• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Joop Hoek » Het jaar 2020 – dag 7 – stakingsbreker

Het jaar 2020 – dag 7 – stakingsbreker

7 januari 2020 door Joop Ha Hoek

Ik kijk met veel genoegen bij de NPO naar de tiendelige geschiedenisserie De Strijd, gepresenteerd door Eric Dijkstra en Gerdi Verbeet. Het is een herhaling, ik heb de serie al eerder gezien, maar omdat ik in het nu leef ben ik bij elke aflevering toch weer verrast.

Eric rijdt als een echte arbeider op zijn brommer naar plekken in Nederland en daarbuiten waar mensen werden geknecht en uitgebuit door kapitalistische bazen en Gerdi neemt de studiopresentatie voor haar rekening. Beiden zijn, net als ik, afkomstig uit het arbeidersmilieu. Overigens bereed mijn vader een solex, als communist wilde hij toch anders zijn dan zijn maten in de Rotterdamse haven. Die fietsten.

Vandaag wordt de revolutie- die nooit van de grond kwam, door Eric en Gerdi behandeld. Gisteren werden de vakbonden belicht.

Ik ben al bijna een halve eeuw lid van de journalistenvakbond NVJ en was een tijdje vrij actief binnen de bond. Zo was ik namens de NVJ binnen de werkgroep politie, justitie, pers, adviseur van een minister van justitie op het gebied van voorlichting aan de pers en richtlijnen voor de politie zodat je als journalist veilig en rustig je werk kon doen en niet in mekaar geslagen werd door een diender. We kwamen bijeen op het ministerie van justitie in Den Haag.  Regelmatig was ik in Amsterdam om in het bondsbureau bijgepraat te worden en informatie uit te wisselen.

Lange tijd was het not done voor journalisten om te staken voor betere arbeidsvoorwaarden en hogere lonen. Journalisten waren vroeger mensen met een hoge hoed, ze trokken nooit de arbeiderswijken in om daar hun oor te luisteren te leggen maar haalden hun informatie bij het bestuur en de machthebbers. Pas in de jaren zestig, zeventig van de vorige eeuw veranderde dat, mede door de inzet en houding van de vakbeweging en arbeidersraden.

De hoge hoed verdween en de NVJ schrok er niet voor terug om tijdens cao-onderhandelingen te dreigen met stakingen of zelfs de boel op redacties plat te leggen. De collega’s van de ‘vuile hoek’, drukkers en grafici, die stakingen niet schuwden, waren een goed voorbeeld en werden gevreesd door directies van uitgeverijen.

Ik heb een paar stakingen van journalisten meegemaakt en helpen uitvoeren. We staakten niet voor onze lol. Tijdens de stakingsdagen waren er altijd wel collega’s die geen lid waren van de vakbond en niet wilden staken. Dat accepteerden we tot het moment dat ze zich ontpopten als stakingsbrekers- in de serie De Strijd duikboten genoemd. Zo snel ze het toetsenbord aanraakten werden ze gemaand daarmee te stoppen. En als ze dat niet deden werden ze met enige dwang uit de redactiezaal verwijderd. Het duurde vaak maanden voor die duikboten weer als gewone collega’s werden gezien en hun wangedrag hen vergeven. Uiteindelijk zijn het uitvreters want ze accepteerden wel altijd de loonsverhogingen die wij uit het vuur hadden gesleept.

Ik vind dat elke arbeider, tegenwoordig werknemer of medewerker genoemd, lid moet zijn van een vakbond. Want bazen willen altijd voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, knijpen hun personeel uit en hebben maar één belang: eigenbelang en zakken vullen. Dat deden in Twente de textielbaronnen- de Van Heeks en consorten die over de ruggen van de arbeiders miljoenen per jaar verdienden en kapitale buitenhuizen op enorme landgoederen neerzetten. En de arbeiders 16 uur per dag moesten werken, zeven dagen per week en geen vakantie hadden. Het stakingsrecht was er toen nog niet.

Zonder vakbonden zou onze maatschappij er heel anders uitzien. Socialisten, christenen en boeddhisten trekt ten strijde. Ontwaakt, ontwaakt. Op naar het licht. Want er komen andere tijden.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak,  woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken. Of te twijfelen aan het nu.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: arbeiders, NVJ, stakingsbrekers, stakingsrecht

Lees ook:

  1. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen – 14 november 2016
  2. Het jaar 2018 – de driehonderdennegenendertigste dag – hesopstand
  3. Het jaar 2021 – dag 88 – persvrijheid
  4. Het jaar 2021 – dag 194 – cao

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Marcel van Campenhout zegt

    8 januari 2020 om 11:19

    Vraag, is de vakbond van toen vergelijkbaar met de bond van nu.
    Dat vind ik nl niet. De bonden van nu zijn gelijk aan volksverlakkers. Is dat niet ook de reden van de lage ledenaantallen?

    Reactie uitgever: Hoe je ze ook noemt, het zijn nog steeds de bonden die voor hun leden resultaten bereiken, denk maar aan de bond voor schoonmakers. We leven in een maatschappij waarin mensen denken dat ze geen organisaties meer nodig hebben om hun belangen te behartigen. Tot ze zelf op straat worden gezet.

  2. Wulf zegt

    8 januari 2020 om 11:34

    Er zijn nog steeds werkgevers die hun personeel lastig vinden als die willen krijgen wat er in hun CAO staat. Je moet dat bij hen afdwingen en dat kost heel veel energie. Het is een slecht gevoel als je uitgewrongen wordt. Gelukkig kan de vakbond daar (juridisch) bij helpen t.b.v. gerechtigheid. Dat weten wij hier uit eigen ervaring. Ik zou dat absoluut geen volksverlakkerij willen noemen.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 2 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 6 juli 2025
    Verjaardagsviering van Zijne Heiligheid de Dalai Lama
  • 7 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 8 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 9 juli 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 11 juli 2025
    Natuur en meditatie
  • 14 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 181 – blaartrekkend
    • Taigu – Boeddhisme behoeft een sociale dimensie (deel 2)
    • Nieuwe directeur Boeddhistisch Vormingsonderwijs (BVO)
    • Politiek zonder hart 6 – De toeslagenaffaire is niet voorbij – ze heet nu jeugdbeschermingaffaire
    • Nederlandse zorgmedewerkers over Gaza – ‘Breek de banden met instituten die bijdragen aan geweld’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.