• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » 2022

2022

27 december 2021 door Stiltespinster

Het jaar 2021 is bijna voorbij en het was in vele opzichten een heftig jaar met een viruspandemie waardoor we in een lockdown kwamen met alle gevolgen van dien. Mensen werden ontevreden en vooral bang. Hoe gaan we nu veilig over de drempel naar 2022?

 

 

 

 

Waar halen we de veerkracht vandaan om als mensheid menswaardig overeind te blijven zonder elkaar naar het leven te staan, zonder elkaars bezittingen te vernielen, zonder de wetenschap in twijfel te trekken, zonder hulpverleners te belagen? Welke verhalen doen er nog toe en welke verhalen vertellen we elkaar en welke verhalen mag of kun je nog geloven?

Misschien het verhaal van Yuval Noah Harari over onze geschiedenis als  mensheid beschreven in het boek: Sapiens. Na dit gelezen te hebben kwam ik tot de conclusie dat we nu in een tijd leven met veel welvaart , maar dat dit niet vanzelfsprekend is .Wat zou het mooi zijn als  dit boek op de leeslijst van de middelbare scholen komt te staan. Desnoods als Graphic Novel.

In een ander boek,   “21 lessen voor de 21e eeuw” schrijft hij:

“We staan voor ongekende uitdagingen en de onenigheid is groot, maar toch kan de mensheid het redden als we onze angsten onder controle houden en iets meer nederigheid betrachten als het om onze eigen opvattingen gaat”.

Waarschijnlijk moeten we ook meer nederigheid tonen voor de aarde, voor de natuur. Voor onze aarde, ons enige toevluchtsoord, onze mooie blauwe planeet die zo mooi kan schitteren in de gouden gloed van de ochtendzon. Kunnen we meer respect tonen dan dat we tot nu toe doen, want alles lijkt zo vanzelfsprekend en achter al die vanzelfsprekendheden zitten verhalen.

Maar verhalen verouderen, verhalen veranderen, verhalen zijn de verbeeldingskracht van mensen en het verhaal waar we nu in terecht zijn gekomen is het verhaal van de transitie. We hebben  voor de toekomst  nieuwe verhalen nodig, we moeten samen het wereldtoneel op. Het toneel van transitie , in elk opzicht, vraagt vooral om verandering van denken. Gewoontes zijn tradities geworden en tradities hebben een beperkte houdbaarheidsdatum.

Het werd vroeger als normaal gezien dat blanken( de witte mens) zich de donkere mens als slaaf toe eigende. Dat verhaal hield gelukkig geen stand en zo zullen er vele verhalen veranderen door voortschrijdend inzicht. We hebben elkaar nodig en samen moeten we de problemen van de toekomst vorm gaan geven.

We leven in donkere tijden, in tijden van vele tegenstrijdigheden, in tijden van tweedeling op vele gebieden. We staan tegenover elkaar : wit tegenover zwart, gevaccineerden tegenover anti-vaxxers, Rusland tegenover Amerika, houtstokers tegenover niet-stokers, relschoppers tegenover politie, liberalen tegenover socialisten, enzovoorts. Elke tijd en elke situatie heeft eigen verhalen en eigen deugden. In moreel opzicht kunnen we verschillend zijn, door omstandigheden, door opvoeding, door land van herkomst, maar in wezen willen we allemaal hetzelfde: “een goed leven”. We willen aandacht, liefde, werk en een dak boven ons hoofd.

Ook vrijheid is niet vanzelfsprekend en vrijheid betekent niet dat je ongelimiteerd alles mag doen en zeggen. Vrijheid heb je binnen de grenzen van onze democratie. Anoniem vanachter je laptop gezondheidsgevaarlijke woorden de wereld in sturen is schadelijk. Oproepen om te gaan rellen brengt  schade toe, zeker als het gericht is tegen onze zorgverleners die zich een slag in de rondte werken om ons land overeind te houden.

Er heerst veel wantrouwen en nu alles niet meer gaat zoals men gewend was zoekt men naar een zondebok. Het wordt gevaarlijk als men geen houvast meer heeft bij het geloof, bij het gezin, familie of andere sociale kringen en men wordt bang.

Mijn houvast zijn de boeken die mij nieuwe inzichten kunnen verschaffen, maar ook hoop kunnen geven.  Moeten we de hoop op een betere wereld opgeven? Nee, want er zijn altijd nieuwe ontwikkelingen geweest die de mensheid hebben geholpen, er kwamen mensen met nieuwe ideeën waardoor we ons verder konden ontwikkelen en ideeën waardoor we onszelf beter konden beschermen. Van dat laatste is Katalin Karikó een goed voorbeeld: zij ontwikkelde samen met Drew Weissman het nieuwe mRNA vaccin.

Kunnen we gezamenlijk de transitie naar een nieuw wereldbeeld aan? Ja, als iedereen mee kan en mag doen.
Iederéén, ongeacht kleur, gender, geloof of afkomst!

Is er nog hoop? Ja, zegt Jane Goodall, hoop is wat ons instaat stelt om door te gaan ondanks tegenspoed.(uit: het Boek van Hoop). Maar dat vereist wél actie.
Voor alle lezers wens ik een hoopvol , vredig en gezond 2022.
Vastberaden voorwaarts.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Zorg Tags: Boek van Hoop, hoop, Jane Goodall, mRNA vaccin, transitie, wereldbeeld

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 352 – huppelen
  2. Er raast een storm over Nederland
  3. Het jaar 2021 – dag 248 – overlevenden
  4. Boeken  – Waarom een psychose niet zo gek is

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Stiltespinster

De naam Stiltespinster verwijst naar het spinnen en weven. Ik wil graag een draadje mee weven aan het weefsel der mensheid door mijn talenten in te zetten voor de bewustwording en bestrijding van geluidsoverlast. Ontmoetingen met mensen inspireren mij, doen mij de verschillen zien en de verbondenheid wéten. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
28 sep
Choosing Kindness - Ven. Amy Miller
28 sep 23
28 sep
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
28 sep 23
29 sep
Retraite voor ouders
29 sep 23
29 sep
Zenweekend/retraite
29 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Duitse Letzte Generation sluit zich aan bij Extinction Rebellion
    • Sociale aspecten van het vroege boeddhisme (deel 2)
    • XR – Demonstratie tegen nieuwe gasboringen in de Noordzee
    • Waarom speelt Bewustzijn altijd verstoppertje?
    • Het jaar 2023 – dag 250 – voetbalzonderrellen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.