• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 194 – cao

Het jaar 2021 – dag 194 – cao

21 juli 2021 door Joop Ha Hoek

Achteraf bekeken was het natuurlijk wel een rare situatie: in de cao klasse van dagbladjournalisten waarin ik zat toen ik als misdaadverslaggever bij het dagblad werkte werd met geen woord gerept over het aantal uren dat ik zou moeten werken voor mijn loon. Wel: kennis, zelfstandigheid, leiding geven, dat soort zaken. En het bij die schaal behorende salaris evenals onkostenvergoeding. En leasewagen. Maar geen uren. Ik dacht er nooit over na.

Eigenlijk was ik algemeen verslaggever, met als specialisatie de zware misdaad. Ik deed die klus samen met een jongere collega, ook om elkaar te kunnen beschermen tegen geweld en dreiging. En om sneller tot de kern van een zaak door te kunnen dringen.

Dat het aantal uren niet werd genoemd deerde niet. In de praktijk ging het om het aantal zaken die wij jaarlijks beschreven- niet oplosten, we waren geen rechercheurs, en die de krant haalden. Maar daar werden we ook niet op afgerekend door de hoofdredactie. Soms werkten we wel een jaar aan een zaak om te concluderen dat we die niet rond kregen in journalistieke zin. Dat lieten we de hoofdredactie ook weten: dit keer niet stop de persen. We deden ook klussen waarvoor geen lang onderzoek nodig was. Vlieg- en treinrampen, bootrampen of onderzochten economische ellende van list en bedrog. Grote branden of moordzaken met een reeds aangehouden dader.

Mijn collega en ik werkten in een klein kamertje buiten de grote redactiezaal. Om onze bezigheden af te schermen, ook voor collega’s. Veel ervan beunden bij voor andere media. Dat ging soms fout. Op een moment wist ik dat de politie ’s avonds ergens een inval zou doen en besprak dat met mijn collega in de grote redactiezaal. Een andere collega hoorde dat, verwittigde zijn beunbaas die daarop weer contact zocht met onze krant. We konden niet voorzichtig genoeg zijn om lekken te voorkomen. Als we niet in ons kamertje aanwezig waren, waren de laden van onze bureaus afgesloten. Toch merkten we dat er tijdens onze afwezigheid vreemden in de kamer waren. Het was een schizofrene wereld, vol dreiging en gevaar.

Zo in de loop van de ochtend stapten we los van elkaar onze kamer binnen, overlegden over wat te doen, zongen een lied en haalden in de grote redactiezaal gratis koffie. Daarna gingen we lunchen of stapten in de auto om in het land een klus te klaren en onderzoek te doen. Meestal los van elkaar, in twee auto’s.

In werktijd gingen we ook naar de kapper of deden boodschappen. De cao zei daar niets over. Omdat we niet uur gebonden waren en het van het ene moment op het andere razend druk kon worden was werktijd ook privé tijd. En andersom. We werkten ook vaak ’s avonds en ’s nachts. En als we dachten vrij te zijn rinkelde de telefoon of piepte de semafoon en stonden we uren op een plaats delict. Ook met Pasen, Kerst, Oud- en Nieuw en in de weekeinden, ook op verjaardagen en feestjes. De cao verbood dat niet. Zo groeiden we als collega’s naar elkaar toe en verwijderden ons van het gezin en partners. Nog niet zo lang geleden zei mijn dochter dat ik wel vaak er niet was.

We waren vrij en ook weer niet door de vrijmoedige cao die een beroep deed op eigen verantwoordelijkheid. Vrijheid in gebondenheid. En zo regen de jaren zich aaneen.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Media Tags: cao, NVJ, vrijheid

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 88 – persvrijheid
  2. Het jaar 2021 – dag 199 – onzevrijheid
  3. Het jaar 2021 – dag 325 – vrijheid
  4. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (5)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping
    • ‘Hulpplan’ VS en Israël: meer concentratiekamp dan hulpverlening
    • Ad van Dun – Zelfonderzoek – jezelf en de werkelijkheid steeds beter leren kennen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.