• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Het jaar 2020 – dag 45 – nu

Het jaar 2020 – dag 45 – nu

14 februari 2020 door Joop Ha Hoek

Onze boeddhistische welzijnsorganisatie NL, de producent van boeddhistische Haarlemmerolie, zal ze wel ergens op een plank hebben liggen. Cursussen om in het nu te leven. Het is geen dana organisatie, bij elke leerling rinkelt de kassa. Boeddhisme als kapitalisme. Twee ismes.

Leren, ons trainen,  om in het nu te leven is de grootst mogelijke flauwekul. We leven altijd in het nu, of we willen of niet. Vandaag nam ik de proef op de som en verstopte alle wekkers in de Kloosterbunker inloopkast. De Friese klok zette ik stil, het mechaniek van de oven uit. Ik wist niet meer hoe laat het was, tijd is door mensen bedacht, en leefde in het moment. Dat zette zich voort toen de klokken de tijd weer wegtikten. Nu is tijdloos.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of te twijfelen aan het nu.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Dave Berry, nu

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdenachtenveertigste dag – bertusnu
  2. Het jaar 2019 – dag 168 – vrouwennu
  3. Tom Hannes – ‘We zijn niet gemaakt om in het nu te leven’
  4. Nu

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Er zegt

    15 februari 2020 om 08:35

    het komt mij voor dat de laatste regel van de bijsluiter: “Of te twijfelen aan het nu” taaltechnisch niet helemaal klopt. Ik meen dat dit zou moeten zijn: “of twijfelen aan het nu”, aangezien het “of” aangeeft dat het een soort vervolg is op “sommigen”. Nu zou ik ook nog kunnen zeggen dat een zin niet mag beginnen met “Of”, maar ik ben, natuurlijk, geen taalpurist.

  2. Elsbeth zegt

    15 februari 2020 om 12:46

    Het klopt dat er een verdienmodel bestaat in de industrie van zelfverwerkelijking. Maar er bestaan ook nog steeds andere varianten die eigen kracht met andere kracht (jiriki en tariki) verbinden.
    Het blijft bijzonder om met mede-beoefenaars deel te nemen aan sesshins en gedurende een aantal dagen samen te zitten in de geest van pratitya samutpaddha: samen d’r uut, samen het pad gaan, samen op weg, zoals Ton Lathouwers het altijd verwoordt. En dan weer verder op weg, altijd in onderlinge verbondenheid met alles en iedereen.
    Voor mij is de weg de weg van zelf verantwoordelijkheid nemen voor alles wat er op het pad langskomt met als wegwijzer de woorden van de Boeddha aan het einde van zijn leven aan Ananda: “Be your own lamp” Ananda. Het heeft gemaakt dat ik voor de leer als een blok ben gevallen ruim twintig jaar geleden. Er zijn geen goeroes en geen heiligen, we zijn allemaal mensen. Ik heb het zelfs mooi gevonden om naast verinnerlijkte wijsheid, de zwakke kanten en daardoor menselijkheid in mijn leraren te zien. We zijn allemaal boeddha’s….en boddhisattva’s.

    Sesshins zijn voornamelijk gebaseerd op dana.
    De basiskosten van verblijf en eten en organisatiekosten zijn al een heel bedrag, meestal 65 tot 70 euro per nacht. Daar ontkom je niet aan, maar er zijn mensen voor wie dat veel te veel is en dan is de reis ernaartoe niet eens meegerekend. Mensen die dit niet kunnen betalen maken gebruik van het solidariteitsfonds, dat bestaat uit giften van deelnemers. Op jaarbasis maken zo’n 10 tot 15 mensen hiervan gebruik. Wat overblijft gaat naar een goed doel. Dana bestaat…en dana leeft…

    De uitgever: Ik begrijp je enthousiasme niet. Armoede bestaat helaas ook waardoor tienduizenden mensen buitengesloten worden van activiteiten. Gelukkig zijn er ook boeddhistische organisatie die op basis van vrijwilligheid een bijdrage vragen en geen richtlijnen geven voor de hoogte ervan. Het is ook fijn dat je tegenwoordig via het net kunt deelnemen aan boeddhistische oefeningen die gratis zijn. Maar het feit blijft dat boeddhistische bijeenkomsten voor veel mensen niet te betalen blijven. Boeddha zou zijn wijze hoofd schudden over dit soort commerciële activiteiten die in zijn naam plaatsvinden.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Peter – Overvloed en onbehagen
    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.