• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 321 – vetes

Het jaar 2021 – dag 321 – vetes

18 november 2021 door Joop Ha Hoek

Gisteravond keek ik naar de documentaire ‘Vaccinatie vetes’  van Nadia Shah. Het vraagstuk wel of niet vaccineren zorgt voor een tweedeling in de maatschappij. Het sijpelt door tot achter de voordeur. Relaties die stuklopen en families die worden verscheurd.

Aan de hand van een aantal voorbeelden laat Shah zien hoe diep die verscheurdheid gaat. Een gevaccineerde vader die zijn niet-gevaccineerde dochter de toegang tot zijn huis ontzegt. Een jonge meid waarvan de vader voorstander is van vaccineren onder dwang en de moeder helemaal geen voorstander is van vaccinatie tegen corona. Een bejaarde dame die uit de bejaarden sjoelclub wordt gezet als ongevaccineerde. En een jong echtpaar met een baby die in een leefgemeenschap is getrokken en nu als ongevaccineerden als melaatsen wordt behandeld. En een man die beargumenteert waarom hij zich niet laat vaccineren maar totaal geïsoleerd raakt. Alleen een buurman wil met hem biljarten.

Ik vond de beelden van de jonge meid erg aangrijpend. Je ziet haar thuis bij haar vader die weinig aandacht lijkt te hebben voor haar argumenten. Vader vindt dat alle kinderen onder de 18 geen zeggenschap hebben over hun eigen lichaam, dat ouders beslissen of de kinderen wel of niet gevaccineerd worden. Ze zit ook bij haar moeder, laverend tussen wal en schip. Wel of niet laten vaccineren. Dan zwerft ze door de stad, op weg naar de Mac, waar haar al eerder de toegang is geweigerd. Ze aarzelt en twijfelt, zoekt beschutting in een steeg, maar gaat de Mac niet in, ze kan geen QR-code tonen. Waar denk je aan, vraagt Shah. ‘Dat wil je niet weten’, zegt het meisje. Het is zo schokkend, een meid aan het begin van haar leven, door gebeurtenissen buiten haar schuld zo geïsoleerd, zo verlaten.

De film, die onder de huid kruipt van mensen, laat ook beelden zien van een jonge ongevaccineerde vrouw die naar een demonstratie met gelijkgestemden gaat. Er is geen mondkapje te zien en er wordt omhelsd en gekust. Ze is even niet meer alleen.

Ik keek naar de aangrijpende docu door de bril van een journalist. Wilde leren begrijpen waarom mensen handelen en denken zoals ze handelen en denken. Ze niet als vijand zien. De omgeving van de mens is de medemens, schreef de nachtburgemeester van Rotterdam, de dichter Jules Deelder.

Mijn eigen sociale omgeving is heel anders dan van de mensen die in de film voorkomen. Zeker 99 percent van mijn familie en vrienden en sociale contacten is gevaccineerd. Al twee jaar knuffel ik mijn kleinkinderen niet, mijn dochter en haar man houden voldoende afstand als we elkaar sporadisch ontmoeten en als ik mijn vriendin, de kleindochter van zeevisser Thijmen, ontmoet doen we eerst een zelftest. Met redacteuren van het BD wordt niet meer vergaderd. Mijn zoon zie ik mondjesmaat. We zijn voorzichtig en bang.

Ik heb dozen met mondkapjes en gel, handschoenen, gelaatbeschermers en een draagbare UV-ontsmetter, ik moet er soms zelf om grinniken. En een QR-code die voor schijnveiligheid zorgt. Mijn wereld is beperkt maar harmonisch. Veilig? Nee dat ook weer niet, want ook gevaccineerden kunnen besmetten of besmet raken.

Vandaag besteedde het nieuwsmedium van de Nederlandse vereniging van journalisten (NVJ) aandacht aan de rol van journalisten in het coronaspektakel. Hoe ga je om met complottheorieën? Hoe serieus neem je je gesprekspartner. Wanneer publiceer je die verhalen? Zet je er letterlijk vraagtekens bij?

De NVJ: Ze bestonden altijd al, maar door de sterke groei van social media hebben complotdenkers tegenwoordig een veel groter platform. Sinds de COVID-19 pandemie lijken we er helemaal niet meer omheen te kunnen. Hoe ga je (als journalist) om met complottheorieën en -denkers als bronnen? En wat kun je doen om het vak en jezelf als individuele journalist te beschermen?

Hij zit tegenwoordig vast in een Noord-Ierse cel, maar daarvoor wist Micha Kat in vele media door te dringen met zijn complottheorieën. In het kort: de doodgewone Zuid-Hollandse gemeente Bodegraven zou de locatie zijn voor grootschalig satanisch kindermisbruik onder prominenten. Kat en zijn volgers legden bloemen op de graven van overleden kinderen en lieten zich zelfs door de ouders van deze kinderen niet weerhouden van hun theorie.

Coronavaccins met microchips erin, waardoor Bill Gates de mensheid kan volgen. 5G-masten die ons allemaal tot hersendode zombies maken als ze worden ‘geactiveerd’. Het zijn recente complottheorieën, maar het onderwerp an sich is van alle tijden. 11 september was een inside job, JFK is vermoord door de CIA en de maanlanding was nep. Zelfs in de Middeleeuwen fluisterde men al afwijkende verhalen door, zoals dat de pestepidemie zou zijn veroorzaakt door de Joodse bevolking.

Door social media wordt alles sneller en breder verspreid. Je ziet het veel in onzekere tijden. Mensen zoeken houvast om zaken te verklaren. Toeval vinden we als mensheid moeilijk te bevatten. Het ontstaan van een virus dat zoveel impact heeft op ons leven is hartstikke banaal, het is verleidelijk om daar een groter verhaal achter te zoeken.

Wat wel, wat niet

Het zorgt voor worstelingen bij menig journalist. We willen laten zien wat er speelt in de samenleving, maar geen onjuiste informatie verstrekken. Compleet negeren van complottheoristen kan bovendien averechts werken, omdat ze zich niet gehoord voelen en hun verhalen juist sterker aan gaan zetten.

De oplossing volgens door de NVJ geciteerde journalisten is om, bij het bespreken van complottheorieën, altijd te melden dat het niet klopt wat de persoon in kwestie zegt en het liefst ook waaróm niet. Dus de feitelijke onjuistheden uitlichten in een kader bij een krantenartikel of in de voiceover na een voxpop of tv-interview. Als je iemand laat roepen “Ik neem geen vaccin want daar zit een chip in”, moet je als journalist óók zeggen dat dit niet waar is.

Het is de taak van journalisten om actie te ondernemen op de polarisatie die door deze tegenstellingen in de maatschappij is ontstaan. Journalisten dragen daar zelf momenteel te vaak aan bij, ook al is dat onbewust, en verzaken daarmee de informatieplicht. Journalistiek richt zich te vaak op wat eruit springt. We hebben eerder oog voor extreme meningen en groepen die het hardst schreeuwen, waardoor ze een veel groter deel van de samenleving lijken uit te maken dan het geval is. Middengroepen moeten zich ook kunnen herkennen in het nieuws. Aldus de NVJ.

En tot slot: ‘Echte complotdenkers kun je niet overtuigen’

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek Tags: corona, vaccinatie, vaccinatie vetes

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 76 – codeling
  2. Het jaar 2021 – dag 106 – reaprik
  3. Het jaar 2021 – dag 314 – verontrust
  4. Het jaar 2021 – dag 140 – donder

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Wulf zegt

    19 november 2021 om 08:04

    Dat ongevaccineerden nu tot de outcast behoren en zich klote voelen voelde ik aankomen en is de reden dat ik mij liet vaccineren.

    Ik citeer uit jouw artikel: ‘De oplossing volgens door de NVJ geciteerde journalisten is om, bij het bespreken van complottheorieën, altijd te melden dat het niet klopt wat de persoon in kwestie zegt en het liefst ook waaróm niet. Dus de feitelijke onjuistheden uitlichten in een kader bij een krantenartikel of in de voiceover na een voxpop of tv-interview. Als je iemand laat roepen “Ik neem geen vaccin want daar zit een chip in”, moet je als journalist óók zeggen dat dit niet waar is’.

    Ik vind het fijn wanneer journalisten of media in beeld brengen wat er leeft. Ik persoonlijk houd er niet van als journalisten of media hiervan gaan uitmaken wat juist of onjuist is.

    • G.J. Smeets zegt

      19 november 2021 om 16:46

      Journalisten maken niet uit wat juist of onjuist is. Ze informeren de lezer, dat is hun werk. En bij die informatie hoort gewoon dat er, bijvoorbeeld, geen nanochips in vaccins verwerkt zijn want dat is anno 2021 bio-technologisch onmogelijk.

  2. Michel Ball zegt

    19 november 2021 om 08:24

    Algemeen Dagblad en Telegraaf hebben de opkomst van populistische partijen als PVV en FVD gefaciliteerd. Zij hebben op grote schaal verzuimd critische aantekeningen bij hun berichtgeving te plaatsen.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp
    • Renske – haiku 11 – strandwandeling
    • Ardan – delen…
    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten
    • Sodis – de virtuele denkster 528

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.