• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Tweedenken

Tweedenken

18 september 2020 door André Droogers

‘Dit en dat en zus en zo, wat doen we nou?’

Wat is dat toch dat we zo vaak in tweeën denken en spreken? OK, we denken ook wel in drieën en vieren, maar twee is veruit het populairst. We dragen een Januskop. En spreken dan vooral of/of-taal, veel minder en/en-taal. Bijgevolg hebben we de hele dag iets te kiezen.

Tegenstellingen zijn kennelijk lekker schurend om mee te denken, veel leuker dan dat dingen elkaar aanvullen – zo saai! We blijven hangen in these-antithese, en bij de synthese komen we alleen uit door schade en schande. Meestal erg laat.

Kleine oefening (1 minuut denkpauze): bedenk binnen een minuut uit eigen ervaring vijf voorbeelden van het tweedenken met tegenstellingen.

Hier kwam ik zelf bij uit, dankzij de actualiteit: Zwarte Piet versus Black Lives Matter, Trump als kampioen tweedenker, anderhalvemetersamenleving of complotdenken, duurzaamheid nastreven of gewoon doorgaan, 500 vluchtelingen extra of zegge en schrijve nul.

Of kijk naar ons politiek systeem: links en rechts, religieuze en ideologische partijen, democratie en dictatuur, nationalisme en globalisme, staat en burger.

Of de levensbeschouwing: wel en geen God, monotheïsme en polytheïsme, clerus en leken, goed en kwaad, de smalle en de brede weg.

De vraag is hoe we het best om kunnen gaan met dat tweedenken. Gaan we voor of/of? Of toch liever en/en? Oeps, dat is op zich weer een vorm van tweedeling en een tegenstelling op zich. Kennelijk ontkom je niet aan het tweedenken, zelfs niet als je over tweedenken nadenkt. De slang bijt in haar eigen staart.

Op de vraag hoe we het tweedenken en de keuzedwang leefbaar kunnen maken, zie ik twee (!) antwoorden. Die hebben te maken met macht en met waarden.

Het eerste antwoord is: let op de machtsverhoudingen. Tweedenken, vooral in de of/of-variant, hoort bij de gereedschapskist van wie macht uitoefent. Daarom is er oppositie in het parlement. In de religies zijn er sektes en ketters, in een strikte ideologie subversieven. Steeds is de machtsvraag hoe of/of-denken kan dienen om het gedrag van onderhorigen te bepalen. Het en/en-denken wordt vaak weggehoond of simpelweg onderdrukt, al zijn er ook leiders die zich opstellen als bruggenbouwers en verzoeners (Mandela!).

Het tweede antwoord is dat bij alle tweedenkers gekeken moet worden welke waarden zij verdedigen. Macht bedient zich van waarden om gedragsnormen te rechtvaardigen. Waarden stellen ons voor keuzes en zijn dus meer van de of/of- dan van de en/en-kant, tenzij verbinding en empathie de kernwaarden zijn. ‘Eigen volk eerst’ en ‘Make America great again‘ staan tegenover waarden als medemenselijkheid en wereldwijde verantwoordelijkheid. En/en-denken wordt in het waardendebat doorgaans genegeerd of expliciet verketterd. Toch kan er ruimte zijn voor een en/en-opstelling. Gelovigen kunnen, vanuit hun kernwaarden, zich zowel afzetten tegen andersgelovigen als hen respecteren in hun anders zijn.

Tot nu toe is dit eigenlijk allemaal theorie. Maar hoe is de praktijk? (Ja, alweer een tegenstelling!)

Als ik bij mijzelf naga hoe mijn dagdagelijkse denken loopt, dan zwerf ik voortdurend tussen allerlei vormen van tweedenken, met uiteenlopende keuzes. En met uitstapjes naar drie- en vierdenken. Dat gebeurt allemaal tamelijk chaotisch, vaak zonder dat ik me bewust ben van de loop van mijn gedachten. Er strijden nogal wat zielen in mijn borst en hoofd.

Natuurlijk zijn er momenten dat er iets betoogd moet worden, gesproken of geschreven. Zoals nu. Ik stel dan orde op zaken en maak keuzes. Maar dat is eerder uitzondering dan regel.

Gelukkig denken leiders van politieke en religieuze instituties die gebouwd zijn op het of/of-denken ook niet altijd langs rechte lijnen. Op de keper beschouwd verloopt ook hun denkproces eerder rommelig dan strak. Zelfs in het machtsspel zit speling en is en/en-denken mogelijk.

Dat geeft dan weer hoop, want zo komt er toch enige dynamiek in de starre tweeledige of/of-manier van omgaan met al onze werkelijkheden.

Categorie: Columns, Geluk, Politiek Tags: corona

Lees ook:

  1. Jasper Schaaf – vereniging
  2. Het jaar 2021 – dag 76 – codeling
  3. Het jaar 2021 – dag 85 – nachtklok
  4. Het jaar 2021 – dag 186 – historicus

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    19 september 2020 om 09:03

    Twee, drie of nog veel meerdenken staat in boeddhistische en vooral dzogchenkringen bekend als de dualistische visie.
    Er is een perceptie, een interpretatie daarvan (al dan niet herkennen, associëren en identificeren, analyseren en oordelen). Namkhai Norbu Rinpoche zei: ‘Als een colonne marcherende soldaten. Links, accepteren, rechts, verwerpen en dat de hele dag door. Er is vanuit dit perspectief geen antidote in de vorm van en/en-denken. Er is de mogelijkheid om voorbij dualistisch denken te gaan. Door gedachten niet te volgen, maar te observeren. In plaats van te leiden tot oordelen worden ze bevrijd. Uiteraard wel praktisch blijven om te kunnen overleven.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 2: neti neti zelfonderzoek
    • Het jaar 2025 – dag 134 – wrijving
    • Emmaho – Piraterij met het mes tussen de tanden
    • Verweesd, verdwaald, verloren
    • Guy – dhammazaadjes – De oorspronkelijke geest (P. sabhava citta)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.