• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Rooie mensen

Rooie mensen

18 oktober 2020 door Henk van Kalken

De trein reed kalm het station binnen. Omdat ik meer dan een uur had voor mijn afspraak besloot ik te gaan lopen. Het gaf me de kans om mijn geboortestad weer eens te bekijken ondanks de warmte die zich asfaltsmeltend over de stad had uitgespreid. In de trillend blauwe lucht verhief zich ‘Onze Ouwe.’ Het carillon begroette mij met een onbekend deuntje toen ik het voorbijliep in een tempo dat zich aanpaste aan de hete omstandigheden. Herinneringen aan ooit kwamen uit geopende deurtjes van mijn innerlijk opslagmagazijn tevoorschijn. De kroeg op de hoek met aan de buitenkant een zwartglanzende drankreclame uit vervlogen tijden. De afbeelding van een manspersoon uit het stenen tijdperk, die op zijn knots leunde.
Likeurstokerij De Wildeman, vermeldde het bord. Er was een tijd dat ik die Jordaankroeg weleens iets te regelmatig bezocht. Het haringkarretje van glimmend gelakt blank hout, een zachtgloeiend peertje aan het plafond, was vervangen door een moderne uitstalling in plastic en aluminium met een gekoelde vitrine, verlicht door ledlampen. Géén corpulente Ome Jan meer met zijn bruine schort voor, die met glimmende handen de hele dag visjes stond schoon te maken. Ik stak over en betrad de Rozengracht. Elke meter daarvan bevatte wel een paar herinneringen en met de laatste trillingen van het Carillon nog in mijn oren liep ik vervuld van melancholie verder.
Op de Rozengracht kwam volkomen onverwacht een man uit een zijstraatje gelopen met de onverwachtheid van een ouderwetse opgewonden speelgoedauto die zojuist losgelaten was. De man kwam direct ongehinderd naast me lopen en begon meteen tegen me te praten, alsof hij een onderbroken gesprek hervatte. Op zich was dat vooral vroeger in Amsterdam geen ongewoon verschijnsel. Je werd soms aangesproken door een volkomen onbekend iemand die over de meest bijzondere dingen uit zijn of haar leven begon te praten. De man liep vertrouwelijk naast me en raakte me nog nèt niet aan. ‘Niks goed voor rooie mensen,’ zei hij licht treurig, en verduidelijkte; ‘Die zon.’ Ik keek naast mij en bestudeerde een klein, grijs randje haar, net boven oorhoogte. Daarboven prijkte verder een glimmend, kaal hoofd.
Hij zag mij kijken. ‘Ja, niet dat ik nog iets van rood haar over heb hoor, behalve op plaatsen die jij niet wilt zien.’ Hij zweeg even en keek me onderzoekend aan. ‘Of wel soms?’ Ik kreeg even een onstuitbare associatie met De Vieze man uit Van Kooten & De Bie en begon al te zoeken naar een afscheidstekst. ‘Nee dank je, ik…’ maar hij onderbrak mij. ‘Huidkanker,’ hervatte hij. ‘Héél veel rooien hebben huidkanker. Ik niet, trouwens, hoor.’ Hij keek me opnieuw aan. ‘Of dacht je soms van wel?’ ‘Eh, nou nee, dat was niet bij me op…’ ’M’n halve familie.’ Weer een lange, onderzoekende blik. Ik vond de Rozengracht opeens erg lang en hoopte dat de man weer rechtsaf zou slaan. ‘Iedereen dood. Aan de kanker. En allemaal rooie mensen. Nee, daar is geen moer an, hoor.’ Of wel soms? dacht ik. ‘Of wel soms?’ vroeg hij indringend. ‘Nee nee,’ haastte ik me te zeggen. ‘Heel erg.’
‘Maar die wetenschapsjongens, dié worden dik betaald. Allemaal villa’s in Vinkenveen. Maar dacht je soms dat ze een middeltje voor rooie mensen hadden uitgevonden?’ Hij laste een pauze van een tien eindeloos durende seconden in. ‘Hè? vroeg hij  aandringend. ‘Nee, meneer. Rooie mensen, daar zijn er te weinig van. Valt niet genoeg aan te verdienen.’ We naderden de kruising met de Marnixstraat tot mijn opluchting. ‘Ze rijden allemaal in een dikke Mercedes ten koste van mijn vader en moeder. En m’n broer.’ Ik maakte maar een neutraal geluid. Even zo vrolijk geef ik toch elk jaar aan de kankerbestrijding. Net als jij.’ Zijn vorsende blik trof mij. ‘Of niet soms?’ ‘Zeker,’ haastte ik me te bevestigen en dacht aan de collectebus van de buurvrouw, die haar jaarlijkse dorpsronde juist vorige week had gedaan. Ik nam me voor er volgend jaar meer in te doen. De juiste vrijgevigheid? Afkopen van schuldgevoel? ‘Die Mercedessen moeten toch ergens van betaald worden,’ zei hij met een licht opstandige intonatie. ‘Of niet soms?’ Hij keek me opnieuw vorsend aan. ‘Absoluut. ’ Hij was blijkbaar ook innerlijk rood. Opgegroeid onder Drees, schatte ik. Ik grinnikte maar eens, want ik wilde de rest van de wandeling zo aangenaam mogelijk houden. Bovendien, ik moest inmiddels rechtsaf de Marnixstraat in en wilde al opgelucht afscheid nemen van mijn ongenode  gezelschap, maar hij was me voor. ‘Geld moet rollen voor die gasten, jongen. En ik moet hier rechtsaf. Nou, de mazzel maar, hè.’ ‘Eh, ja, en het beste met u en uw familie,’ zei ik zo hartelijk mogelijk. En dacht: wat er nog van over is, tenminste. Ik besloot rechtdoor te lopen. Ik wilde zoveel mogelijk meters tussen mij en deze voormalige rooie zien te krijgen. Ook al moest ik er voor omlopen, dat was het mij wel waard. Ik wilde ongestoord te midden van mijn herinneringen kunnen wandelen. Daar heb ik recht op.
Of niet soms?

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Zorg Tags: amsterdam, kankerbestrijding, Marnixstraat, Rozengracht

Lees ook:

  1. Chantal – ‘straling in en rond woning maakt mij ziek’
  2. Coronaprotest op de Dam druk en gemoedelijk
  3. Het jaar 2021 – dag 250 – longcorona
  4. Extinction Rebellion Fashion Action – ‘greenwashing H&M geen duurzame bedrijfsvoering’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.