• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2020 – dag 218 – amsterdam

Het jaar 2020 – dag 218 – amsterdam

6 augustus 2020 door Joop Ha Hoek

Foto Telepress Joop Hoek

De foto hierboven is genomen op een dag in december 1975. Ik zit voor het Algemeen Dagblad als persfotograaf in een woning van een mij totaal onbekend echtpaar in de Amsterdamse Brachthuijzerstraat, schuin tegenover het op dat moment door zeven gewapende Molukkers bezette Indonesisch consulaat. Er is geschoten tijdens de bezetting op een man die het gebouw ontvluchtte en ook een tweede man kwam om het leven toen hij uit een raam klom en op straat viel.

De bezetters wilden met hun daad de Molukkers steunen die in Wijster een trein hadden gekaapt. Wat ze niet wisten was dat in het consulaat ook een schooltje voor Indonesische kinderen was gevestigd. En zo zaten de nog jonge Molukkers opgescheept met 12 volwassenen en 25 kinderen. De consul was afwezig, die vergaderde in Den Haag met de autoriteiten over de treinkaping. En kwamen de onderhandelingen over het geweldloos beëindigen van de bezetting in Amsterdam op gang.

De omgeving van de Brachthuijzerstraat was volledig afgesloten. De redactie van het AD had een ouder echtpaar in die straat bereid gevonden om tegen betaling een persfotograaf te huisvesten zolang de bezetting duurde. De man stond bij een afzetting te wachten op zijn neef, een zeevarende stuurman op de grote vaart, ik dus. Met mijn tas vol fotospullen loodste hij me door de afzetting heen. In eerste instantie had ik weinig zicht op het consulaatsgebouw, ik zat te laag gehuisvest. Maar na een dag zat ik al in de woonkamer en kon zo het consulaat observeren. Het materiaal dat ik schoot, de fotorollen, werden door mijn gastheer naar buiten gesmokkeld. Als ik sliep hield het echtpaar de wacht en ik hielp met het bereiden van het eten. Ik at er voor het eerst grote, gepelde garnalen met sla.

Mijn gast echtpaar en ik spraken veel over de Molukkers, waarvan de ouders, zogenoemde KNIL-soldaten, na hun vertrek uit Indonesië in de jaren veertig door de Nederlandse regering als vodden behandeld werden. En we wachtten in spanning de ontwikkelingen af. Op 19 december, 15 dagen na aanvang, gaven de bezetters zich over. Ik zag beweging bij het consulaat en ging naar het dak van het woonhuis. Ik lag plat op de buik, de lens gericht op het consulaat, tot ik achter me een hevig gevloek hoorde. Ik lag in het schootsveld van een scherpschutter van de politie. Oprotten, riep de man en ik maakte me wat kleiner. Even later was de gijzeling voorbij en nam ik afscheid van het echtpaar.

Foto Regio Pers Rotterdam/Joop Hoek

Ruim vijf jaar eerder, op 31 augustus 1970, was ik als journalist bij de bezetting van de Indonesische ambassade in Den Haag. Het Indonesisch staatshoofd Soeharto was van plan Nederland te bezoeken en de 33 gewapende Molukkers die het ambassadegebouw binnendrongen, na eerst een op wacht staande politieman te hebben doodgeschoten, wilden dat met hun daad voorkomen. Dat lukte ook. Na 12 uur gaven ze zich over, de bezetting was over de hele wereld nieuws.

In de herfst van dat jaar werd ik zelf voorpaginanieuws. In dat weekeinde in oktober was ik in Moordrecht in een Moluks buurthuis.  Ik weet nog dat het weerkundig gezien een mooie dag was. Binnen de Molukse gemeenschap had ik goede contacten en was er een wederzijds vertrouwen. Op die dag waren er leden van de Rode Jeugd bij de Molukkers op bezoek en begonnen stemming te maken tegen mij. Wie was die blanke eigenlijk?  Een politiespion? De zaak liep uit de hand en ik voelde de spanning stijgen. Op een gegeven moment belde ik vanuit een telefooncel op het terrein met de burgemeester van Moordrecht en een groepje Molukkers verdrong zich rond de telefooncel. Dat zei ik tegen de burgemeester en die adviseerde me te vertrekken. Dat gebeurde ook razendsnel. Molukkers kwamen uit het buurthuis gestormd en snelden achter deze verslaggever aan die het op een rennen had gezet en zich tussen het hoge riet langs de oever van de rivier de IJssel verstopte. Ik schat dat het toen tegen het eind van de middag was. Ik zag zoekende mensen op de dijk en waadde langzaam door het water. Het was al lang donker toen ik verderop de dijk opklom en een streekbus staande hield die me naar het politiebureau vervoerde. En zo stond ik de maandag erop in de krant als politiespion, maar wel tussen aanhalingstekens.

Ik heb nooit gespioneerd voor welke inlichtingendienst dan ook, ik vond en vind dat als journalist laakbaar. Maar hoe bewijs je dat je geen spion bent, zijn er legitimatiebewijzen in omloop met de tekst: Geen spion. Wie het water induikt stemt toe, dat besefte ik wel, maar het water van de IJssel leek me op dat moment veiliger dan in handen te vallen van een groep boze mensen. Later heb ik nog wel contact gehad met vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap en is het vertrouwen wel hersteld. Ik vind ook dat ze zich voor een rechtvaardige zaak inzetten, al was ik het met hun middelen niet eens. Geweld lost nooit wat op.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren.  Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Joop Hoek, Mensenrechten, Politiek Tags: bezetting, Kaping, molukkers, verzet

Lees ook:

  1. Het jaar 2019 – dag 233 – goedevrede
  2. Herdenking Tibetaanse nationale opstand – 10 maart
  3. Tibet op slot – China weert buitenlanders tijdens herdenking opstand in 1959
  4. Panchen Lama: Tibetanen gedwongen door CCP om valse te aanbidden

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’
    • VrijdagZindag – Niet normaal!
    • Leven in Thailand – vriendin
    • Meester tussen vorm en leegte
    • Het jaar 2023 – dag 33 – muur

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens