• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Vrijdag Zindag – Seculier? Secu-reli!

Vrijdag Zindag – Seculier? Secu-reli!

10 december 2021 door André Droogers

Afgelopen zondag, 5 december, was de tweede Adventszondag. Het was ook de eerste zondag van de maand. Dan zijn in onze Doopsgezinde Gemeente Zeist twee lekenvoorgangers verantwoordelijk voor de viering. Dit keer was de beurt aan vriend en pianist Nico Munk en mij. Nico heeft als doopnamen Nicolaas Pieter en dat bracht hem op het spannende idee om deze tweede Advent te koppelen aan het Sinterklaasfeest van die dag.

Nico ontdekte parallellen tussen het ‘vol verwachting’ van Advent en dat van de Sint. Hij koos daar passende liederen bij, zoals ‘Vol van verwachting zijn wij gekomen’ en ‘Daar komt een schip, geladen tot aan het hoogste boord’. Zelf maakte ik een Sintenrijm.

‘T IS EEN VREEMDELING, ZEKER

De wintertijd is ingegaan.
Een vreemdeling klopt ’s avonds bij mij aan.
Het is al ver na achten,
ik heb niemand te verwachten.
De voordeur doe ik dus nu echt niet meer open.
Trouwens, aan de deur zal ik nevernooit iets kopen.

Hmm? Hij beweert dat hij heilig is en hij doet goed werk,
en, geloof jij het, hij is bisschop in de katholieke kerk.
Nog gekker, zegt dat hij uit Spanje komt.
Zeker zo’n Afrikaanse migrant, als bisschop vermomd,
rare klant.
Of hij binnen mag. Ja dag! Wel verdorie,
aan mijn deur geen schorremorrie.

Die gozer in mijn huisje te gast?
Nou nee, dat lijkt me ongepast.
Straks wil hij mij nog bekeren,
ik laat me niet intimideren.
Blijf jij maar mooi in de kou.
Lieve help, waarom heb ík dat nou?
Wat moet ik daarmee?
Weet je wat, ik bel het COA of de IND.

Hee, hij is alweer vertrokken,
gelukkig maar, weg met dat type jokkebrokken.
Toch goed dat ik hem heb genegeerd.
Volk zo laat op de avond, da’s altijd verkeerd.
Wacht, Ik kijk toch maar even,
checken of hij niet iets heeft misdreven.

Maar, wat staat er nou weer op de stoep?
Een zak, vol met allerlei snoep.
Een briefje! ‘Ik kwam u iets schenken,
van mijn pieten moet ik ook aan zeurpieten denken.
Misschien spreekt mijn voorbeeld u toch aan
en kunt u verder zonder schrik, en net als ik,
heilig en goed door het leven gaan.’

We kregen aardig wat reacties. Een gemeentelid mailde: ‘Sacraal en seculier, zó dicht bij elkaar, dat houd je toch niet voor mogelijk? En toch denk ik dat we deze kant op moeten om het “geestelijk leven” interessant te houden’. Mijn Sintenrijm zette ik op Facebook en daar kwam een tegengestelde reactie: ‘Vreemde combinatie om in een Adventsviering Sinterklaas te betrekken. Advent, de geboorte van de Here Jezus, heeft niets met Sinterklaas te maken.’

Het verschil laat allereerst zien hoe gevarieerd mensen met betekenissen om kunnen gaan. Bovendien valt op dat beide reacties, ondanks hun verschil, het onderscheid religieus / seculier vooronderstellen. In beide staat het Sinterklaasfeest feitelijk buiten de religieuze sfeer.

Het voorbeeld van Sinterklaas is echter heerlijk dubbel, want oorspronkelijk is het een katholiek heiligenfeest, met Germaanse wortels. Het is inderdaad vergaand geseculariseerd. Maar de morele boodschappen zijn gebleven, ook al doen we de andere boodschappen bij de commercie.

Voorbij het onderscheid religieus / seculier hijs ik, dankzij onze viering, boven Advent en Sinterklaas toch het liefst de vlag van de zingeving. Ik denk dat Nico en ik die zondag de secu-reli-zingeving beoefenden.

Categorie: Columns, Geluk, godsdienst Tags: advent, religie, sinterklaas, Vrijdag Zindag

Lees ook:

  1. Succes en failliet
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (28)
  3. Religieus franje-dier?
  4. China: Eerste CCP Nationale Conferentie over religie sinds 2016

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha
    • ‘Ik had daar kunnen staan’.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.