• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de driehonderdentweede dag – hersenogen

Het jaar 2018 – de driehonderdentweede dag – hersenogen

30 oktober 2018 door Joop Ha Hoek

Ik kijk met mijn hersenen. Alles wat mijn ogen waarnemen wordt gekleurd en vertaald in mijn hersenen. Die kleuring vindt plaats op basis van mijn opvoeding, genen, sociale omgeving, werk, politieke overtuiging, ervaringen, achtergrond en zo meer. Op een dag was ik bij de Makro en zag daar een enorme man staan met een kaal hoofd met naast zich een kleine oude dame. Een gevaarlijke man, een boef, dacht mijn politieverslaggeversbrein. De man zei tegen de oude dame: ‘Mama, zullen we deze wijn nemen’. Mijn brein dacht: ik heb me vergist, dit zijn moeder en kind. Zo ging de vertaalslag van de ogen, oren en hersenen. De man had natuurlijk een boef kunnen zijn, ook boeven hebben moeders. Maar dat zagen mijn ogen niet.

Er is veel fake in de wereld. Toen ik politieverslaggever was maakte ik er voortdurend kennis mee. Ik had een informant in het zware criminele milieu, de Aardappeleter genoemd, die zich voordeed als crimineel en het vertrouwen had gewonnen van criminelen. Voor de politie was hij een burgerinformant en infiltrant en mij voorzag hij van dezelfde informatie omdat we elkaar wel mochten en vertrouwden. Ik was ook zijn verzekering dat de politie-en andere opsporingsdiensten geen geintjes met hem uithaalden. De Aardappeleter en ik ontmoetten elkaar op begraafplaatsen, waar we vrij zicht hadden maar zelf niet- gezeten achter een haag, gezien werden. Daar wisselden we informatie uit.

Op een dag gaf hij informatie over een wereldwijd web van drugshandel waar Nederlanders maar ook Amerikanen bij betrokken waren. De Aardappeleter deelde zijn informatie met een landelijke recherche-eenheid en Amerikaanse opsporingslui. Dat gebeurde in wegrestaurants waar het druk was. De rechercheurs openden in Nederland een groothandel in groenten-en fruit om zo zelf ook te kunnen transporteren, in ieder geval de gelegenheid hadden. Op een dag was het zo ver: In enkele dagen tijd zouden de harddrugstransporten plaatvinden, meldde de Aardappeleter. Voor die bende zou hij met internationale vluchten vooruitvliegen en op verschillende luchthavens overstappen. Met die landen zouden de rechercheurs een afspraak maken dat de Aardappeleter met stalen drugs ongehinderd zou reizen, een vrijgeleide had. Maar dat liep fout, van enkele landen kwam die toestemming niet af. Waarop de Aardappeleter door een politiearts ernstig ziek werd verklaard- zeker niet in staat te reizen,  en in een ziekenhuis opgenomen. De bende reisde zonder hem en werd in verschillende landen gearresteerd en veroordeeld tot lange gevangenisstraffen.

In mijn contacten met een Belgische inlichtingendienst was er ook sprake van fake. Ik kon mijn contact bij die dienst alleen maar bereiken door telefonisch in een militair ziekenhuis een boodschap voor hem achter te laten. Waarna het contact tot stand kwam. Niet op begraafplaatsen maar bij hem thuis. Zijn vrouw wist van de hoed en de rand en was ook afkomstig uit die schimmige wereld. De afspraak was dat ik geen telefoon of andere verbindingsapparatuur tijdens die ontmoetingen bij me zou dragen. Tijdens de eerste ontmoeting in dat huis schrok ik me bijkans dood. Het was tegen de avond en het licht opgestoken. De vrouw vroeg of ik een hapje meeat en dat sloeg ik niet af. Even later zag ik op de muur een schaduw van een hand met een groot mes erin. Ik zag met mijn geest en dacht aan een spoedig doch niet gewenst einde. Even later hoorde ik het gezaag van een mes door een knapperig stokbrood.

Ook deze Belgische dienst maakte gebruik van de middenstand en had in Amsterdam op een gracht een wijnhandel geopend waaruit reizen konden worden gemaakt zonder achterdocht te wekken. Er werden ook tassen met enorme bedragen aan geld afgeleverd. Op een dag ging een junk met zo’n tas aan de haal door een koerier op een Amsterdams treinstation ervan te beroven. Buit een ton.

Wijnhandel, groentehandel, gips en ziekenhuisopname, moeder en zoon, dood door een mes, de Aardappeleter, de inlichtingendienst, ontmoetingen op een begraafplaats, in mijn leven was het anders dan het lijkt. Die ervaringen hebben mij ook geleerd anders met het huidige waargenomene om te gaan. Er achter te kijken maar dat is ook gekleurd en door mijn ervaringen ingevuld. Niets is wat het lijkt. Daar moet ik dat niet van zichzelf bestaat, dus genoegen mee nemen.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas. Of wantrouwen de banken.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: Amsterdam wijnhandel, gipsverband, groentenzaak, inlichtingendienst, joop hoek, kijken met je hersenen, schaduw, zeevisser

Lees ook:

  1. Het jaar 2018 – de honderdenzesenvijftigste dag – faecedienst
  2. Het jaar 2019 – dag 177 – uitvreters
  3. Kreeften bevrijden is niet altijd goed voor de soort en de natuur
  4. Kreeften bevrijden is niet altijd goed voor de soort en de natuur

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Henk van Kalken zegt

    31 oktober 2018 om 07:39

    Lijkt potstausend wel een politieroman!

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 mei 2022
    ONLINE Lezingenserie 'Ieder mens een vredestichter'
  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is opgaan in de paradox
  • Het jaar 2022 – dag 136 – held
  • De grondregels van zen
  • Wakker worden
  • Dalai Lama – ‘meer aandacht voor de leer van Gautama Boeddha’

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens