• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Sinterklaas

Sinterklaas

6 december 2018 door Paul de Blot

Er was ook dit jaar weer veel te doen rondom het Sinterklaasfeest. Dat is de buitenkant die iedereen op TV kan zien en waar ik verder niet op inga. Het gaat mij om de binnenkant. Dat is het hart van Sinterklaas waar ik vandaag graag over wil vertellen.

Het hart van Sinterklaas is groot en vooral óók barmhartig voor het vereenzaamde kind. Sinterklaas wil ook deze kinderen blij maken door te tonen dat élk kind in Nederland belangrijk is. Op de verjaardag van Sinterklaas mogen álle kinderen tenminste één dag per jaar geloven wat ze zich het liefste wensen.

Het moderne verhaal over de verjaardag van Sinterklaas is ontstaan omdat er in Nederland een schoolleraar was met een goed idee. Hij wilde dat óók alle weeskinderen zich op een fijne feestdag in december konden verheugen.

De nood van de vele kinderen zonder gezinsleven is ook in ons welvarende Nederland nog steeds groot.

Elk jaar zag de leraar hoe de schoolkinderen genoten van het Kerstfeest. Maar hij zag ook hoe kinderen zonder ouders eenzamer en verdrietiger waren dan op alle andere dagen van het jaar.

Het traditionele familiefeest rond de Kerstdagen bestond toen al lang. Nog steeds wordt het door de meeste kinderen in een liefdevol gezin gevierd, met veel geschenken, snoep, lekker eten en een mooie kerstboom.

Voor alle kinderen zonder gezin was het Kerstfeest geen vrolijk feest. Het was een pijnlijke bevestiging van het gemis aan menselijke aandacht, liefde en de warmte van een gezellige familie. De leraar wilde dat deze kinderen ook naar een feestdag konden uitkijken.

Zo is op een eenvoudige school in Amsterdam het eenvoudige maar barmhartige idee ontstaan om elk jaar een nieuw feest te vieren voor álle kinderen. Zo konden de mensen ook de weeskinderen ‘belonen’ voor hun lieve kind-zijn. Door Sinterklaas werden ze niet langer meer uitgesloten van onze samen-leving waarin álle kinderen waardevol zijn.

Aan het idee ontbrak alleen nog een spannend verhaal voor de kinderen. Met de vele weeskinderen van Amsterdam voor ogen viel de keuze van de leraar haast vanzelfsprekend op het oude verhaal van Sint Nicolaas, de beschermheilige van de stad.

Vanouds her beschermt Sint Nicolaas alle inwoners van Amsterdam. Zijn goedheid komt in het verhaal van vroeger naar voren door zijn hulp aan arme meisjes die zonder bruidsschat niet konden trouwen. Lang voordat Sint Nicolaas de moderne Sinterklaas van vandaag werd bezorgde hij al eeuwen een bruidsschat voor arme meisjes.

Volgens het oude verhaal liet Sint Nicolaas door de schoorsteen drie gouden bollen zo groot als oranje sinaasappelen bij de arme meisjes bezorgen. Zo konden ze toch trouwen en nog iets maken van hun leven. Dit verhaal inspireerde de leraar en hij bedacht er een stoer en sterk paard bij. Op zijn paard kon Sinterklaas over de daken rijden en zo kon hij bij elk kind door de schoorsteen een cadeautje bezorgen, vooral bij alle weeskinderen die anders geen feestdag in december zouden beleven.

Hoe Zwarte Piet erbij is gekomen weet niemand meer precies. Veel oude mensen zeggen dat Sinterklaas hulp kreeg van een goede vriend met de eenvoudige voornaam Piet. Omdat Sinterklaas te oud is daalde Piet steeds af door de schoorstenen van de huizen om de cadeautjes te bezorgen. Door de roet van de schoorsteen werd zijn gezicht zwart. Zo kreeg hij van de vriendelijke leraar en de vele kinderen die naar zijn verhaal luisterden de bijnaam ‘Zwarte Piet’. Meer is hierover niet bekend.

Zwarte Piet maakt het verhaal van Sinterklaas voor de kinderen een belevenis die veel langer duurt dan de verjaardag van Sinterklaas alleen. Elk kind weet dat Zwarte Piet lief is, maar dat hij je ook bang kan maken. Het spannende aan Zwarte Piet is dat hij met zijn grappen vaak onvoorspelbaar is, maar tegelijk altijd lief blijft. Uiteindelijk brengt hij voor alle kinderen suikergoed en cadeautjes mee. Precies zoals het hoort in elk spannend kindersprookje. Want uiteindelijk komt toch altijd alles weer goed.

Het verhaal van de schoolleraar zegt niets over de huidskleur van Piet. Dat zou ook volstrekt niet hebben gepast bij de goede bedoelingen van de aardige man die als grote kindervriend alom gewaardeerd werd. Zijn verhaal over de verjaardag van Sinterklaas was een succes en werd een traditioneel volksfeest dat altijd voor veel gezelligheid zorgt.

Tegenwoordig wordt op de verjaardag van Sinterklaas vaak vergeten dat het feest in de eerste plaats bedoeld is voor de kinderen in Nederland die géén familie hebben. Het betreft de vele kinderen in ons land die géén lieve aandacht krijgen, onderdrukt en uitgebuit worden, of kinderen die ziek of eenzaam zijn, en alle kinderen die zielig en verdrietig zijn om een andere reden en geen steun uit een echte familie kennen.

De nood van de vele kinderen zonder gezinsleven is ook in ons welvarende Nederland nog steeds groot. Voor al deze lieve kinderen mag de goede betekenis van het verhaal van Sinterklaas en Zwarte Piet niet verloren gaan door de actuele ophef.

De verjaardag van Sinterklaas is zo’n leuk kinderfeest geworden omdat de oorspronkelijke betekenis universeel goed is, en daarom iedereen aan de binnenkant kan raken die er in wil geloven. Het is die ene speciale dag in het jaar voor álle kinderen in Nederland, zonder énige uitzondering door kenmerken van de buitenkant.

Categorie: Columns, Paul de Blot Tags: amsterdam, beschermheilige, kinderfeest, leraar, Pauil de Blot, sinterklaas, Zwarte Piet

Lees ook:

  1. Laten we zuinig zijn op onze tradities
  2. Winterse speelweek
  3. Symposium leraar en leerling
  4. Zeshin – Zwarte Piet vervolgd

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Bespiegelingen in Canada
    • Menno – autobiografie van een yogi
    • God als de totaal andere – Karl Barth

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.