• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » ‘Ik ben een liegende boeddhist’

‘Ik ben een liegende boeddhist’

18 september 2013 door Joop Ha Hoek

Door de herrie heen van de afzuigkap in de keuken- ik stond te kokkerellen voor een gezelschap, hoorde ik het de ouders tegen het driejarig jongetje zeggen. ‘Het is niet erg maar je moet wel even sorry gaan zeggen’. Even later stond het knulletje met zijn vader in de keuken. Met in zijn handen mijn keramische lievelingsvogel, zelf geglazuurd en raku-gestookt. Beter gezegd: mijn ex-lievelingsvogel, want in twee stukken. Het kind zei ‘sorry’. Vader zei: misschien is hij nog te lijmen. ‘Het is niet erg’, zei ik. ‘We kieperen hem nu in de vuilnisbak want ik hou niet van gebroken beelden.’ Ik lachte.

Doing, doing, weer een aantekening op mijn boeddhistische leugen-strippenkaart. Ik vond die kapotte vogel vreselijk, wat erg. Ik had me altijd voorgenomen dat dit beeld de moeite waard was om gered te worden bij brand en onraad. Samen met een prachtig, houten handgesneden beeld van een Hopi-indiaan. Nog voor de komst van het kleine jongetje had ik de vogel verplaatst naar een klein tafeltje tegen de kamermuur. Zo, daar sta je veilig, dacht ik tevreden.

In een fractie van een seconde besliste ik daar in die keuken dat ik net moest doen alsof ik het niet erg vond dat die vogel –die prachtige vogel-  in stukken was gevallen. Ik deed dat heel bewust. Ik wilde het mannetje niet verdrietig maken als ik verdriet en ergernis toonde. Ik wilde de sfeer niet verzieken door te mopperen. Ik deed net alsof ik niet aan dingen hechtte. Hup, de vuilnisbak in. Ik kan nog wel tien redenen noemen waarom ik zo handelde. Maar als ik eerlijk en oprecht was geweest had ik gezegd dat ik het zwaar waardeloos vond, de gebroken vogel.

De Boeddha houdt niet van Liegebeesten. Juiste spraak is voor hem een groot goed. Nou ja, een leugentje om bestwil. Nee, ook niet. Nou, dan een leugen om de rust in de tent te bewaren. Nee, nee. Of om mijn redactie en bronnen te beschermen. Nee!

Ik doe de hele dag door mijn best om niet te liegen, Maar ik ga regelmatig in de fout. Zo vertelde ik mijn kleinzoon dat ik oma uit een mollengang had gered, waar ze tot aan haar hoofd in zat. Dat sprak hem wel aan. Het ging om het samenspel van de ingrediënten dat tot de leugen leidde. Er is een oma, een mollengang, zij zakte er wel twintig centimeter in weg. En ik moest het weer aandikken, als was de werkelijkheid al niet leuk genoeg. Vanmiddag zei ik tegen mijn kleinzoon: vraag het …maar aan Sinterklaas. Omdat ik inmiddels allergisch ben geworden voor mijn eigen leugens, signaleerde ik gelijk dat ook dit een onwaarheid was. Doing, doing, weer een aantekening op de leugenkaart.

Ik geloof dat ik door de jaren heen getraind ben in juist spreken, tenminste ik heb de theorie onder de knie. Mijn omgeving vindt mij ook geen leugenaar, geloof ik. Of een fantast. En toch lieg ik, elke dag, terwijl ik de intentie heb om dat niet te doen. Gisteren nog, tijdens het uitgeversoverleg. De ober vroeg of ik lekker had gegeten. Ja, hoor, dank je wel, zei ik, terwijl de rijst uit mijn oren kwam en ik me had voorgenomen om nooit maar naar dat restaurant te gaan. Ik loog bewust (zie het verhaal van de gebroken vogel hierboven). De ober lachte naar mij, ik lachte terug. Gestaalde kaderboeddhisten zullen nu zeggen: je had ook kunnen zeggen tegen de ober dat je zijn vraag niet wilde beantwoorden om hem niet te kwetsen. Ja, had gekund. Hoe gek kan het worden.

De leugens van nu zijn een stuk milder dan die van vroeger. Toen ik nog misdaadverslaggever was gaf ik me regelmatig uit voor een ander, stelde me aan de telefoon voor als Piet Pieterse of als notaris Weetikveel, om aan mijn informatie te komen. Om die te kunnen gebruiken in mijn artikelen om schadelijke toestanden bloot te leggen. Zelf werd ik er niet beter van, nou ja, door dat gedraai en gelieg behield ik wel mijn goedbetaalde baan. Maar ik werd regelmatig ernstig bedreigd, was vaak doodsbang. Dus wat dat betreft had ik beter niet kunnen liegen, zou dan een zoveelste klas journalist geworden zijn en eruit gesmeten. Dus een beetje eigenbelang zat wel aan dat liegen vast. Ik was niet de enige in dat milieu die loog. Politiemensen, officieren van justitie, notarissen, er zaten heel wat Liegebeesten onder. De meesten logen- net als ik, beroepsmatig, om belangen en mensen te beschermen. Wat moet je doen als een topcrimineel aan je vraagt of er plannen zijn om hem te arresteren en je weet dat een arrestatieteam hem de volgende ochtend uit zijn bed zal rammen. Nee, hoor, loog ik dan.

Ik ben tegenwoordig- al is de frequentie van de leugens nog redelijk hoog, nog een amateur vergeleken bij de The Yes Men. Een Amerikaanse groep politieke activisten die werken volgens het principe van culture jamming. Ze werkt aan identiteitscorrectie door zich voor te doen als invloedrijke figuren en woordvoerders van belangrijke organisaties of bedrijven, zoals de Wereldhandelsorganisatie, McDonald’s, Dow Chemical en het Amerikaanse ministerie van Volkshuisvesting.

De groep ontwerpt en onderhoudt nepwebsites, die lijken op de websites die ze wil parodiëren. Vervolgens accepteert de groep uitnodigingen die ze op deze websites ontvangt, om te spreken op conferenties, symposia en televisieprogramma’s. De groep bedient zich daar vaak van satire: terwijl ze zich voordoen als invloedrijke personen, maken ze schokkende, denigrerende en absurde opmerkingen over arbeiders en consumenten. Ze liegen en bedriegen en zijn succesvol. Ze lieten de Wereldhandelsorganisatie zichzelf opheffen, omdat ze jarenlang de kluit had belazerd en politici en media over de hele wereld maakten er melding van. Van een leugen. Ik moest er smakelijk om lachen.

Ik geloof dat de Yes Men weten dat ze liegen. Ik weet dat ook van mezelf. Ik jok niet om er rijk of beter van te worden, om mijn status te verhogen. Ik jok ook niet tegen mijn naasten of vrienden of goede relaties. Liegen is geen wezenlijk onderdeel van mij, zo heb ik ontdekt. Ik weet dat ik lieg. Ik ken het verhaal, de relatieve pure werkelijkheid, ontdaan van deze leugens. Ik ben een ander dan de man die liegt en ik ken dat onderscheid ook. Het is als de rol van een toneelspeler. Hij speelt Hitler, Annie MG Schmidt, maar hij weet dat hij die persoon niet is. Ik ben de leugenaar, maar weet dat er ook nog een ander is. De echte, zal ik maar zeggen. Dat verzacht wel een beetje dat gelieg. Maar als iemand mij op mijn leugens wijst, kan ik natuurlijk niet zeggen: Nee niet ik maar de andere Joop liegt. Dat maakt mijn stelling erg ingewikkeld.

Die gebroken vogel zie ik maar als een wake-up call. Om nog beter mijn spraak en gedachten te bewaken. Ik heb de intentie om niet te liegen, om de waarheid te spreken. Ik wil dicht bij mezelf blijven, maar ben ik de enige boeddhist die liegt?

 

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: beeldje gebroken, joop hoek, juist spreken, Liegen, sorry, spraak, vogel

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdenveertiende dag – vreemde vogel
  2. Het jaar 2018 – de honderdenachtenveertigste dag – bertusnu
  3. Het jaar 2018 – de tweehonderdennegenenzestigste dag – spraakbewaken
  4. Het jaar 2019 – dag 178 – nostalgie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Connie Franssen zegt

    18 september 2013 om 08:56

    Nee hoor, Joop. Je bent niet de enige :) Het is lastig. De afweging is soms: ben ik aardig of ben ik eerlijk? Ik kies vaak voor het eerste en realiseer me goed dat het fake aardigheid is, maar wel zo beschaafd. Leugentjes om bestwil zijn zo gek nog niet.
    Ik hoop dat je de vogel uit de vuilnisbak gevist hebt!

  2. Joop Ha Hoek zegt

    18 september 2013 om 09:20

    Dank je, Connie. Nee de vogel is voorgoed gevlogen. Er is zelfs een collega-boeddhist die het helemaal geen onaardig idee vond om alle spullen om mij heen maar het raam uit te kieperen. In die fase zat ik al, tot mijn verhuizing. Ik mopper dagelijks op de nieuw aangeschafte spullen, maar ik ben er ook wel een beetje blij mee. Zo dubbel.

  3. Anne zegt

    18 september 2013 om 09:28

    Een kind niet onnodig opzadelen met schuldgevoel lijkt mij juist correct spreken. Er is geen enkel nut in naar het kind uiten dat het papa wel pijn doet dat de vogel kapot is en het enige resultaat is negatief.

  4. Menno Prins zegt

    18 september 2013 om 10:02

    Wat is waarheid? vroeg Pilatus aan Jezus, en die zweeg. Is het niet zeer vaak zo dat als we onze mond opendoen, hetgeen we zeggen per definitie bezijden de waarheid is? Omdat DE waarheid onzegbaar is? “Juist spreken” is volgens mij dan ook iets anders dan “de waarheid” spreken. Als je echt alleen dat laatste wilt, kun je beter zwijgen. Liegen is volgens mij iets anders dan bijvoorbeeld oprecht proberen een kind duidelijk te maken dat er ergere dingen in het leven zijn dan het breken van een vaas. Mijns inziens is het ook onverstandig om je best te doen “niet te liegen”. Het is veel wijzer – denk ik – om je best te doen je woorden zorgvuldig te kiezen, zo dat de persoon die de woorden hoort er dichter door bij de waarheid komt. De vraag is dan natuurlijk: welke waarheid? Jouw waarheid? De maatschappelijk gewenste waarheid? De absolute waarheid? Zeg het maar.

  5. Tom zegt

    18 september 2013 om 21:01

    Wat zou er zijn gebeurd als het ventje hartelijk bedankt werd voor zijn “sorry”. “Fijn dat je even sorry komt zeggen, dank je wel daarvoor! Kom, we kunnen hem wel samen weggooien. En dan is het verder klaar”. Zo had het ventje misschien geleerd dat het veilig is om ‘sorry’ te zeggen en zal hij dat in voorkomend geval makkelijker zelf doen. Je hebt verder niets naars gezegd over je gevoel van de gebroken vogel, dus niet fout gesproken, en het ventje had iets geleerd. Maar ja, probeer dat maar eens te bedenken als je je realiseert dat je lievelingsbeeldje kapot is, hetgeen ook nog eens betekent dat je gehecht was. Dat boeddhisme ook elke keer! Bijna weer van het pad af Joop, maar hartstikke herkenbaar!

  6. Joop Ha Hoek zegt

    18 september 2013 om 21:46

    Tom, je kunt zo mijn ghostwriter worden. Ik ben met het ventje naar de afvalbak gelopen en we hebben samen de vogel er in gekieperd. Toen het deksel weer neerviel en de afscheidsceremonie beëindigd was het helemaal goed. Ogenschijnlijk. Het mannetje ging weer blij verder met spelen. En sorry, sorry, sorry, ik ben nog steeds regelmatig gehecht. Bijvoorbeeld aan deze tekst en aan mezelf. Het pad volg ik met vallen en opstaan. Is er een grote vuilnisbak waarin deze man in één keer kan verdwijnen?

    • Tom zegt

      19 september 2013 om 20:42

      Persoonlijk zou ik je liever niet in de grote vuilnisbak zien Joop. Ik moet er niet aan denken dat je zomaar tot afval verwordt. Van wie moet ik dan leren Joop? Dus doe maar niet in een kliko kruipen en deel zoveel van je ervaringen als mogelijk. Ik lees die graag en leer er elke keer weer van. Tja, zo ben ik gehecht geraakt aan jou schrijvens. En dat vind ik helemaal niet erg….

  7. Paula Kuitenbrouwer zegt

    19 september 2013 om 11:40

    ‘Right speech’ en niet-liegen zijn niet onder alle omstandigheden hetzelfde.
    Zo zou ik mijn uiterste best doen hoogwaardig te liegen om zo ondergedoken verzetsleden in de WWII te beschermen.

    Er huizen ook meerdere stemmen in ons. Soms spreekt ons ego, soms ons hart. Soms onze hechting en soms spreekt onze deugd.

    En ik waardeer je ‘leugen’ tegen het kleine jochie. Het welzijn van het kleine jochie is je meer waard dan je hechting aan de vogel. Dat is geen liegen; dat is luisteren naar de juiste innerlijke stem in je. Bravo.
    Paula

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.