Als ik restauranthouder was zou ik weigeren om mijn gasten op (een) corona (check) te controleren. Dat loont. De uitbaters van het Utrechtse veganistische restaurant Waku Waku weigerden dat na de invoering van de landelijke check vorige week zaterdag, op last van de burgemeester werd daarop de zaak gesloten en zelfs andere sloten op de deuren gezet. Ze werden -waarschijnlijk onbedoeld- tot helden uitgeroepen. Maar zijn ze dat ook?
Honderden mensen demonstreerden de afgelopen dagen voor de deur van het Utrechtse restaurant tegen de gedwongen sluiting en namen het op voor de uitbaters die de coronacheck discriminerend vinden. De check splijt de samenleving. De onlangs opgestapte staatssecretaris Mona Keijzer zei de genomen maatregelen van de regering niet meer uit te kunnen leggen. De uitbaters van Waku Waku ook niet.
Je door de Vaste Torenbewoner/Haagse historicus en zijn personeel tegen de uitgevaardigde regels verzetten, de wettelijke regelgeving aan je laars lappen, loont blijkbaar want met een fondswervingsactie is al meer dan 200.000 euro bijeen gebracht om eigenaren en personeel van het gesloten restaurant financieel te steunen. Ik weet niet wat de omzet is van een restaurant maar ik neem aan dat dat niet twee ton in een paar dagen is.
Is een coronacheck discriminatie? Ik vind van wel. Er zijn tientallenduizenden mensen die vanwege onderliggende medische oorzaken zo’n testuitslag niet kunnen laten zien omdat ze niet gevaccineerd mogen worden. Mijn testuitslag is van 22 mei 2021, ik ben twee keer gevaccineerd, maar ik kan het coronavirus zomaar overdragen omdat ik ook in aanraking kom met mensen die niet gevaccineerd kunnen/willen worden. Of reeds gevaccineerden die weer besmet maar zelf niet ziek zijn. Zo’n check op je telefoon of op papier geeft schijnveiligheid.
Bij de kruidenier, zeker in winkels van de Zaanse grootgrutter, waar de middenklasse voortvarend opzij-opzij-ongelooflijke haast-altijd-druk-druk-haast-haast boodschappen doet, is het een drukte van jewelste, kunnen mensen geen afstand houden en lopen ze rond zonder mondkapjes, dat hoeft niet meer van de Vaste Torenbewoner. Winkelwagentjes worden niet meer gereinigd, contactbesmetting loert in de winkels zelf. Alsof het virus verleden tijd is, zo gedragen klanten zich. Geen enkele manager zal de deuren sluiten en de zaak op slot doen. Winst gaat boven gezondheid.
Net zo druk als bij Appie, daar hoeven de klanten helemaal geen checks of andere bewijzen te laten zien dat ze coronavrij zijn, is het de laatste dagen op straat met demonstranten voor Waku Waku. Ik zou er niet graag tussen zitten, je bent besmet voor je het weet. Ik neem aan dat deze demonstranten zich niet hebben laten vaccineren, mensen met een karakter van staal zijn, of zou je als gevaccineerde ook het negeren van regelgeving kunnen steunen?
De burgemeester heeft nu samenscholingen ter plaatse verboden. Wie niet horen wil moet voelen. Bedrijven in de omgeving hebben last van die demonstranten, ook horecagelegenheden die zich niet openlijk durven te uiten, al voelen ze zich in een hoek gedreven door de hen opgelegde controle op corona van hun gasten. Ze zeggen geïntimideerd te worden door de demonstranten in de buurt, een van hen sloot zelfs de deuren. Waar blijft de fondswerving voor deze gedupeerde?
Waarom staan die demonstranten bij Waku Waku? Waarom steunen ze de uitbaters? Waar het in de kern om draait is burgerlijke ongehoorzaamheid, schijt hebben aan de wet. Anarchie. De burgers van Nederland hebben hun volksvertegenwoordigers gekozen. Een aantal van die politieke vertegenwoordigers vormt de regering die in dit geval coronaregels uitvaardigt waarvan het de bedoeling is dat die worden nageleefd. Om de samenleving te beschermen en wanorde te voorkomen. Decennialang ging dat goed, soms trokken stakers en demonstranten (Kruisraketten en cao-kwesties en zo) over straten en pleinen om hun verzet uit te dragen. Toen kwam het Poldermodel en was (uit)praten de leidraad. Er kwam altijd wel een compromis uit, het leger kon in de kazernes blijven en de paarden van de bereden politie in de stallen.
Nu is er corona in de polder, het is onrustig in ons land.
Nederland kent mooie spreuken: Je Mantiendrai (Ik zal handhaven), Sterker door strijd (onder het stadswapen van Rotterdam) en onder het stadwapen van Den Haag staat Vrede en Recht. De stad Utrecht heeft als wapen onder meer twee vervaarlijk uitziende leeuwen, maar geen spreuk. Waku Waku zou een mooie zijn. De Franciscaanse vredeswacht zegt: Vrede en alle goeds. Boeddhisten wensen elkaar een lang, gezond en gelukkig leven.
Morgen dient de rechtszaak die Waku Waku tegen de gemeente Utrecht heeft aangespannen. De uitbaters willen hun zaak weer openen zonder checks. De rechter zal dat checken.
Moedig voorwaarts!