• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Ongemakkelijke stiltes

Ongemakkelijke stiltes

22 november 2020 door Henk van Kalken

We kennen allemaal wel van die ongemakkelijke momenten die voorkomen in contacten met mensen.
Ik stond op het punt om naar Friesland te verhuizen, voorjaar eind zeventiger jaren. Ik had een huisje gekocht in St. Jacobiparochie, samen met een vriendin. Met déze  moet het toch lukken dacht ik, naïeveling die ik was. De prijs van het huisje was twintigduizend gulden. Nagenoeg gratis, bij wijze van spreken dan, al leek het mij toen ook een heel bedrag.
In de aanloop naar de verhuizing reisde ik er regelmatig in mijn oude Eend naar Friesland om te regelen wat er geregeld moest worden. Ik was op de terugreis naar Amsterdam toen ik ergens langs de Waddenzeedijk stopte en via een betonnen trap in de dijk omhoog liep. Ik geloofde toen nog serieus dat de wind sombere of negatieve gedachten definitief uit mijn hoofd kon waaien. Bovengekomen keek ik ademloos uit over het Wad, waar de zon juist bezig was aan een spectaculaire ondergang. Ik snoof de zilte, licht penetrante geur op, die ontstaat als het water zich in eb aan het terugtrekken is. De schaduwen in het omgeploegde land werden dieper en geleidelijk verscheen er een roodachtige gloed die het landschap zacht streelde. Ik keek even achter me en zag in de verte een fietser aankomen, langs een ander smal weggetje. Toen hij iets dichterbij kwam zag ik dat het een jongeman was, wiens zwarte klompen als twee verlamde, vooroorlogse richtingaanwijzers haaks op de trappers stonden.
Klossend besteeg hij de trap. Hij had een gebreide muts op en hield zijn handen in zijn zakken toen hij mij bereikte. ‘Hoi!’ zei hij, met een kelig stemgeluid en kwam naast me staan. ‘Hoi,’ zei ik. Hij zweeg in alle talen, zelfs in het Fries. Ik zweeg ook maar en vroeg me licht ongerust af wat die man kwam doen. Niets, naar bleek. We stonden, keken en zwegen. Na tien minuten stonden we, nog steeds zwijgend, over het Wad uitkijken. Ik vroeg me af of ik de stilte niet moest doorbreken, omdat ik me langzamerhand toch wat onbehaaglijk begon te voelen. De zon zakte tergend langzaam en de stilte kreeg iets drukkends. De man schraapte zijn keel en ik voelde een vleugje opluchting bij het vooruitzicht van wat gepraat over niks. Maar voor zover hij over enige conversatie van deze soort beschikte, voerde hij die met zichzelf. De zon verdween, ik voelde hoe het zweet mij inmiddels tappelings langs de rug en het voorhoofd liep. Er werd hier wat mij betreft een nieuwe betekenis aan het woord ‘zwijgen’ gegeven. Verblijven in ongemakkelijkheid, zoiets. Na een eindeloze tijd hoorde ik meer dan ik zag, hoe de man zich omdraaide. ‘Hoi,’ zei hij weer, met diezelfde afgeknepen keel. ‘Hoi,’ raspte ik. Hij kloste de trap weer af en ik bleef strak voor me uitkijken. Ik durfde dit afdaalproces niet te onderbreken uit angst dat hij weer terug zou komen.
In diezelfde periode solliciteerde ik bij de gemeente. Ik arriveerde in een modern kantoorgebouw in Leeuwarden voor mijn sollicitatiegesprek. Ik werd opgehaald door de man die hoofd van de betreffende afdeling was. ‘Spoelstra,’ stelde hij zich voor en ik volgde hem naar het binnenste van het gebouw. ‘Eerst maar even koffie,’ besliste hij en we betraden de lift die ons naar de kantine bovenin het gebouw voerde. ‘Foar de kofje net eamelje,’ sprak hij met een stroef glimlachje. Ik kwam al vaak genoeg in Friesland om dit te kunnen vertalen als: voor de koffie niet zeuren. Daarna zweeg hij. Ik wist dat het volk in de drie noordelijke provincies de naam had hun verbale kwaliteiten pas te onthullen nadat ze je een tijdlang besnuffeld hadden en oké bevonden. Spoelstra was een prototypisch voorbeeld hiervan. Hij zweeg tot we de lift uitstapten, en zei: ‘Mijn adjunct is er al.’ ‘Ah! Ik wist niet dat er nog iemand bij het gesprek aanwezig was,’ probeerde ik, maar hij verviel weer in zijn blijkbaar favoriete spreekstand: stilte. Zijn adjunct was een adjunctje, nóg kleiner dan ik en met dezelfde zwijgzaamheid behept als zijn baas. Klein adjunctje voor erbij, dacht ik en onderdrukte een op de rand van hysterie verkerende giechelbui. Er werd langdurig in koffie geroerd (lepeltjes kunnen afschuwelijk nadrukkelijk klinken in een verder doodse stilte) en beschaafd geslurpt. Mijn pogingen om de meteorologische omstandigheden te bespreken liepen, behoudens wat geknik, op nóg meer stilte uit. De adjunct pufte met de regelmaat van een machine aan een veel te grote en dikke sigaar in verhouding tot zijn afmetingen.
Stilte. Puf. Slurp. Puf. Slurp. Stilte. ‘Nog een bakje? vroeg Spoelstra. Ik bedwong mijn neiging om ‘Neee!!’ te brullen, maar huichelde: ‘Nou, graag, de koffie hier is in elk geval alvast lekker.’ Mijn opmerking gleed af als een stukje kokosvet van de rand van een hete koekenpan en smolt even hard weg. Intussen vertelde ik mezelf dat als ik déze zwijgsessie doorkwam, ik beslist het ergste had gehad.
Na de langste koffiepauze in mijn leven – waarschijnlijk duurde deze slechts een kwartiertje – kreeg ik mijn gesprek en werd tot mijn verbazing aangenomen. Een aantal jaren later deed ik een opleiding hypnotherapie en werd door een docent erop gewezen dat mijn vaardigheden prima waren. Op één onderdeel na: het hanteren van (ongemakkelijke) stiltes.

Categorie: Columns, Geluk Tags: Friesland, sollicitatie, stilte, Wad

Lees ook:

  1. Stiltespinster- large brains
  2. Het schooltje van Pieter
  3. Het jaar 2021 – dag 214 – zondagsrust
  4. De Woonboot

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sanne zegt

    23 november 2020 om 09:31

    Mooi geschreven! Erg beeldend en herkenbaar.

  2. Henk van Kalken zegt

    23 november 2020 om 21:06

    Laten we er maar over zwijgen, Sanne…

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De dood van de paus
    • Seks: Joodse posities in Joods Museum Amsterdam
    • Paus Leo XIV – ‘help ook elkaar om bruggen te bouwen – met dialoog, met ontmoeting’
    • Aardbeving van magnitude 3,7 schokt Tibet
    • Vrijdag Zindag – Wat Schoof had willen zeggen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.