• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 267 – mondigweg

Het jaar 2020 – dag 267 – mondigweg

24 september 2020 door Joop Ha Hoek

Nederlanders staan al eeuwenlang bekend als durvers en doeners en hebben een hekel aan overheidsbemoeienis. Tot dit voorjaar het coronamonster toesloeg met duizenden doden, tienduizenden mensen die ziek werden en nu nog de gevolgen van de besmetting ondervinden, overbelast zorgpersoneel, een in elkaar donderende economie, chaos in de samenleving, het recht van de sterkste en de rijken, en een regering die een intelligente lockdown afkondigde omdat ze het zelf ook niet wist. En Jaap van Dissel van het RIVM die wekenlang aan het roer stond van de BV Nederland en het volk afraadde mondkapjes te gaan dragen omdat ‘de effectiviteit ervan niet bewezen was’. Heel de wereld draagt mondkapjes maar de durvers en doeners in de Lage Landen niet, behalve waar het nu dan verplicht wordt gesteld in openbare ruimtes en openbaar vervoer.

Zijn we dan zo anders? De Hollanders zijn hersenloze volgers geworden, nu het zaak is om het leven te beschermen, afstand te houden, geen handen schudden, in de armholte te hoesten en te niezen en neus en mond te bedekken, is de mondigheid weg. Er wordt geprotesteerd tegen de opgelegde beperkingen die bedoeld zijn om het leven te beschermen. Ik moet denken aan SOA, seksueel overdraagbare aandoeningen. Hoor je ooit iemand klagen over het gebruik van het condoom om een SOA te voorkomen?

Nog voordat ik ziek werd van het corona kocht ik direct al medische en dure mondkapjes om mijzelf en anderen te beschermen tegen het dodelijke virus dat -later- vanuit China overwoei naar het Westen. Want waarom zou deze massamoordenaar Europa niet bereiken? Ik vond ook: baat het niet dan schaadt het niet. Van Jaap van Dissel had ik nog nooit gehoord maar mijn boerenverstand zei me dat het helemaal geen kwaad kan om neus en mond te bedekken zodat ik anderen niet ziek maak of zelf besmet raak. Mijn tandarts en medisch pedicure droegen altijd al mondkapjes, toch. Ik had de mondkapjes binnen 2 dagen in huis, er was ogenschijnlijk totaal geen tekort aan.

Jaap hoor je niet of nauwelijks meer over zijn af te raden mondkapjes. Zijn geloofwaardigheid en die van het RIVM liggen aan gruzelementen nu in het onderzoeksprogramma Nieuwsuur is aangetoond dat het advies aan zorgpersoneel in tehuizen om geen mondkapjes te dragen gebaseerd blijkt te zijn op schaarste aan mondkapjes. En niet vanwege medische redenen. De vraag is nu: wie controleert de bewakers. Rutte en zijn ploeg zeker niet.

Ik draag mondkapjes in een lift, als ik winkel, buiten ben of in openbare ruimtes of in de Kloosterbunker als dat nodig is. Zoals gisteren toen een loodgieter zonder mondmasker  en handschoenen hier een thermosstaatkraan kwam vervangen. Hij vond het niet vreemd dat ik een masker voordeed en na zijn vertrek de deurklinken en andere voorwerpen die hij had aangeraakt met een desinfectiemiddel reinigde. Maar dat zag hij niet. Op straat en in supermarkten kijken mensen mij wel vreemd aan als ik gemaskerd rond loop. Soms lopen ze in een wijde cirkel om mij heen of blijven stilstaan en gapen mij aan. Af en toe bespeur ik agressie, maar ik heb gelukkig mijn lengte (1.90 meter) en mijn omvang mee. En armen als scheepstrossen.

En heel af en toe ontmoet ik andere gemaskerden. In het begin knikten we dan naar elkaar of glimlachten we maar dat was niet zichtbaar vanwege het masker.

Afgelopen weekeinde was de Nederlandse hoogleraar Gezondheidsinformatie Theo Vos (66) een gelukkig man toen hij in een supermarkt in Baarn met een mondkapje boodschappen deed en er ook een andere klant met een mondkapje aan het winkelen was. Vos is een van de rekenmeesters van de Universiteit van Washington als het gaat om de coronapandemie en geeft leiding aan een team dat het toekomstige verloop van tal van ziektes in de wereld doorrekent. En Nederland staat er qua corona zacht uitgedrukt niet goed op. Wat hij hier aantreft kan hij bijna niet geloven. Vos: ‘Met mondkapjes valt zóveel winst te behalen, het algemeen gebruik ervan kan een nieuwe lockdown in Nederland voorkomen.’ Hij zegt het RIVM, dat zo stellig vast blijft houden aan eigen meningen, niet te begrijpen.

Vos hanteert bij ongewijzigd gedrag een inktzwart scenario voor de komende maanden, met enorme pieken in oktober en november van het aantal coronabesmettingen en doden. Voor de prognoses van Vos en zijn collega’s worden verschillende scenario’s doorgerekend. Een scenario waarbij het beleid ongewijzigd is en een scenario waarbij mondkapjes gemeengoed worden. Voor ons land geldt: als het huidige beleid wordt voortgezet, staat het totaal aantal coronadoden op 1 december op zo’n 8.600. Als we vanaf vandaag mondkapjes gaan dragen, zal dat getal rond de 6.700 liggen. ‘Op 1 januari is dat het verschil tussen 1000 doden per dag versus 25 doden.’ De hoogleraar: ‘Met een algemeen gebruik van mondkapjes kunnen we een nieuwe lockdown voorkomen. De economische en sociale voordelen daarvan zouden het kleine ongemak om mondkapjes in alle besloten ruimtes te gebruiken moeten billijken.’

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Gezondheid, Joop Hoek Tags: condoom, Jap van Dissel, lockdown, Mondmaskers, RIVM, scenario, SOA, Theo Vos, tweede golf, voorspellingen

Lees ook:

  1. Het jaar 2020 – dag 98 – toekomst
  2. Het jaar 2020 – dag 133 -lockdown
  3. Het jaar 2020 – dag 274 – onttroning
  4. Het jaar 2021 – dag 199 – onzevrijheid

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 14 augustus 2022
    Kum Nye Dancing zomerserie | Online | vanaf 14 aug
  • 19 augustus 2022 - 21 augustus 2022
    Retraite weekend | Vreugde van zijn: gelukkig zijn | Live | 19-21 aug
  • 22 augustus 2022 - 26 augustus 2022
    3-daagse boeddha vakantie
  • 26 augustus 2022 - 28 augustus 2022
    Retraite weekend | Liefde en Compassie voor jezelf en anderen | Live| 26-28 aug
  • 29 augustus 2022
    Discovering Buddhism open Class
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De rafelkant van onze democratische rechtsstaat – Deel 1

    Kees Moerbeek - 7 augustus 2022

    De auteur signaleert een onontkoombare overgang naar een staatsgrenzen overstijgende vervlechting van belangrijke leefomstandigheden op economisch, cultureel, klimatologisch en technologisch gebied. Het verlies van houvast dat dit veroorzaakt valt samen met het verlies van de bescherming door de verzorgingsstaat. Dit wordt verergerd door de onverschilligheid in leidende politieke en economische kringen ten opzichte van de onzekerheid die de veranderingen oproepen. De weerstand die dit alles opwekt neemt op veel plaatsen onder invloed van populistische en autoritaire bewegingen ‘de vorm aan van een afwijzing van anderen, andersdenkenden en andersverschijnende mensen.’

    Woef hé…een signalering

    Erik Hoogcarspel - 4 augustus 2022

    Georg Luck (1926 – 2013) was hoogleraar aan de Universiteit in Baltimore, Verenigde Staten in de klassieke cultuur en talen. Aan het einde van zijn carrière heeft hij op verzoek van een collega een studie uitgevoerd naar een heel aparte groep van filosofen, de cynici. Het wordt cynicus is afgeleid van “hond”, kynos. Deze “honden” predikten voor het volk en leidden talentvolle leerlingen op.

    De kinderen hebben nu rust nodig. Over ouderverstoting.

    Rob van Boven en Luuk Mur - 2 augustus 2022

    De kinderen waren 5 en 4 jaar toen de moeder vertrok met de kinderen. Ze wilde niet langer als slaaf behandeld worden door haar man. De kinderrechter besliste dat het woonverblijf bij moeder was, er kwam een bezoekregeling met vader en er werd opgelegd dat de ouders mee zouden doen aan ouderbemiddeling. De bemiddeling werd geen succes en ook een tweede en derde poging mislukte. Toen kwam er een melding bij Veilig Thuis door de vrijwillige jeugdhulpverlening.

    Crisis op crisis

    gastauteur - 1 augustus 2022

    Stel dat de vooronderstelling dat de mens beschikt over een vrije wil nu eens niet waar blijkt te zijn terwijl ons wetstelsel daar wel vanuit gaat en daarmee aansluit bij het vrije-markt-denken, het kapitalisme. En als dat niet waar is of maar heel beperkt, wat betekent dat dan? Dat er zoiets als een vrije wil bestaat is een aanname, een geloofsartikel.

    Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad

    gastauteur - 31 juli 2022

    Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Verlichting is wat er wegvalt als alles overblijft
    • Het jaar 2022 – dag 221 – zwervendedood
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Halte Hertenkamp – Wie buigt er voor Selim…
    • Guy – Woorden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens