• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Shoot! #5: Hoe boeddhistisch/mindful is voorpret?

Shoot! #5: Hoe boeddhistisch/mindful is voorpret?

5 september 2013 door Tom Hannes


In de rubriek Shoot! geeft Tom Hannes  antwoord op al je levensvragen.
Ook een vraag voor Tom? Mail naar: bodhitv@bosrtv.nl

Vraag 5: 

Hoe boeddhistisch/mindful is voorpret? Want met voorpret creëer je al een soort verwachtingen, toch? Kun je jezelf voornemen om daar niet aan te hechten en toch te genieten van de voorpret? Of is voorpret altijd een vorm van het ontwijken van het huidige moment? ~ Lieke ~

Mooie vraag! Vier mooie vragen zelfs! Mag ik ze in omgekeerde volgorde antwoorden?

 4. Is voorpret altijd een vorm van het ontwijken van het huidige moment?
Neen. Voorpret is een ervaring in het huidige moment. Eerder het idee dat je voorpret moet vermijden is een vorm van het ontwijken van het huidige moment.

3. Kun je jezelf voornemen om je niet aan verwachtingen te hechten en toch te genieten van de voorpret?
Ja, dat kun je. Goed voornemen ook. Maar hoe doe je dat? Daarvoor moeten we weten wat het probleem van voorpret is.

2. Want met voorpret creëer je al een soort verwachtingen, toch?
Eigenlijk begint het andersom. Eerst denken we iets leuks te kunnen verwachten. Dan wordt ons lichaam volgespoten met enthousiasme-hormonen. Ik denk niet dat je zou willen leven zonder dat mechanisme. Je zou meteen veranderen in een plant. Een mindful leven leiden is niet hetzelfde als een lobotomie ondergaan. Er hoeft geen spanning te zijn tussen leven in het hier en nu en verwachtingen hebben.

Maar verwachtingen moeten inderdaad beheerd worden. De mix van verwachting-en-voorpret kan ons immers flink in de luren leggen. De verwachtingen kunnen bijvoorbeeld niet uitkomen. Je hebt je weken verheugd op een weekendje Ardennen en als het zover is, regent het de hele tijd. Alle opgespannen verwachtings-energie verandert in één klap in een haard van wrok. “Hier heb ik zo naar uitgekeken! Wat doet de realiteit mij aan?” En wrokkige geesten zijn lastige dingen in de omgang.

Een ander gevaar is sluipender: voorpret erodeert onze aandacht voor alles wat niet met het verwachte doel te maken heeft. Ons hele bestaan vernauwt tot een dun recht lijntje tussen dit moment en de Grote Pret die Komt. Zo verliezen we bijna ons hele weidse leven uit het oog. De roze bril van de voorpret is een roze blinddoek. Je ziet niets. En waar je niets ziet, gaan je meest idiote patronen met je aan de haal.

Bovendien is voorpret verslavend. Dat is een vreemde trekken van onze geest: we raken makkelijk verslingerd aan dingen die iets leuks beloven, ook als vaak gebleken is dat die belofte nooit echt ingelost wordt. Of het nu een aankoop is, een consumptie, een sigaret, de verwezenlijking van iets, het winnen van rijkdom, macht, het binnenhalen van een nieuwe sekspartner, of het begin van een langverwachte vakantie… uiteindelijk is de bevrediging nooit echt, tja, bevredigend. Voor we goed en wel voelen hoe fijn het eventjes is, zijn we alweer op zoek naar de volgende voorpret. Want geef toe, voor ons verslaafden is het leven zonder voorpret geen pretje. We vervelen ons snel. De wereld wordt saai. We worden er in een oogwenk wanhopig van. We hebben snel een nieuwe shot nodig. Als echte junks.

Mooiweer garantie, me neus.

En het wordt nog erger. Neurologe Tali Sharot ontdekte recent dat wie geestelijk gezond is, geneigd is de toekomst te rooskleurig in te zien. Mensen met realistischere verwachtingen zijn zelfs vatbaarder voor depressies. Wat een ellende! We hebben dus te kiezen tussen roze zelfbedrog of deprimerend realisme. Valse hoop of wanhoop. Tyfus of cholera. Ziedaar de mens…

1. Hoe boeddhistisch/mindful is voorpret?
Goed, wat doet het boeddhisme hiermee? Alvast niet vluchten in een idee van een volmaakt huidig moment vrij van voorpret (of verdriet, boosheid, frustratie..). Onder boeddhisten en hun sympathisanten wordt soms vreemd gedaan over het hier en nu. Alsof alles plots in orde is als je maar toegang kreeg tot het Heilige Huidige Moment. Dat is – o ironie – pas echt een valse belofte.

Het huidige moment waarover de Boeddha sprak is iets helemaal anders. Hij raadt aan om de aandacht op het hier en nu te vestigen, niet omdat alles dan plots oké is, maar om ons bestaan te onderzoeken terwijl het zich voordoet. Hij vraagt dus om het realistische pad te kiezen. Als je dat doet, merk je dat het niet zo gek is dat we zo vatbaar zijn voor wanhoop. Want als je echt naar dit moment kijkt, merk je drie dingen: 1 alles is vergankelijk, 2 er valt niets te grijpen want de dingen zijn compleet afhankelijk van omstandigheden 3 en dat installeert dus inderdaad een gevoel van misnoegen in ons dat wel heel erg vaak met ons aan de haal gaat. Deze radicaal realistische blik bewaren is niet gemakkelijk. Hij gaat in tegen onze diepe neiging om onszelf te omringen met een wolkje van valse hoop. Maar boeddhisten zijn moedig. Ze zijn bereid om valse hoop te zien voor wat het is: een ideetje dat hier en nu probeert promotie te maken voor zichzelf. En ze zijn bereid om te blijven kijken met hun alles verpulverende aandacht.

Dat doen ze niet uit cynisme. Ze doen het uit, jawel, voorpret! De voorpret die voortkomt uit het vermoeden dat de weg van de Boeddha tot een heel ander leven kan leiden. Die voorpret hebben ze opgedaan omdat ze erover gelezen hebben, of een inspirerend beoefenaar gezien hebben, of omdat ze af en toe zelf aan den lijve hebben ondervonden dat het anders kan. Elke Boeddhabeeldje is een icoon van die voorpret: er zit een beter, vrijer, wijzer, lichter, ontwaakter en ja, prettiger leven in ons. En we kunnen dat leven zelf vormgeven. Die boeddhistische voorpret noemen we doorgaans bodhicitta: de zin om een Boeddhaleven aan te gaan. Om zo’n leven te beoefenen. Nu. En straks.

Het mooie is dat elk moment die beoefening kan voeden. Ook de lastige, de saaie, de wanhopige, de verwachtingsvolle… Kijk naar de lading die je op dit moment
drijft. Kijk ernaar met een Boeddhablik: dit is vergankelijk, afhankelijk van omstandigheden en een mogelijke bron van frustratie. En blijven kijken. Met de moed en de voorpret van je aangeboren bodhicitta. Ik wens je heel veel voorpret. Nu. En straks.

Deze column van Tom Hannes is afkomstig van Bodhitv een jongerenwebsite van de Boeddhistische Omroep. Het BD heeft een samenwerkingsovereenkomst met deze site.

 

 

 

Categorie: Columns Tags: antwoorden, Shoot, Tom Hannes, vragen

Lees ook:

  1. Shoot! #1: Hoe raak ik verslaafd aan mediteren?
  2. Shoot! #7: De weg uit de hel
  3. De ultieme vraag van het leven
  4. Shoot #9: Over wachten en wachten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Tom Hannes

Tom Hannes is zenboeddhist, radiocolumnist, theatermaker- en performer, individueel en groepsbegeleider, en schrijver van de boeken 'Zen of het konijn in ons brein', 'Let's get mythical' en 'De vijf gezichten van angst'. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.