegenheidsoplossing: je mag de twijfel vieren als o zo menselijk, weliswaar een handicap, maar ook een mooie uitdaging. Alleen, wat houd je over met al dat getwijfel?

Ten tweede: tegen de twijfel worden ogenschijnlijke zekerheden ingezet. Je krijgt bijvoorbeeld een soort orthodoxe fundamentalistische zekerheid, inbegrepen strakke geloofsoverdracht en sociale controle. Of een zekerheid van blije snit, waarbij binnen een uur de zorgvuldige opgebouwde sfeer zorgt voor een onontkoombare climax. Of je zekerheid is van verticale institutionele aard, met esthetisch verantwoord ritueel uit een eerbiedwaardige traditie. Alleen, elke zekerheid heeft wel geheel eigen, niet-religieuze voorwaarden.

Ten derde is er de ruis van de onvermijdelijke machtsfiguren. Alle religies hebben hun eigen pausjes, van de top tot de plaatselijke afdeling. Vaak rechtvaardigen leiders zich door te verwijzen naar hun roeping van heiligen wege. De boodschap van nederigheid, die de poten onder hun troontjes zou doorzagen, werkt even niet. Leiders verdonkeremanen de menselijke oorsprong van geloofsvoorstellingen achter dogma’s die volgens hen rechtstreeks van boven zijn geïnspireerd, via hen. De eigen geest vermomt zich als heilig. Gezag is weliswaar onmisbaar – alleen, van welk allooi?

Zo, daar kan religie het wel weer mee doen. Twijfel, vermeende zekerheid en dan ook nog foute macht. Nu de kanteling in dit betoogje.

Bekijk religie als een spel met een andere werkelijkheid dat in volle ernst gespeeld wordt. In volle ernst, want dat is eigen aan het spel. Serieus gespeeld dus, maar wel een spel. Zo bekeken pleiten twijfels, valse zekerheden en machtsmisbruik ineens niet meer tegen religie, maar er juist voor. Kijk maar mee.

Twijfels? Logisch, want zolang religie bestaat spelen mensen met een enorme hoeveelheid mogelijke betekenissen en een grote keuzevrijheid. Sommige inzichten spreken je aan, andere niet. Je probeert ze uit. Zo speel je een tijdje een bepaald spel, vaker levenslang. Je zou zelfs kunnen vergeten dat je speelt, zoals gebeurt bij de meerderheid van de gelovigen.

Zekerheden? Die horen bij de volle ernst van het spel. Die serieuze insteek bevordert een duidelijke visie. Tegelijk moet je als goede speler af en toe knipogen naar jezelf en naar anderen: wij spelen, weet je wel?! En je speelt weer verder, eventueel met een ander spel.

Machtsfiguren? Daarvoor kan de speelse kijk op religie alleen maar heilzaam zijn, want het gedrag van al die pausjes doorzie je als machtsspel. Leiderschap beperkt het spel tot de ernst en schaft het speelkwartier af. Dan kun je er nog steeds voor kiezen dat gedoe als noodzakelijk kwaad te accepteren, want zonder gezag ontstaat chaos. Maar je kunt ook regelmatig checken of de leider nog wel dienstvaardig en dus geloofwaardig is.

Kortom: al prijsschietend kun je met speelse betekenisgeving religie zowel wegrelativeren als tevoorschijn rehabiliteren. Misschien niet de hoofdprijs geschoten, wel een aanmoedigingsprijs. Dat scheelt een hoop discussie en ergernis. Religie is dan niet eens zo’n gek spel. Maar houd het wel speels.

Categorie: Andre Droogers, Columns, Geluk Tags: prijsschieten, religie, speelse betekenisgeving

Lees ook:

  1. VrijdagZindag – Religie oorspronkelijk
  2. VrijdagZindag – Geloof het – of niet…
  3. China is niet antireligieus
  4. Edel – Religie en wetenschap, een westers duo

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. fred lauw zegt

    9 maart 2024 om 12:06

    Dank. Scherpzinnig artikel

  2. Roelof zegt

    10 maart 2024 om 07:47

    I.d.d. scherpzinnig, en goed voor het humeur ook :-)

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 21 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (4)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Veelwoordig is het onweten, want er zijn geen woorden voor
    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp
    • Renske – haiku 11 – strandwandeling
    • Ardan – delen…
    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.