• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Robert Keuntjes: het nieuws deze week – 2013525

Robert Keuntjes: het nieuws deze week – 2013525

25 mei 2013 door Robert Keurntjes

Nederland is weer veiliger geworden. Dat wil zeggen, minder mensen worden slachtoffer van criminaliteit. Dat klinkt wel bemoedigend maar de ‘verlichte samenleving’ is nog ver weg.

Ik was op een feestje toen het nieuws kwam “de jongens zijn gevonden”. De smartphones werden geraadpleegd en we werden meteen ook op de hoogte gesteld welke voetbalploeg gedegradeerd was (ik ben de naam vergeten). Natuurlijk wist iedereen meteen om welke jongens het ging, we hebben immers allemaal meegeleefd, meegedacht en sommige zelfs meegezocht. Wat we al vreesden is bevestigd en het leven gaat verder.

Niet zomaar want er is ook behoefte om nog iets te doen. Men stelde een stille tocht voor en anderen wilden ballonnen oplaten. De familie bedankte en suggereerde kaarsjes voor het raam.

Bij mij roept het ambivalente gevoelens op. Het is een vreselijke gebeurtenis maar dat het in het nieuws komt maakt het niet erger dan al die andere kinderen die sterven door ziekte, ongevallen of geweld. Je kunt iedere dag wel een stille tocht houden een ballon oplaten of een kaarsje aansteken. Anderzijds kan ik me ook wel voorstellen dat het gezamenlijk in stilte een tocht lopen troost biedt en een gevoel van verbondenheid. Wellicht kom je er zelfs weer mensen tegen die je bij de vorige stille tocht al ontmoet hebt. Een mens heeft behoefte aan anderen, behoefte om ergens bij te horen, behoefte aan steun.

Het gaat zo goed met Nederland dat we het ons steeds meer hebben kunnen permitteren om ons leven individualistisch in te richten. We kunnen het ons zelfs permitteren om het geloof op te geven omdat we geen troost meer nodig hebben van God. We hebben een overheid die goed voor ons zorgt waardoor we het prima kunnen doen met ieder voor zich zonder God voor ons allen. Tot dat… er iets gebeurt dat ons bevattingsvermogen te boven gaat of we in een situatie belanden waar de overheid niks aan kan doen. Dan blijkt er toch behoefte aan iets wat ons verbindt, wat onze individualisme overstijgt, wat troost biedt. Een stille tocht kan dan een leegte vullen. Zo heeft iedere tijd zijn eigen rituelen.

Wat aan mij blijft knagen is de vraag hoe een vader zover komt dat hij zijn eigen kinderen vermoord en onder water in een duiker verstopt? Je moet wel heel diep in de put zitten voor je dat doet. De moeder had al wel gezien dat het niet goed ging maar hulpverlenende instanties hebben daar niet voldoende op gereageerd (zegt men).

De oplossing wordt gezocht in een onderzoek naar de jeugdzorg en een verplicht psychologisch onderzoek voor ouders van probleemgezinnen. Wat weer een duidelijk voorbeeld is van ons doorgeschoten individualisme. Wij Nederlanders mopperen graag over alles wat er niet goed is, het weer, de overheid, het verkeer en de kat van de buren, terwijl we lekker in onze woonkamer naar de tv kijken. Het probleem is ‘daar’.

Wellicht is het beter om zo’n drama te gebruiken om ons te bezinnen. Zijn we als samenleving niet mede verantwoordelijk voor het welzijn van onze medemens? Hoe kan het dat iemand in een maatschappij als de onze zo ver kan komen dat hij zijn kinderen vermoordt? Zouden wij het opgemerkt hebben wanneer het onze collega, buurman of vriend was geweest? Is er wellicht onder onze collega’s, buren of vrienden iemand die net zo in de put zit dat hij of zij hetzelfde zou kunnen doen? Had ik zelf íets kunnen doen?

Ik hoor wel vaker dat mensen het idee hebben dat het bij anderen allemaal zo goed gaat. Wanneer je dan vraagt hoeveel mensen weten dat het bij hun minder goed gaat dan blijkt dat ze het tegen niemand vertellen. We vragen elkaar wel, te pas en te onpas, hoe het gaat maar verwachten daarbij niet dat de ander zegt dat het niet goed gaat, en als dat wel als antwoord komt dan klinkt er vaak “maar het komt wel goed” van één van de twee gesprekspartners. Misschien doen we er verstandig aan om onder ogen te komen dat het leven niet over rozen gaat en dat we wat beter naar onze buren, onze collega’s en onze vrienden omkijken. Laten we eens tijd nemen om oprecht te vragen hoe het met iemand is en te luisteren naar het antwoord. En ook zelf niet te schromen om eens te zeggen dat het niet goed gaat. Zodat we ook wat meer gezamenlijkheid ervaren zonder stille tocht. Het leven is gemakkelijker wanneer je het niet allemaal alleen hoeft te doen. De keerzijde van een verzorgingsstaat en individualisme is dat we geen zorg hebben voor elkaar. Wanneer je geen ruimte ziet om je lijden te delen kan de wereld steeds ellendiger worden en uiteindelijk kun je dan uit wanhoop of frustratie vreselijke dingen doen.

Of het in dit specifieke geval wat had uitgemaakt weet ik uiteraard niet, maar het ontslaat mij niet van mijn verantwoordelijkheid om wat meer oog te hebben voor het getob van mijn medemensen. Narigheid en getob is een onderdeel van ons leven en we kunnen niet verwachten dat instanties en protocollen daar een antwoord op bieden. Wellicht zouden we er goed aan doen wat vaker samen stil te staan bij wat er is, dan in stille tochten te lopen.

 

 

Categorie: Columns Tags: broertjes, nieuws deze week, Robert Keurntjes, zorg

Lees ook:

  1. Robert Keurntjes: Het nieuws deze week
  2. Robert Keurntjes: ‘Syrië en de stoelendans’
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …wantrouwen
  4. Jongeren hebben recht op een goede toekomst – stem bewust

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Tom zegt

    25 mei 2013 om 21:32

    100% met je eens!

  2. Tom zegt

    25 mei 2013 om 22:28

    Vanavond in de krant: http://www.telegraaf.nl/binnenland/21594995/__Tienermeisje_in_elkaar_geschopt__.html

  3. M-J. zegt

    26 mei 2013 om 10:23

    Multimedia heeft m.i. geleid tot minder persoonlijke contacten. De wereld lijkt vluchtiger geworden en als je zegt dat het niet zo goed met je gaat, heeft men te veel haast om naar je ‘verhaal’ te luisteren.

  4. M-J. zegt

    26 mei 2013 om 11:12

    Ware het niet dat het een a-sociale ontwikkeling was, zou ik het socialmedia hebben genoemd ;-)

Primaire Sidebar

Door:

Robert Keurntjes

Robert Keurntjes is filosoof en combineert philosophy of mind met boeddhistische filosofie in relatie tot hedendaagse vraagstukken.’ Site: robertkeurntjes.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.