• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

17 april 2021 door gastauteur

Op 1 juli treedt de Wet straffen en beschermen (Wet SenB) in werking. Een van de belangrijkste zaken in deze wet is dat daders niet langer in aanmerking kunnen komen voor vervroegde invrijheidstelling (v.i.) nadat tweederde van hun straf erop zit. V.i. is alleen nog maar mogelijk voor de laatste twee jaar van hun straf.

Daardoor wordt met name langgestraften de mogelijkheid ontnomen om zonder detentieschade terug te keren in de maatschappij. Iemand die 30 jaar gestraft is kan nu na 20 jaar een v.i. verzoeken, in de nieuwe wet pas na 28 jaar. Iemand met een straf van 15 jaar kan nu na 10 jaar om v.i. verzoeken; dat wordt na 1 juli 13 jaar.

Uiteraard worden (lange) straffen niet voor niets gegeven. Toch moeten we veel dieper kijken. Oorzaken en omstandigheden maken dat een dader tot zijn daad komt. Hoe komt het dat iemand tot zijn daad komt? Als we diep kijken, diep durven kijken, durven we ons dan de vraag te stellen of wij in die omstandigheid misschien wel hetzelfde zouden hebben gedaan?

Laten we eens kijken naar mensen die wij moderne zeerovers noemen. Door onze moderne vissersschepen zijn hun viswateren leeggevist waardoor ze in armoede zijn geraakt, iets dat tot 1700 km van de kust gevoeld wordt. Is het dan zo vreemd dat ze tot daden komen waardoor ze wel kunnen overleven, waardoor ze wel te eten hebben voor hun familie, voor hun dorp?

Wat is er hier in Nederland gebeurd? Hoeveel meer mensen zijn er bij de Voedselbank terecht gekomen, hoeveel meer mensen zijn dakloos geworden? En hoeveel meer kinderen zijn er in nood gekomen, kinderen waarvoor in de jeugd-ggz geen plaats is? Niet voor niets wordt er aan de bel getrokken, het is tijd dat we dit niet meer accepteren. Als je sociale omgeving zwak is ga je dan niet naar ‘andere’ wegen zoeken om wat te eten te hebben en om er ook bij te horen? Is er door de bezuinigingen van de afgelopen jaren niet een land gecreëerd waardoor juist de zwakkeren in de samenleving het steeds moeilijker hebben gekregen?

Zijn de wetgevende- en de uitvoerende macht niet ontzettend aan het knoeien geweest? Hoe zijn ze omgegaan met ons, de burgers? Kijk naar de Toeslagen Affaire. Het kan bijna niet bizarder hoe onschuldige burgers ook door de rechterlijke macht zijn aangepakt.

Folkert Jensma, juridisch commentator van de NRC, vraagt zich af hoe vaak het voorkomt dat de rechtspraak, het OM, de advocatuur én de Vereniging van Nederlandse Gemeenten de politiek vragen alsjeblieft niet een bepaald wetsvoorstel aan te nemen. En als het toch zover dreigt te komen, hoe vaak schrijven de burgemeester van Amsterdam, de hoofdofficier en de politiechef op de valreep een smeekbede er van af te zien? Dat gebeurde bij de Wet Handhaving Kraakverbod.

Had dat ook niet met de Wet SenB moeten gebeuren? De uitvoering van deze wet gaat tientallen miljoenen euro’s kosten en geeft heel veel mensen onnodig extra lijden. Denk daarbij niet alleen aan de gedetineerden maar ook aan hun gezinnen, verdere familie en nog veel meer mensen in de omgeving van de dader.

Waarom worden de prioriteiten niet gelegd waar ze behoren te liggen? Een zorgzame samenleving, een samenleving met compassie voor degenen die (anders) buiten de boot vallen. Een samenleving waarin we kunnen inzien en hardop zeggen, zij zijn mij, ik ben hen. Daarvoor moet op een totaal andere manier gedurfd worden te denken en te handelen.

Met strengere wetgeving wordt de negatieve spiraal niet doorbroken.

Courageous Abundance of the Heart

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Politiek, Rechtspraak Tags: Courageous Abundance of the Heart, lange straffen, toeslagenaffaire, vervroegde invrijheidstelling, voedselbank, Wet SenB

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  2. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (13)
  3. Het jaar 2021 – dag 15 – gevallen
  4. Het jaar 2021 – dag 25 – schuldig

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

22 mrt
Online Lezingenserie 'Universele symbolen: de taal van de ziel' (4)
22 mrt 23
22 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
22 mrt 23
23 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
23 mrt 23
23 mrt
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
23 mrt 23
23 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
23 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen tellen en noemen vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 80 – deboodschap
    • Hartlicht
    • Boeddhistisch vormingsonderwijs bestaat vijf jaar
    • Leven in Thailand – stroomrantsoen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens