• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de tweehonderdennegenentachtigste dag – mestkar

Het jaar 2018 – de tweehonderdennegenentachtigste dag – mestkar

17 oktober 2018 door Joop Ha Hoek

Het risico lopend dat ik morgen op een mestkar door Staphorst word gereden, wil ik het met u hebben over het woord vermeend. Het lijkt wel alsof er een vloek rust op dat woord, het wordt amper meer gebruikt omdat het dan lijkt alsof je iemand niet gelooft. Met name in de #metoo discussie kan je zeker als man het woord vermeend beter niet gebruiken. Misschien is Willem Vermeend, fiscaal jurist en staatsman, wel de enige die zich zo kan presenteren: Aangenaam, Vermeend.

Net als elders in de samenleving komen binnen het internationale boeddhisme de laatste jaren vreselijke verhalen naar boven van mannen en vrouw en kinderen die seksueel misbruikt zijn. Ik heb enkele van hen gesproken. De slachtoffers vertellen over het misbruik door boeddhistische leraren en anderen binnen boeddhistische organisaties en de gevolgen voor hun leven. Hun ervaringen zijn afschuwelijk en ze hebben recht op genoegdoening, om hun verhaal te vertellen en gehoord te worden. Ook door de media.

En daar gaat het dikwijls fout. Journalistiek vereist terughoudendheid in het betitelen van kwesties en ervaringen. Wat is de waarheid en is die te toetsen, zo vragen journalisten zich af. De media staan onder grote druk van de #metoo beweging en durven ogenschijnlijk niet meer objectief te duiden waar het om gaat. Zelfs het NOS-journaal kopte op 10 september 2018 boven een bericht waarin slachtoffers van seksueel wangedrag zeiden de Dalai Lama te willen ontmoeten met de zin: ‘Misbruikslachtoffers willen dalai lama spreken in Nederland’. De nieuwszender nam de kwalificatie van de mannen en vrouwen die zich slachtoffer noemen zonder enige twijfel over.

Ik ben dertig jaar politieverslaggever geweest. Dat is geen verdienste maar een beroep. In die jaren heb ik dingen meegemaakt waarvan ik nu nog ’s nachts wakker van kan liggen. Waaronder ook de contacten met slachtoffers van seksueel misbruik. Dan zat ik in een rumte die te klein was om deze ellende te bevatten, hun ervaringen waren hartverscheurend, deden mij tot in het bot pijn. Ik voelde hun verdriet, ellende, eenzaamheid en wilde ook solidair met ze zijn, over hun vreselijke ervaringen publiceren. Maar altijd was er dat journalistieke stemmetje in mijn achterhoofd- mede gevoed ook door een collega misdaadjournalist met wie ik optrok, dat vroeg: is het wel waar wat er verteld is? En waarom wordt het verteld? De reden van wetenschap is belangrijk, vertelde een hoofdinspecteur van recherche mij ooit. Hoe kan ik als journalist die feiten aantonen, want dat wilden de slachtoffers vaak. Aanklagen, hun ellende delen.

Aanklagen vereist journalistieke terughoudendheid en overzicht.  Zeker in zedenzaken. In 1996 werd politiechef Renee Lancee in zijn woning op Schiermonnikoog door een arrestatieteam aangehouden en met een helikopter afgevoerd nadat zijn dochter Bianca hem beschuldigde van incest. Twaalf dagen later bekende het meisje het verhaal te hebben verzonnen.

Zelfs nu ik geen politieverslaggever meer ben onderzoek ik als redacteur van het Boeddhistisch Dagblad zedenzaken die mensen mij aandragen. Meestal binnen boeddhistische centra. Ik spreek met ze, hoor de tegenpartij, spreek met politie en justitie, psychologen en psychiaters, vertrouwenspersonen. Hoe werkt het geheugen van slachtoffers? Is er sprake van wraak? En dan is de vraag: publiceer ik wel of niet. De gevolgen kunnen groot zijn, ook en met name voor de aangeklaagde. En voor het slachtoffer en familie. Seksueel misbruik is vaak moeilijk te bewijzen omdat het in een een op een situatie plaatsvindt.

Soms wacht ik ontwikkelingen af, in een poging om steunbewijs te vergaren of omdat de zaak in mijn opinie nog niet rond is. En soms levert dat na een jaar inzichten en feiten op die zo’n aanklacht in een heel ander daglicht stellen. De werkelijkheid lijkt anders. En ben ik blij dat ik als journalist niet ben ingegaan op de kreet van het slachtoffer om te publiceren.

Voordat u de mestwagen richting Bunkerstad stuurt: ik wil alleen maar betogen dat er wel degelijk slachtoffers zijn onder al die honderden miljoenen boeddhisten in de wereld, dat wij daar als journalisten zeker van kunnen zijn maar dat we in onze berichtgeving vermeend moeten zijn. Dat is ook in het belang van de #metoobeweging.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer. Of gaan de redactie stalken en bedreigen. Of geloven niet meer in Sinterklaas.

 

 

 

Categorie: Columns Tags: #MeToo, aantijgingen, joop hoek, seksueel wangedrag, vermeend, voorzichtigheid

Lees ook:

  1. ‘In godsnaam, laat me erin…’
  2. Het jaar 2018 – de honderdennegenenzestigste dag – Brian rinpoche
  3. Het jaar 2018 – de tweehonderdenvijfennegentigste dag – beertje
  4. Het jaar 2019 – dag 50- bah

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Mieke Verbaarschot zegt

    18 oktober 2018 om 10:33

    Wat een mooie genuanceerde bijdrage. Ja, streven naar objectiviteit en toch invoelend. Bedankt voor je artikel.

  2. Henk van Kalken zegt

    18 oktober 2018 om 13:37

    Eens met Mieke. Goede nuancering. Ik ken van dichtbij het verhaal van een voormalig schoolhoofd die door twee tienermeisjes van seksueel misbruik werd beschuldigd. Geschorst, gearresteerd, ontslagen, echtscheiding, tot uitkwam dat de meisjes het verhaal verzonnen hadden om hun eigen gedrag af te dekken. ’s Mans carrière naar de filistijnen, depressiviteit, psychiatrie en tenslotte zwaar drankmisbruik terwijl hij eerder nauwelijks dronk. Goed om hier op te wijzen, zelfs soort van moedig in deze Metoo-tijd.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het hindoeïsme, 1: neti neti meditatie
    • Het jaar 2025 – dag 133 – vroegerboekje
    • Devotie en verzet: Hoogtepunten uit RFA Tibetaans
    • Emmaho – Jukai…
    • De beenderen van de Boeddha

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.