• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Miegel

Miegel

20 september 2020 door Henk van Kalken

In de buurt waar ik een deel van mijn jeugd doorbracht waren, zoals overal in buurten, kenmerkende figuren die kleur aan het straatbeeld en straatleven gaven. Een voor mij in het oog springende was een man, door de buurtbewoners Miegel* genoemd. Ik had wel eens gehoord dat hij eigenlijk Michiel heette. Hij was groot, had een altijd rood gelaat, een stierennek die eindigde in een kleine bochel bovenaan zijn rug, en grote, slappe lippen, waardoor hij altijd ‘met consumptie’ sprak. Hij droeg zomer en winter hetzelfde colbertje, dat vaak versteld was aan de mouwen en andere plaatsen, en dat van even hoge ouderdom als kwaliteit was. ’s Winters droeg hij daar altijd een laag truien onder.
Zijn stemvolume was angstaanjagend als je hem niet kende. Hij had er geen controle over. Hij had ook problemen met zijn kortetermijngeheugen en beschikte over een beperkt verstandelijk vermogen. Maar hij was vriendelijk, opgewekt en erg behulpzaam. Oudere vrouwen uit de buurt konden altijd op hem rekenen als ze met zware boodschappentassen een winkel uitkwamen. ‘Effe helpen, mevrouw?’ Loeide hij dan met zijn volumeknop wijd open. Omdat iedereen hem kende gaf dat nooit problemen, hoewel een enkeling wel eens schrok van Miegels orkanische stembanden. Hij hing ook vaak in de buurt van de ophaalbrug over de gracht rond. De steeds meer uit het straatbeeld verdwijnende bakfietsen en handkarren de helling helpen opduwen vond Miegel prachtig.
Een bedankje was meestal zijn enige beloning, hoewel hij ook wel eens een stuiver of zelfs een dubbeltje kreeg. Miegel probeerde dan steevast een ijsje te kopen. De ijswinkel had een imposante, werkende ijsmachine in de etalage staan. Naast ijs kon je er ook de eerste zakjes patat bestellen, die hun intrede in Nederland deden. Patat met mayonaise of piccalilly. Maar zijn dubbeltje of stuiver, het verschil begreep hij niet, was nooit toereikend. ‘Stuiver is… groter! brulde hij dan. De eigenares van de ijswinkel deed er niet moeilijk over en gaf hem altijd zijn ijsje, mèt slagroom. Hij hielp ook soms de brugwachter met het sluiten van de zware, stalen hekken, tot hem dat op een kwade dag een vingeramputatie opleverde. Toen ik naar een andere buurt verhuisde heb ik nog afscheid van Miegel genomen. ‘Tot morgen!’ brulde hij, zoals hij dat gewend was. Hij begreep niet dat ik er morgen en daarna niet meer zou zijn. Later informeerde ik nog wel eens naar hem en bij een van die gelegenheden hoorde ik een verdrietig verhaal. Miegel was gearresteerd op verdenking van verkrachting met moord. Het slachtoffer was een twaalfjarig meisje. De kranten stonden er vol van. Hem verhoren bleek een vrijwel onmogelijke zaak, maar zijn moeder kon hem van een twijfelachtig alibi voorzien en Miegel kwam uit voorarrest vrij. De politie kwam regelmatig bij hem en zijn moeder controleren. Mijn informant, een oudere, vriendelijke vrouw die Mientje heette, geloofde in Miegels onschuld. ‘Hij is vriendelijk en behulpzaam en is nog nooit voor wie dan ook een bedreiging geweest,’ zei ze. En verontwaardigd voegde ze eraan toe: ‘Ze hebben ‘m laatst beschuldigd van het laten verdwijnen van de twee katten van Steenbergen. Ze deden aangifte bij de politie, die hem weer verhoord heeft. Verhoord! De ziel wist nauwelijks hoe hij zelf heette.’ Ik ben nog naar het huis geweest, waar Miegel met zijn moeder woonde, maar op mijn bellen werd niet open gedaan. Een paar jaar later kwam ik nogmaals in de buurt. Mientje zat op een keukenstoel in de zon voor haar woning.
Ik vroeg eerst naar haar gezondheid, die volgens haar rap bergafwaarts ging, vervolgens naar Miegel en de praatgrage Mientje viel compleet stil. Na enig aandringen hoorde ik iets wat ik achteraf liever niet had willen horen. Mientje kreeg tijdens haar relaas voortdurend tranen in haar ogen.
De buurt had op Miegels vrijlating gereageerd met achterdochtig, vijandig en agressief gedrag. Boodschappen voor oudere dames dragen was op een enkele uitzondering na afgelopen. De handkarren en bakfietsen waren bezig uit het straatbeeld te verdwijnen, dus Miegel had niet veel meer te doen. Hij begreep absoluut niet waarom de buurtbewoners zich zo gedroegen. Mensen meden hem en hij werd eens ‘s avonds op een donker plekje mishandeld. Mientje zag hem steeds minder vaak en de laatste keer was twee jaar geleden, toen hij de boodschappentassen voor haar mocht dragen. Ze probeerde hem wel aan de praat te krijgen, maar hij zweeg in de enige taal die hij weliswaar luid, doch moeizaam sprak.
Daarna verdween Miegel gewoon. De politie deed buurtonderzoek, maar hij werd niet gevonden. Zijn moeder wist ook niet waar hij was. Miegel was van de aardbodem verdwenen, leek het. Een voormalige buurman zei dat hij nooit meer teruggevonden was. Voor zover ik wist was hij nog nooit zonder zijn moeder de buurt uit geweest, behalve voor bezoeken aan medische zorgverleners.
Miegel. Hij hield van de buurt, van de mensen, van zijn dienstverlening, van de grapjes die iedereen tegen hem maakte, en die hij nooit begreep. Er was alleen maar aandoenlijkheid en vriendelijkheid in hem aanwezig. De moordenaar van het meisje werd later gepakt en het was dus niet Miegel geweest. De moraal of de diepere boodschap van dit verhaal?
Die is er niet. Het is gebeurd en onherroepelijk. Dag Miegel, ik hoop dat het je niet al te slecht vergaan is.

*De naam Miegel is gefingeerd.

Categorie: Columns, Geluk Tags: moord, verdwijning

Lees ook:

  1. Heeft het kind nog rechtsbescherming?
  2. Het jaar 2019 – dag 147 – konijn
  3. Het jaar 2020 – dag 239 – amersfoort
  4. Dora uit het oog, Dora in het hart

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Henk van Kalken

Henk van Kalken heeft affiniteit met het boeddhisme (Kagyu) en is dzogchenpractitioner. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.