Is het boeddhisme wordt geadviseerd je spraak te bewaken, geen loze kletspraat te bezigen en juist te handelen. Zelf wil ik niet bemoeizuchtig overkomen.
Ik was in een supermarkt van Appie (AH) en trof bij de kassa een buurvrouw van de Kloosterbunker, geen non. We groetten elkaar vriendelijk, ze lachte naar mij, ik naar haar maar dat kon ze vanwege mijn mondkapje niet zien. Ze maakte haar winkelwagen met boodschappen leeg, ook boodschappen die achterop een rekje van het karretje lagen. Een pack met zes flessen Italiaans bruiswater vergat ze op de band te zetten. Ik zag het maar dacht dat ze dat later wel zou doen. Ze rekende af en liep weg om even later weer terug te keren naar de kassa. ‘Ik ben vergeten water af te rekenen’, zei ze tegen de kassière. Even later betaalde ze aan de servicebalie.
Ik vroeg me af waarom ik haar niet had gewaarschuwd dat de flessen nog in het rekje stonden. Is dat juist handelen? Misschien wilde ik haar niet ontmaskeren als ‘winkeldievegge’, die indruk is snel gewekt. Dat mensen haar vreemd aankeken. Of ging ik er vanuit dat ze het alsnog zou ontdekken. Wilde ik zelf niet opvallen?
Buiten kwam ik haar tegen. ‘Toch bijna gearresteerd, hè, en de recherche over de vloer, huiszoeking’, zei ik. Ze lachte, ik ook.
Moedig voorwaarts!
BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.
