• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 255 – kwesties

Het jaar 2021 – dag 255 – kwesties

13 september 2021 door Joop Ha Hoek

De corona en alles er omheen houdt mij vrijwel dagelijks bezig. Nou weer die mondkapjes: ik hoorde dat de historicus en zijn personeel zondag in het Catshuis besloten hebben om de algehele mondkapjesdraagplicht te laten vervallen. Behalve in het openbaar vervoer en nog enkele plaatsen (mogelijk) waar mensen noodgedwongen dicht op elkaar staan of zitten. Let op, het gaat om een plicht tot dragen die wordt opgeheven. De historicus verbiedt niemand om een mondkapje te dragen.

Er zijn enkele miljoenen mensen die in deze coronatijd de overheid met vuur en zwaard bestrijden, rechtszaken aanspannen, de straat opgaan, koffiedrinken en demonstreren, die vrij willen zijn, en waarvan velen dit besluit van de historicus toe zullen juichen. De ene dag je vijand, de volgende je vriend? Of krijgen ze dan toch gelijk, vinden ze? De historicus licht zijn besluit toe door op te merken dat de vaccinactiegraad in Nederland ongeveer 77 percent bedraagt. Maar nog altijd zijn er die bijna twee miljoen Nederlanders die zich niet laten inenten. Twee miljoen die zich niet willen laten verplichten.

Ik weet zeker dat dat aantal de komende weken flink zal slinken nu de historicus en zijn personeel besloten hebben in de horeca en andere plaatsen een coronapas in te voeren. Wie niet gevaccineerd is of bewezen vrij van corona mag niet openbaar dronken worden of naar de Nachtwacht staren. Of een filmpje pikken. Het buitensluiten wordt een feit. Dus toch maar effe snel die prik halen?

Ik dacht ook na over het ‘gif’ (het vaccin) tegen corona dat bij mensen ingespoten wordt om sterfte en ziekte te voorkomen. In vrij korte tijd ontwikkeld en getest. Enkele vaccins hebben nu al bekende bijwerkingen.

In mijn lange leven ben ik een paar keer geopereerd, kreeg volledige narcoses toegediend waarvan bekend is dat de effecten nog lang zullen etteren in het lijf. Als ik een kanaalwortelbehandeling bij de tandarts moest ondergaan, hup, weer een prik. Colloscopie, een flinke roes. Waren het geen volledige narcoses dan toch wel een ruggenprik om de ervaring van pijn te voorkomen, al zeggen boeddhisten het is niet mijn pijn. Een chirurg opereert ook verfijnder als de patiënt geen onverhoedse bewegingen maakt.

Ben ik een uitzondering? Ondergaan die twee miljoen niet-gevaccineerden operaties en andere ingrijpende medische ingrepen, bevallingen ook, heuptransplantaties, zonder verdoofd te worden. Als ze met corona op de IC belanden en in coma moeten worden gebracht, mompelen ze dan tegen de artsen: aan mijn lijf geen polonaise, dokter? Weigeren ze die chemische goedjes die ze tijdelijk van de wereld helpen? Ik vroeg het me af. Hoeveel van die twee miljoen mensen zijn er verslaafd aan tabak en alcohol? Gelegaliseerde vergiften in onze samenleving.

Overigens ben ik niet tegen demonstreren, hoor. Ik liep mee tegen kruisraketten, woningnood, te lage lonen, discriminatie, ongelijkheid, Apartheid. Steunde havenarbeiders en ontevreden taxichauffeurs. Demonstreren is een groot goed, een van de weinige rechten die de arbeiders die zich tegenwoordig werknemers noemen hebben. En garde!

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek, Politiek Tags: coronapas

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 301 – dierenleven
  2. Het jaar 2020 – dag 98 – toekomst
  3. Het jaar 2021 – dag 199 – onzevrijheid
  4. Het jaar 2021 – dag 249 – politiek geheugen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • 16 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 17 juni 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 17 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 17 juni 2025
    Zenmeditatie Maastricht
  • 18 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 18 juni 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • 18 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom ontmoette Xi Jinping de nep-Panchen Lama?
    • Guy – dhammazaadjes – Het causale principe (P. idappaccayata)
    • Renske – haiku 12 – stoplichten
    • Ardan – Boeddhisten gaan een avondje uit
    • Recordopbrengst van 1,7 miljoen voor nacht van de Vluchteling

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.