• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Paul de Blot » Onheil? We vergeten dat het om mensen gaat…

Onheil? We vergeten dat het om mensen gaat…

21 december 2012 door Paul de Blot

Een grensrechter wordt door een Marokkaan* doodgeslagen en de conclusie ligt voor de hand: het voetbal moet worden aangepakt en de allochtonen moeten weg. Een simpel antwoord waarbij de diepste oorzaak over het hoofd wordt gezien. Het gaat om mensen! De dodelijke agressie had op het voetbalveld plaats en een Marokkaan was de dader. Dat is puur toeval.

Agressief gedrag komt niet alleen voor op het voetbalveld en wordt niet alleen begaan door allochtonen. De bron van dit onheil is dat we vergeten dat het om mensen gaat: in de politiek, in de bureaucratie, in het onderwijs, in de zorg, in het verkeer, in het gezin, en zelfs in de religie.

Een strenger voetbalbeleid zal niets veranderen als we niet beseffen dat het ook in de sport om mensen gaat. Mensen die zich lichamelijk, psychisch en ook spiritueel ontplooien in hun menselijke rijkdom door vriendschap en sportiviteit. Jammer genoeg gaat het in de topsport allang niet meer om mensen, maar vooral om geld en macht. Om een miljoeneninvestering, een bron van frustraties en daardoor ook van agressie.

De ontmenselijking van de sport staat niet op zichzelf. De politiek lijdt aan dezelfde kwaal. Het politieke beleid zou zich moeten richten op het menselijk welzijn, maar is vervallen tot een strijd om partijbelangen. Het beleid omschrijft het menselijk welzijn zodanig dat het door de computer verwerkt kan worden. De mens wordt verknipt door rationele analyses, cijfers en statistieken. De bureaucratie is verzand in een dictatuur van reglementen zonder menselijk gezicht.

In Woerden ontdekt een wethouder dat een probleemgezin wordt behandeld door tien tot zeventien hulpverleners met verschillende uitgangspunten. Een kind in nood dat verknipt wordt in zeventien elementen: wat blijft er over van het kind-zijn en zijn menselijke karakter?

Deze verknipping is doorgedrongen tot het onderwijsbeleid. Het kind mag geen kind meer zijn en het heeft geen ruimte meer om te spelen, om zich te verwonderen en zichzelf te zijn. Het wordt zo snel mogelijk volwassen gemaakt en de Cito-toets is hiervoor een uitstekend instrument.

Nog onmenselijker is het beleid tegenover asielkinderen, waar geen rekening wordt gehouden met de traumatiserende gevolgen van dat beleid. Afgewezen asielzoekers moeten volgens de reglementen terug naar hun land, maar in de praktijk is dit vaak onmogelijk. Het antwoord is duidelijk: op papier is het mogelijk. Men vergeet dan gemakshalve dat het om levende mensen gaat en niet om digitale nummers.

Digitalisering van de mens werkt vernederend en traumatiserend. Trauma’s leiden tot agressie, niet alleen bij allochtonen maar ook bij autochtonen en vooral ook bij jonge mensen. Jongeren die zich in hun huiselijke situatie niet meer op hun gemak voelen, blijken vaak wel gewaardeerd te worden door hun agressieve vrienden.

Gelukkig is er een reactie merkbaar op deze verontmenselijking van ons cultuurgoed. Die is nog zwak maar wordt wel steeds sterker, ook onder de jongeren. Het vrijwilligerswerk groeit, het aantal deskundigen dat zich inzet als entrepreneurs voor goede diensten neemt toe en het verlangen naar een menselijk klimaat wordt steeds sterker. Het probleem van agressie is al veel bestudeerd, maar het antwoord is heel simpel: wees zelf mens en zie de mensen als mensen, ook als dat niet gemakkelijk is. Het vraagt om verantwoordelijkheid en zelfbewustzijn.

Ik wens alle lezers mooie kerstdagen toe en een nog mooier 2013, met meer menselijkheid.

*Naschrift. In ons strafrecht is iedereen onschuldig tot hij veroordeeld is. Professor Paul de Blot verwoordt in zijn column het volksgevoel, dat gestoeld is op emoties.

 

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Paul de Blot Tags: grensrechter, Marokkaan, mensen, Paul de Blot, sport, verruwing

Lees ook:

  1. Het verloren gaan van het menselijk gezicht…
  2. De zakelijke kroning en de uitstraling van warme menselijkheid
  3. Is homoseksualiteit een probleem?
  4. Het cultuurverschil als bron van conflicten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Paul de Blot

Paul de Blot SJ is hoogleraar business spiritualiteit aan de Nyenrode Business Universiteit. pauldeblot.nl 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • De virtuele denkster 376
  • Dick – Workshop in de ruimte
  • Halte Hertenkamp – Bevrijd je, de lach zal je nooit meer verlaten
  • Pleidooi voor verwondering
  • haiku

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens