In het Nederlandse strafrechtsysteem ben je pas schuldig als een verdenking van het plegen van een strafbaar feit ook bewezen is. De openbare aanklager klaagt aan, de rechter vormt zich een oordeel en doet uitspraak. De verdachte hoeft in ons rechtssysteem zijn onschuld niet aan te tonen. Persoonlijke gevoelens spelen geen rol, of je iemand een waardeloos figuur vindt of een heilige. Niet voor niets is Vrouwe Justitia geblinddoekt.Als je de epistels in Open Boeddhisme over ‘Lama Kelsang Chöpel’ (Gerhard Mattioli) , leest, zou je dat beginsel bijkans vergeten. Snoeihard wordt deze al of niet zelf benoemde lama uit Middelburg door de ‘redactie’ van Open Boeddhisme aan het kruis genageld, zonder dat zijn schuld is bewezen.
Op de site van het ‘journalistieke, onafhankelijke en opiniërende’ webmagazine, worden voor de lezer anonieme en door de ‘redactie’ beschermde bronnen opgevoerd, die Mattioli van onder meer ‘drogering, incest en seksueel misbruik van meerdere vrouwelijke leerlingen’ beschuldigen. Bij een van zijn vrouwelijke volgelingen zou Mattioli een kind hebben verwekt. ‘Een DNA-test bewijst dat Mattioli de vader is’, stelt OB. De slachtoffers worden niet sprekend opgevoerd, hun identiteit blijft onbekend, want wordt afgeschermd door de mannen van OB. Terecht ook, als er inderdaad gebeurd is wat wordt beweerd. Maar citeer ze dan anoniem of onder een andere naam.
De affaire wordt volgens OB in de doofpot gestopt. Door onder meer de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) en de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS), die, ik vat het maar kort samen, wel op de hoogte waren van de verdenkingen, maar er niet, of onvoldoende voor waarschuwden of niet optraden. BUN en BOS zijn een stokpaardje van de ‘redactie’ van OB’. Als het paard van Sinterklaas een verrekt been heeft, is dat de schuld van deze instanties, waarvan het bestaansrecht door OB steeds ter discussie wordt gesteld. Ze hebben de route van tevoren niet vrij gemaakt, zodat de Schimmel kon struikelen. Je zou je kunnen afvragen of het de taak is van deze organisaties om te vegen. Ja, zal OB zeggen, ik meld het maar vast.
Okay, ik volg de stijl van Open Boeddhisme.
- Er is een kwestie
- Er is een dader
- Er zijn slachtoffers
- Er is een doofpot
Dan reageert Gerhard Mattioli in mei op een boeddhistische startpagina op de tegen hem ingebrachte beschuldigingen op de site van Open Boeddhisme. De al of niet zelfbenoemde lama noemt de beschuldigingen ‘leugenverhalen’ en met ‘het gebruik van mijn boeddhistisch verleden (…) het elimineren van BOS en BUN’. De reputatie van Gerhard wordt volgens hem beschadigd. Hij ontkent het seksueel misbruik van leerlingen, het complot tegen hem is geënsceneerd door jaloerse partners van vier vrouwen ‘die onder dreiging van geweld door hun partner valse aangiften bij de zedenrecherche Middelburg hebben gedaan(…) en die klacht onmiddellijk weer hebben ingetrokken’. Mattioli maakt ook nog melding van smaad door twee mannen op internet, en de controverse tussen de Nieuwe Kadampa Traditie (waar Mattioli ooit bij aangesloten was) en de Dalai Lama. Hij erkent het vaderschap van een zoontje, maar ‘was op het moment van de conceptie geen boeddhist meer’ en ‘leefde met deze vrouw later een jaar samen’. Mattioli schrijft dat hij blij zal zijn als Justitie zou worden ingeschakeld.
Nou, dat gebeurt ook door de ‘redactie’ van Open Boeddhisme. Op een dag voeren de twee zelfbenoemde redacteuren in Middelburg een gesprek met een zedenrechercheur . De mannen weten wel dat dat merkwaardig gedrag is voor journalisten, om namens slachtoffers politiemensen bij te praten. Ze verklaren dat door op hun site te schrijven: ‘De zedenpolitie heeft een melding ontvangen over de bevindingen over de zelfbenoemde lama (…) Chöpel (Gerhard Mattioli) en het boeddhistisch Mahayana-Centrum in Middelburg’. Tja, en van wie kwam nou die melding? Van de twee ‘redactieleden’ van OB. Ze voerden dat gesprek op ‘persoonlijke titel’ en deden dat omdat de beschuldigingen ‘zo ernstig’ zijn, hen de expertise ( nota bene, een van de ‘redacteuren is jurist) ontbrak om de zaak goed te kunnen beoordelen en de bescherming van bronnen het op een andere wijze onmogelijk maakten om de zaak goed uit de doeken te doen. Justitie moet vanwege de ernst van de kwestie ingrijpen, zeggen de ‘redactieleden’ van OB. Het weblog als de hoeder van ons recht.
Ze leggen hun lezers uit. ‘Hier prevaleert het publieke belang boven het journalistieke en gaat de burgerplicht boven de journalistieke attitude waarvoor het OB staat’. Je krijgt er tranen van in de ogen. Ik zie de beide mannen zitten, in dat politiebureau. Met rode oortjes, want ze zijn er ook persoonlijk bij gebaat dat politie en Justitie optreden in deze kwestie. Om hun uitgebrachte verdenkingen weer wat vlees op het bot te geven. De slager die zijn eigen vlees keurt, de journalist die zijn eigen story kleur geeft.
De gegevens volgens methode OB:
- Mattioli verweert zich, maar maakt geen gebruik op het recht van wederhoor in OB
- Hij erkent het vaderschap
- De slachtoffers, de vrouwen om wie het gaat, doen zelf geen aangifte, hebben dat mogelijk eerder wel gedaan maar Mattioli stelt dat ze die weer ingetrokken hebben
- Het OB neemt die taak op zich
- Desondanks gaat het OM niet tot vervolging van Mattioli over, omdat er geen aangiftes zijn.
Tjonge, dat laatste punt moet in de redactiezaal van het Open Boeddhisme toch wel tot commotie hebben geleid. Weg gewenst fundament om die waardeloze zelfbenoemde lama feitelijk als verkrachter neer te zetten en aan te kunnen pakken. Hebben ze daar nou die lange reis naar Middelburg voor gemaakt. De politie is toch niet meer wat het geweest is. Gelukkig heeft het OM, volgens de site van OB, toegezegd hun verklaring mee te nemen als het wel tot een vervolging komt. Ook de weerman van de NOS zou worden uitgenodigd als zijn weerrapport bij zou dragen aan de oplossing van een misdrijf, zo weet ik uit ervaring. Maar wat hebben de mannen van OB nu aan eigen waarneming toe te voegen aan een onderzoek? Het zijn hear say verhalen, hoe ernstig ook. Dus ze hadden zich de rit naar Zeeland kunnen besparen. Maar ze konden niet anders, als brave burgers, toch.
Van Middelburg thuisgekomen trekken beide ‘redacteuren’ hun burgerkloffie uit en het zo lang door redacteuren gekoesterde tweedjasje met lederen elleboogstukken weer aan. Zo, ze voelen zich weer journalist. In die vermeende hoedanigheid schrijven ze nieuwe teksten, over de al of niet vermeende lama. In de trend van ‘Chöpel duikt weer op’ en ‘Lama Mattioli nog steeds actief’. Ook vermelden ze schokkende IP-adressen van computers waarmee Mattioli of anderen verweer voeren in deze kwestie. Ze trekken zijn gangen na, van een man die zelfs niet in staat van beschuldiging is gesteld of officieel verdacht wordt. Om in het journalistieke jargon te blijven: de inktvlek wordt steeds groter, het paard van Sinterklaas slaat op hol. Waarom, dat weet niemand meer.
De gegevens volgens methode OB:
- Mattioli is volgens het OM geen verdachte
- Toch wordt hij als zodanig neergezet ‘Chöpel duikt weer op’
- Met hetzelfde gemak zou ik heel suggestief kunnen schrijven: ‘OB duikt op in Middelburg’
- Het BD stelt niet dat er niets aan de hand is, maar dat bewijs tot nu toe niet geleverd is. Verwar niet de B met O
- Niets is zo moeilijk te bewijzen als zedenzaken
- Ik wil de al of niet vermeende slachtoffers niet kwetsen. Maar bied ze metta aan.
Universiteit wordt tegenwoordig unief genoemd, bibliotheek werd bieb, informatie info. En twee burgermannen, die er een gewoonte van maken om hun bevindingen op een site te zetten- op basis van openbare bronnen, want er is vrijwel geen hond meer die met hen wil praten vanwege de kwalijke geur die ze verspreiden, , noemen zich journalisten. Echte journalisten zijn gebonden aan ethische normen en waarden, kennen een verschonings-en zwijgrecht en zijn onderworpen aan het eigen tuchtrecht. Hebben met hun poten in de modder gestaan. Toetsen hun bronnen op geloofwaardigheid. Die zaken kom je bij de mannen van het OB niet tegen. Hun bevindingen presenteren ze in de vorm van een zakelijk requisitoir, zonder tot een eis te komen. Het zijn nep-openbare aanklagers, de nep Jansen en Jansen van onze samenleving, de ‘Kuifjes in de troebele en stinkende poel’ die nooit mag opdrogen anders kunnen ze hun agressie niet meer kwijt. Die zo graag zouden willen dat betrokkenen met hen over kwesties zouden praten, maar het nu moeten doen met zaken die ze op een andere wijze bij elkaar sprokkelen. Zo hobbelen ze altijd achter de feiten aan. En moeten hoofdpijn hebben van de deuren die zich met een knal voor hen sluiten.
De gegevens volgens de methode OB:
- Voor Mattioli mag je nadrukkelijk ook andere namen invullen. Misschien die van jezelf, het maakt het OB niks uit. Ik voerde hem op als voorbeeld om de werkwijze van OB te illustreren.
Zoals BUN, BOS, BZI, BD. In de loop der tijd zijn deze organisaties tegen het licht gehouden en door OB schuldig of nalatig bevonden. Zonder dat de ‘verdachten’ zelf zijn gehoord. ‘Gaat het licht bij de BUN uit’ en ‘BOS vergroot de verwarring’. Gemeten met de maatlat van het OB. Door hun telefoontjes voelen mensen zich onder druk gezet. Laatst nog publiceerde het OB een verhaal over de Vrienden van de BOS. Een volgens hen bedenkelijke organisatie. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat de vrienden van het OB op één hand zijn te tellen. Hoe verzuurd moet je zijn om dit te willen? Wat ging er mis in de jeugd van deze mensen? Hoort u de Schimmel al weer hinniken. Je zou de ‘journalistieke’ activiteiten van OB met een glimlach af kunnen doen. Die ‘redacteuren’ zijn toch maar mooi van de straat af. Ware het niet dat hun aantijgingen op een kwaadaardige en vernietigende manier mensen en organisaties beschadigen. Er zijn zelfs officiële onderzoeken ingesteld op basis van door OB geuite verdachtmakingen. Uiteraard heeft dat niets opgeleverd. Nog nooit heeft hun gerijmel, voor zo ver ik weet, geleid tot aanhouding van een verdachte, het verbeteren van de kwaliteit van een organisatie of een lichte glimlach. Hun epistels zijn overgoten met zoutzuur.
Hun digitale schandpaal is een schijnconstructie met een semi-journalistieke façade ter afleiding van de werkelijk aard van het blog. Opgetuigd om betrokkenheid te veinzen vanuit een virtuele, digitale betrokkenheid, zonder werkelijke betrokkenheid en zonder enige verantwoordelijkheid ‘in real life’ te nemen of af te willen leggen. Het is het product van een buitenstaander die overduidelijk niet tot een groep behoort, maar er toch betekenis aan wil ontlenen. Zonder zich gelegen te laten liggen aan de waarden die deze groep nastreeft , of zelfs aan omgangsvormen zoals die algemeen maatschappelijk gelden (proportionaliteitsbeginsel).
Anderen zien ook wel dat zaken niet goed lopen of niet ideaal zijn. De nalatigheden in de door OB geconstrueerde statische foto, zijn door anderen vaak al lang gespot. Zoals door het huidig BUN-bestuur, waarvan de indruk bestaat dat die werkelijk verbinding aangaat met gesignaleerde verbeterpunten, verantwoordelijkheid nemen en aanpakken. Dat kost tijd. Bij het OB hangt een vergeelde foto aan de muur, een beeld uit het verleden.
Wat OB doet is valse urgentie op verbeterpunten te leggen, ze te framen als statisch, (onveranderlijk) en onontdekt, en door niet werkelijk verbinding en dialoog aan te gaan neemt OB een rol van onthuller aan, daar waar zaken al lang bekend zijn en worden aangepakt. Alleen niet altijd in een gewenst tempo en niet altijd met het gewenste resultaat. That’s life. Welkom in samsara.
Het leven is geen foto, maar een voortdurende stroom van zaken waar nauwelijks een vinger op te leggen is en waar het resultaat, dat ook maar voorlopig is, telt. Het wordt met liefde en compassie, vrij van haat en hebzucht, vorm gegeven. Door goedwillende mensen die het beste wat ze willen en kunnen geven beschikbaar stellen. Aan en voor anderen.
De gegevens volgens de methode OB:
- Er is internetterreur.
- Enkele rechtbanken hebben al gevonnist wegens smaad.
Het zijn personen/bedrijven die door uitingen op internet vermeende misstanden aan de kaak willen stellen en anderen hiermee onder druk willen zetten. Het is, buiten enkele uitzonderingen, niet toegestaan aan eigenrichting te doen en het aan de kaak stellen van misstanden dient proportioneel te zijn. Hierbij maakt de rechter een belangenafweging tussen de vrijheid van meningsuiting en de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. De uitingen dienen tevens een sterke feitelijk onderbouwing te hebben.
Binnenkort leest u op de site van OB:
- Joop Hoek ging met criminelen om, zelfs moordenaars. Dat klopt, ik was misdaadverslaggever.
- Joop Hoek heeft Mattioli enkele malen in persoon ontmoet. Dat klopt, in een gompa en in Noord-Engeland.
- Joop Hoek weet niet of Mattioli wel of niet de feiten heeft begaan. Dat klopt, zolang hij nog niet veroordeeld is.
- Joop Hoek beschadigt integriteit van vermeende slachtoffers Mattioli. Ik ga uit van iemands goede bedoelingen en goeder trouw.
- Joop Hoek duikt op in Beekbergen. Ja, binnenkort.
- Joop Hoek duikt op in Middelburg. Dat klopt niet.
- ‘Gaat het licht uit bij het BD’. Dat is niet de bedoeling, wij gebruiken al spaarlampen.
- Het wordt over een maand herfst. Gelukkig wel.
Moge iedereen gelukkig zijn, niemand uitgezonderd.
Henk Molenaar zegt
Een frisse en kritische blik kan erg verhelderend zijn en soms ook noodzakelijk voor verdere ontwikkeling. Helaas belicht Open Boeddhisme alleen structureel negatieve gevallen en dat maakt hun objectieviteit een stuk minder geloofwaardig. Het begint meer op een blog van zgn. ‘azijnpissers’ te lijken. Erg droevig dus voor de betrokkenen die klaarblijkelijk vrolijk worden van hun verbolgenheid en in hun ogen hun edele strijd der eerlijkheid waarmee ze zich alles denken te kunnen permiteren. Jammer dat elke vorm van zelfreflectie lijkt te ontbreken. Alles wat gezegd of gepubliceerd wordt zal tegen u gebruikt worden, “resistance is futile”
Joop Romeijn zegt
Ik word wel weer op m’n wenken bediend.
Schrijf ik een week geleden dat het BoeddhistischDagblad alleen maar over niet-specifiek-boeddhistische of in een ver buitenland plaatsvindende zaken schrijft en vraag ik of er in boeddhistisch Nederland niets interessants gebeurt, krijgen we dit leesvoer voor de kiezen.
Eindelijk weer eens iets niet-onnozels.
Wat het wel is, weet ik eigenlijk niet. Een nieuwsfeit? Een cris de coeur van Joop Hoek? Voor een buitenstaander lijkt op een afrekening tussen groepen maar dat doen beschaafde liefdevolle boeddhisten natuurlijk niet.
Wat ik mis is de informatie welke mensen de schrijver van dit artikel heeft geraadpleegd, want dat zijn er volgens mij wel een paar. Ik heb alleen vermoedens.
In iedere geval niet de redactieleden van OB, ik ben geen journalist en weet niet of ‘wederhoor’ hier op z’n plaats was.
De aanhalingsteeksn in de titel van het artikel suggereren dat het hier een citaat betreft; maar van wie?
Hoewel onbelangrijk, even over mijn plaats, als blogger en als ‘vriend’. Ik heb zowel met de redactieleden van BD als van OB informeel contact, niet zo veel meer overigens, en ik schrijf wat ik zelf vind: over de Dhamma en over de boeddhistische actualiteit. Ik heb op beide soms kritiek: qua onderwerpkeuze en qua toon.
Ten aanzien van de BUN is mijn positie anders dan die van de redactie van OB. Dit kan uit analyse van de teksten blijken.
Wat me nu verbaast, en met name vanuit BD is dat ze niet de kunst verstaan van het elkaar negeren, wat vaak nuttiger is dan het elkaar ‘metta’ toewensen. Dat doen volgens mij volwassenen media (echte kranten bv) wel; de Volkskrant is al lang gestopt met De Telegraaf aanvallen.
Want waarom zouden alle boeddhisten in Nederland één grote vriendengemeenschap zijn?
Tenzij er met het artikel natuurlijk belangen in het spel zijn, die ik niet ken.
Nu weer gaan schrijven over de Dhamma, en over wat er echt gebeurt.
PS Heeft Ujukarin z’n reactie, die hier gisteren nog stond, zelf teruggetrokken?
Frans de Reeper zegt
Wat als de verhalen die Open Boeddhisme over Mattioli heeft gepubliceerd wel kloppen?
Zelf ken ik hem persoonlijk (kwam in 2003/2004 op zijn bijeenkomsten) en heb daarna nog contact gehouden met een aantal medebezoekers.
Ik ken heel wat feiten en gebeurtenissen (van anderen gehoord, red.) en als ik de stukjes van Open Boeddhisme daarnaast leg, zie ik geen fouten. Sterker nog: het is slechts het topje van de ijsberg. Mattioli is echt heel kwistig met leugens. Aanrandingen: die zijn er heel wat meer gepleegd (gehoord van betrokkenen, red.) En relaties zijn (volgens betrokkenen, red.) verpest.
Het is heel belangrijk dat zijn gedrag en verleden te vinden zijn op het internet zodat mogelijke toekomstige slachtoffers van hem zijn gewaarschuwd. Wat doen boeddhisten met mensen die zich voor boeddhist uitgeven en hun volgelingen slachtofferen? Wenden zij het hoofd af? Proberen ze slachtoffers te troosten? Of proberen ze herhaling te voorkomen? Laten we ons daar eens op richten n.a.v. deze en eerder gepubliceerde misstanden. Dat zou ik graag willen.
P.S. Wat doet het plaatje van een zoutzuur molecuul bij het artikel? Het is geen gifgas, maar wel heel gevaarlijk spul.
Ujukarin zegt
Het gaat niet om hun weergave van feiten, Frans – maar om de onderbouwing. Die is flinterdun. Natuurlijk riekt Mattioli’s gedrag kwalijk, en zijn weerwoord op de boeddhisme startpagina is ook erg zwakjes; regel 1 voor een boeddhistisch leraar (M/V) is om NOOIT in sexuele relaties met leerlingen te treden, dat is op een lerarencongres begin jaren ’90 nog eens stroming-breed bevestigd, en Mattioli geeft toe dat ie zulke relaties wél had (vier zelfs) al is z’n weerwoord dat de geboorte pas plaatsvond na z’n pij-aflegging.
Laat die feiten voor zichzelf spreken. De bij de BUN betrokkken mensen die ik hierover sprak hadden destijds graag meer willen doen _als_ de ‘slachtoffers’ (vier dames) bereid waren geweest aangifte te doen. Dat waren en zijn ze niet. Alles wat dus gedaan kon worden is min of meer bemiddelen en zorgen dat de sangha verder kon zonder kans op herhaling, en destijds gebeurde dat ook – min of meer automatisch omdat Mattioli toezegde te stoppen en inderdaad z’n pij aflegde.
En dat wil niet zeggen dat de koepels etc. altijd machteloos zijn – in het geval van Boeddhayana oftewel Pierre Krul, ook zo’n Mattioli-geval, moesten de diverse betrokkenen wél stappen verder gaan en is hij tot pij-aflegging gedwongen.
Een ieder die roept dat er bij Mattioli meer gedaan zou moeten en vooral kunnen worden heeft dat in mijn opinie nog niet met feiten onderbouwd, alleen met allerlei verdraaiingen en verdachtmakingen ook aan partijen zoals BUN etc. die hier in direkte zin niets mee te maken hebben. Sterker nog, voorzover die roependen zich aan de OB site verbonden hebben/er zich mee voelen is hun geloofwaardigheid m.i. nul omdat ze:
a) zelf niets konstruktiefs doen voor de opbouw van het (georganiseerd) boeddhisme in Nederland; het veroorzaken van tonnen schade voor de belastingbetaler door het aanzetten tot, vantevoren voorspelbare en achteraf ook gebleken, zinloze integriteitsonderzoeken van bestuurders is zelfs het tegendeel van konstruktief.
b) Aan allen kanten onethische spraak en azijnp&*() uitstralen wat hun totaal ongeloofwaardig maakt om anderen de les te lezen. Zoiets van splinters in ogen versus balk in eigen oog dus…
Dus vandaar zowel de tussensituatie dat Mattioli zichzelf qua image aardig beschadigd heeft (grotendeels los van de over-the-top OB publicaties) en dat ik geheel achter dit BD artikel sta. Zoals het ook duidelijk aangeeft wordt bij OB exact dezelfde “fact free politics” redenatie ook gebruikt bij al hun andere ’tegenstanders’ in het veelal georganiseerde boeddhisme…
With folded palms,
Frans de Reeper zegt
Beste Ujukarin,
Jammer dat u niet ingaat op mijn zorgen rond mogelijke nieuwe wandaden van Mattioli. Voldoende feiten zijn bekend, ook zonder aangiftes. Ik bemoei me niet met verdraaiingen e.d.
Wat moet ik met een ‘boeddhistisch’ dagblad zonder veel wijsheid en mededogen? De voor mij onbegrijpelijke ergernis over OB lost niets op maar vertroebelt alleen maar.
met vriendelijke groeten,
Frans
Anne zegt
Ik heb alles wat ik hier over kan vinden online gelezen en nergens een feit gezien. Het staat vol met claims maar alles anoniem, van horen zeggen en erg suggestief. Het kan waar, onwaar of half waar zijn.
Feiten kunnen onderbouwt worden en die onderbouwing zou ik graag van je zien aangezien je feiten claimt.
Ujukarin zegt
Okay Frans, als dát je issue is dan zou je verduveld goed moeten weten dat er een verschil is tussen ‘feiten bekend’ en ‘strafbare feiten bewezen’. Gerhard M. is nu blijkbaar geen boeddhist meer doch één of andere alternatief therapeut of ander soort goeroe – althans dat proef ik uit zijn statement
“Ik ben dus sinds 5 jaar geen boeddhist meer en nooit meer boeddhistisch bezig gewest tot op de dag vandag……”
op de startpagina. Naar verluidt zelfs in Duitsland.
En zolang je niet ofwel strafbare feiten in zijn nieuwe bestaan gevonden hebt (met aangifte) of een organisatie waar hij nu zijn kwaliteitsstempel aan ontleent en dan via die organisatie weet te regelen dat ie het lidmaatschap kwijt is kun je weinig doen. That’s Samsaric life, live with it. Ik kan me niet voorstellen dat hij bij enig persoon die zijn boeddhistisch verleden kent een _positieve_ referentie weet te krijgen dus daar zou ik niet zo bang voor zijn als ik jou was (ik weet dat er wel eens naar de BUN over hem gebeld is door z’n nieuwe omgeving, en die hebben gewaarschuwd grote afstand van hem te houden wegens een ethisch verleden…)
En voor de rest ben je welkom mensen voor hem te waarschuwen, maar het vinden van een medium daartoe met enige journalistieke geloofwaardigheid (en bereik onder het relevante publiek, Duitsland dus nu?) wordt een klus. OB heeft die geloofwaardigheid niet, helaas…
With folded palms,
Ron Sinnige zegt
Opmerkelijk artikel waarvan me de zin en noodzaak enigszins ontgaat. En het journalistieke gehalte ook.