• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2021 – dag 140 – donder

Het jaar 2021 – dag 140 – donder

28 mei 2021 door Joop Ha Hoek

Vorige week zaterdag zat ik in een sporthal in Capelle aan den IJssel op een stoel van de GGD om een tweede coronavaccinatie te krijgen. Het was een jonge man die de prik gaf. Er was een praatje pot terwijl ik zat te wachten op de injectie. Ik vertelde dat ik uit Rotterdam kwam en hij dat zijn vader ook een echte Rotterdammer is maar dat hij zelf geboren is in Capelle omdat het ziekenhuis in die plaats dichterbij was. Ik vertelde hem dat vroeger Capelle een andere naam had, Capelle op den IJssel heette. Zoals je ook op Zuid kan wonen, antwoordde hij. Hij zei dat hij al een tweede prik had gehad en daar een paar dagen moe van was geweest.

De spuit naderde mijn bovenarm en de jonge man zei: Ik ga je in je donder steken. Ik zei: Wat een ouderwets woord. Ja, zei hij. Erna zat ik in de uitslaapruimte van de GGD. Naast me zat op anderhalve meter afstand een vrouw op een stoel. Ik vroeg haar: hoe lang moet ik hier blijven, een kwartier, zei ze. De vrouw: maar ik zit hier al veel langer, ben afhankelijk van vervangend vervoer. Zit u hier dan al een dag, vroeg ik. Nee, enkele uren, zei de vrouw. Het vervangend vervoer kon elk moment komen. Ik knikte.

Vandaag zocht ik de betekenis van het woord donder op. In (M. De Coster (2007) het Groot scheldwoordenboek: van apenkont tot zweefteef, Antwerpen, las ik donder: betekent eigenlijk ‘lichaam’, maar wordt ook informeel gebruikt voor ‘kerel: arme, gemene, luie, vuile donder’. Donder was vroeger ook een volkse benaming voor de duivel. Vgl. bliksem*.

Vroeger heeft een arme donder daar nog iets aan verdiend… (Het Volk, 30/04/1912)
Ik ben geen luie donder, en ik ben geen held. (Bots, Kreupel, 1975)
Ja, ze noemen mij een ruige donder. (Polle Eduard, Ik wil jou, 1979)

En ook: 1) Bliksem 2) Bliksemgeluid 3) Dreunend geluid 4) Dreunend geluid bij onweer 5) Geluid bij onweer 6) Gerommel bij onweer 7) Lawaai 8) Lichaam 9) Natuurverschijnsel 10) Onweer 11) Onweersverschijnsel 12) Onweerverschijnsel 13) Sodemieter 14) Weerkundig verschijnsel 15) Weersverschijnsel 16) Zwaar dreunend geluid

En: dreunend geluid bij onweer; lijf; kerel, drommel
[Soldatentaal, 1914] rooie donder: bieten met aardappelen door elkaar.

Hoewel ik achter het vaccineren tegen de dodelijke corona sta, blijft het toch vreemd om een chemische vloeistof toegediend te krijgen. Tegenwoordig zeg ik bij het afscheid nemen: misschien tot ziens.

Moedig voorwaarts!

foto Joop Hoek

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: corona, in je donder steken, vaccinatie

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 76 – codeling
  2. Het jaar 2021 – dag 106 – reaprik
  3. Het jaar 2021 – dag 314 – verontrust
  4. Het jaar 2021 – dag 321 – vetes

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ruud van Bokhoven zegt

    29 mei 2021 om 11:03

    Chemische vloeistof tegen corona, hoeveel chemische stoffen heb je daarvoor al vrijwillig geslikt tegen diverse kwaaltjes of via voedsel, ach zo is het leven in de moderne wereld en bij klein verbruik kan je stellen, het is voor het goede doel en het donderd dan allemaal niet.

    • Louis van Bebber zegt

      29 mei 2021 om 16:51

      Mhm… Van een klein beetje novichok wordt je ook niet echt blij.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp
    • Renske – haiku 11 – strandwandeling
    • Ardan – delen…
    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten
    • Sodis – de virtuele denkster 528

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.