• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2012 – dag 271 – fondswerving

Het jaar 2012 – dag 271 – fondswerving

29 september 2021 door Joop Ha Hoek

Als ik restauranthouder was zou ik weigeren om mijn gasten op (een) corona (check) te controleren. Dat loont. De uitbaters van het Utrechtse veganistische restaurant Waku Waku weigerden dat na de invoering van de landelijke check vorige week zaterdag, op last van de burgemeester werd daarop de zaak gesloten en zelfs andere sloten op de deuren gezet. Ze werden -waarschijnlijk onbedoeld- tot helden uitgeroepen. Maar zijn ze dat ook?

Honderden mensen demonstreerden de afgelopen dagen voor de deur van het Utrechtse restaurant tegen de gedwongen sluiting en namen het op voor de uitbaters die de coronacheck discriminerend vinden. De check splijt de samenleving. De onlangs opgestapte staatssecretaris Mona Keijzer zei de genomen maatregelen van de regering niet meer uit te kunnen leggen. De uitbaters van Waku Waku ook niet.

Je door de Vaste Torenbewoner/Haagse historicus en zijn personeel tegen de uitgevaardigde regels verzetten, de wettelijke regelgeving aan je laars lappen, loont blijkbaar want met een fondswervingsactie is al meer dan 200.000 euro bijeen gebracht om eigenaren en personeel van het gesloten restaurant financieel te steunen. Ik weet niet wat de omzet is van een restaurant maar ik neem aan dat dat niet twee ton in een paar dagen is.

Is een coronacheck discriminatie? Ik vind van wel. Er zijn tientallenduizenden mensen die vanwege onderliggende medische oorzaken zo’n testuitslag niet kunnen laten zien omdat ze niet gevaccineerd mogen worden. Mijn testuitslag is van 22 mei 2021, ik ben twee keer gevaccineerd, maar ik kan het coronavirus zomaar overdragen omdat ik ook in aanraking kom met mensen die niet gevaccineerd kunnen/willen worden. Of reeds gevaccineerden die weer besmet maar zelf niet ziek zijn. Zo’n check op je telefoon of op papier geeft schijnveiligheid.

Bij de kruidenier, zeker in winkels van de Zaanse grootgrutter, waar de middenklasse voortvarend opzij-opzij-ongelooflijke haast-altijd-druk-druk-haast-haast boodschappen doet, is het een drukte van jewelste, kunnen mensen geen afstand houden en lopen ze rond zonder mondkapjes, dat hoeft niet meer van de Vaste Torenbewoner. Winkelwagentjes worden niet meer gereinigd, contactbesmetting loert in de winkels zelf. Alsof het virus verleden tijd is, zo gedragen klanten zich. Geen enkele manager zal de deuren sluiten en de zaak op slot doen. Winst gaat boven gezondheid.

Net zo druk als bij Appie, daar hoeven de klanten helemaal geen checks of andere bewijzen te laten zien dat ze coronavrij zijn, is het de laatste dagen op straat met demonstranten voor Waku Waku. Ik zou er niet graag tussen zitten, je bent besmet voor je het weet. Ik neem aan dat deze demonstranten zich niet hebben laten vaccineren, mensen met een karakter van staal zijn, of zou je als gevaccineerde ook het negeren van regelgeving kunnen steunen?

De burgemeester heeft nu samenscholingen ter plaatse verboden. Wie niet horen wil moet voelen. Bedrijven in de omgeving hebben last van die demonstranten, ook horecagelegenheden die zich niet openlijk durven te uiten, al voelen ze zich in een hoek gedreven door de hen opgelegde controle op corona van hun gasten. Ze zeggen geïntimideerd te worden door de demonstranten in de buurt, een van hen sloot zelfs de deuren. Waar blijft de fondswerving voor deze gedupeerde?

Waarom staan die demonstranten bij Waku Waku? Waarom steunen ze de uitbaters? Waar het in de kern om draait is burgerlijke ongehoorzaamheid, schijt hebben aan de wet. Anarchie. De burgers van Nederland hebben hun volksvertegenwoordigers gekozen. Een aantal van die politieke vertegenwoordigers vormt de regering die in dit geval coronaregels  uitvaardigt waarvan het de bedoeling is dat die worden nageleefd. Om de samenleving te beschermen en wanorde te voorkomen. Decennialang ging dat goed, soms trokken stakers en demonstranten (Kruisraketten en cao-kwesties en zo) over straten en pleinen om hun verzet uit te dragen. Toen kwam het Poldermodel en was (uit)praten de leidraad. Er kwam altijd wel een compromis uit, het leger kon in de kazernes blijven en de paarden van de bereden politie in de stallen.

Nu is er corona in de polder, het is onrustig in ons land.

Nederland kent mooie spreuken: Je Mantiendrai (Ik zal handhaven), Sterker door strijd (onder het stadswapen van Rotterdam) en onder het stadwapen van Den Haag staat Vrede en Recht. De stad Utrecht heeft als wapen onder meer twee vervaarlijk uitziende leeuwen, maar geen spreuk. Waku Waku zou een mooie zijn. De Franciscaanse vredeswacht zegt: Vrede en alle goeds. Boeddhisten wensen elkaar een lang, gezond en gelukkig leven.

Morgen dient de rechtszaak die Waku Waku tegen de gemeente Utrecht heeft aangespannen. De uitbaters willen hun zaak weer openen zonder checks. De rechter zal dat checken.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek, Politiek, Rechtspraak Tags: corona, demonstranten, Utrecht, Waku Waku

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 248 – overlevenden
  2. Extinction Rebellion – onevenredig hard optreden politie bij vreedzame klimaatacties
  3. Het jaar 2020 – dag 274 – onttroning
  4. Het jaar 2021 – dag 186 – historicus

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.