• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Het jaar 2018 – de honderdennegenenzestigste dag – Brian rinpoche

Het jaar 2018 – de honderdennegenenzestigste dag – Brian rinpoche

19 juni 2018 door Joop Ha Hoek

Binnen het boeddhisme zijn er mensen- beoefenaars, praktiserenden, die een boeddhistische leraar bovennatuurlijke eigenschappen toekennen. En dan bedoel ik niet het geloof en vertrouwen in vliegende boeddha’s en andere hulpverleners of de hete hellen die duizenden kilometers diep onder een dorpje in India wachten op de tijdelijk verdoemden, maar geloven dat het verwerpelijk gedrag van zo’n leraar- het schofferen van studenten, personeel en volgelingen, seksueel en ander wangedrag, een leerzaam en heilzaam effect zouden hebben maar dat dat nog niet begrepen wordt door de studenten en volgelingen die het slachtoffer zijn van het gedrag- de misdragingen van zo’n leraar. Ze zouden nog niet wijs genoeg zijn om dat te herkennen.

Behalve van wat de natuur ons geschonken heeft komt alles voort uit de geest van mensen. Religies, het verheven zijn van mensen, en ook de moderne wetenschap. Ook het boeddhisme dat heel lang geleden bedacht werd door Gautama en sindsdien uit- en overgedragen wordt door leraren. Misschien zat er al eerder iemand onder een boom en kreeg deze inzichten maar werden die niet bekend. Dat zou zo maar eens kunnen zijn. Niemand weet of deze leraren de zuivere leer en gedachten van de Boeddha onderwijzen en vertolken. Dat is niet zo erg omdat de huidige  interpretatie in het Westen van 2018 ook goede en gezonde eigenschappen heeft. Zo ervaar ik als zelfverklaard volger van de Boeddha elke dag. De Boeddha is mijn grote vriend.

De Boeddha was geen god maar een mens, een gewoon mens met voor velen bijzondere ideeen over het ontstaan van het lijden en het beëindigen ervan. Niet dat daardoor de shit in de wereld verdwijnt, maar we hebben er minder tot geen last van. Boeddhisme is hersengymnastiek, psychoanalyse. Boeddhistische leraren zijn in aanvang ook maar gewone mensen, met aangeleerde wijsheid, er zijn zelfs opleidingen en examens tot leraar. Ook in Nederland. Naar het schijnt vrij kostbaar. In België wordt het mogelijk op termijn een door de staat betaald beroep. De staatsboeddhist.

Het boeddhisme geeft ons aanwijzingen om met lijden om te gaan. Maar als het lijden in de sangha, de boeddhistische gemeenschap plaatsvindt, als een leraar (bijna altijd zijn het mannen die als jongetje met een piemel geboren zijn en een mannelijke geldingsdrang, hormonenhuishouding en ego hebben) mensen schoffeert en zijn handen niet thuis kan houden, raakt de gemeenschap in verwarring. Zit er misschien een verborgen, hogere zelfs heilige  boodschap achter dat verwerpelijk gedrag? Een gewoon mens doet zoiets toch niet?

Ik kan u verzekeren van niet. De misdragingen zijn een gevolg van macht en het misbruik ervan. De hormonen die een reactie eisen. De Hoge Leraar blijkt ook maar een gewoon mens. Dat leidt tot verwarring in het boeddhistische kamp. Zien wij misschien niet de hogere bedoelingen van de man? De volgelingen smeken die bekend te maken, zodat zij weer kunnen volgen. ‘Verhevene, openbaar ons dat.’

Ik noem dat het Brian effect. Ik heb al een paar keer met veel genoegen de hilarische film the life of Brian gezien. Deze film van Monty Python -Monty Python’s Life of Brian- is een persiflage op het leven van Jezus Christus. De film bekritiseert met name georganiseerde religie, massahysterie en politiek.

Brian Cohen, een jood die naast het geboortestalletje van Jezus Christus in Bethlehem is geboren, wordt door een misverstand reeds bij zijn geboorte aangezien voor de messias en krijgt bezoek van de Wijzen uit het oosten, die aan de moeder van Brian goud, wierook en mirre schenken, om even later hun vergissing te ontdekken en het allemaal weer af te pakken. Het volk blijft Brian echter zien als zijn verlosser, al wat hij doet en zegt wordt echter verheven tot wonder en tegen zijn bedoelingen in verwerft hij zich een brede aanhang en wordt hij aangezien voor de messias. Hij eindigt aan en niet in het kruis.

Door misdragingen van sommige boeddhistische leraren te overgieten met een mystiek Brian  sausje- hun woorden en gedrag te bezien als geheime vaak fysieke leerredes die onze pet te boven gaan,  wordt het onrecht in de (boeddhistische) wereld in stand gehouden. Deze besmette leraren leven voort als grote geesten, terwijl ze eigenlijk in de gevangenis of in een psychiatrische inrichting thuishoren.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, heimwee naar Chef, de Kloosterbunker, Bunkerstad, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen, het abonnement op te zeggen- wat niet kan. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren. De politiek de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. Kwaad spreken over Feyenoord. Breken met de familie. Het haten van planten en groenten. Aantijgen of beschuldigen. Het stopzetten van gedachten. Sprookjes verwerpen. Houden van Donald Trump. Sommigen voederen geen vogels meer.

Categorie: Columns, Joop Hoek Tags: achterliggende bedoelingen, joop hoek, misbruik, monty python, seksueel wangedrag, the life of brian

Lees ook:

  1. Managementteam Rigpa al in jaren negentig op de hoogte beschuldigingen tegen Sogyal rinpoche
  2. ‘In godsnaam, laat me erin…’
  3. Het jaar 2018 – de honderdenachtste dag – herinneringen
  4. Het jaar 2020 – dag 35 – fondswerver

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    19 juni 2018 om 22:59

    “Het boeddhisme geeft ons aanwijzingen om met lijden om te gaan.”
    Zo is het maar net. En meer moeten we er niet van maken: aanwijzing. En het stukje hierboven memoreert er terecht aan: Gautama is niet de enige die bruikbare aanwijzingen gaf.

  2. bertina maes zegt

    20 juni 2018 om 08:59

    Het probleem tot misbruik ligt niet bij die mannelijke leraars (die per definitie door hun mannelijkheid autoriteit meekrijgen), maar is te zoeken in de verhouding tussen ‘leraar’ en leerling, dat is een discours wat macht impliceert. Dus zowel voor de man als de vrouw als leraar: hoed je voor de mara van macht (net zoals de mara van geld en sex). En als je als ‘leraar’ echt iets wil bereiken, wees dan maar gewoon een mens, want autoriteit hoort thuis in opvoeding, politiek. En als volgeling: vraag aan je ‘leraar’ volgende keer samen te wandelen terwijl je spreekt/luistert en kijk samen om je heen. En ja, er mogen dringend wat meer vrouwelijke ‘leraars’ komen, dan kunnen de dingen wat vloeibaarder voorgesteld worden. Weet je, het gezicht van de Boeddha wordt vaak androgyn afgebeeld.

  3. Erzebeth zegt

    20 juni 2018 om 10:04

    Wat is de aanleiding van dit stukje vraag ik mij af? Waarom schrijft Joop er juist nu iets over, heb ik iets gemist? De analyse van Joop Hoek over misbruik en macht onder de paraplu van ‘heiligheid’ of het Boeddhisme zegt iets over de menselijke staat van zijn. Mensen zijn bang om in vrijheid te leven en projecteren hun heilwensen in anderen, die er wel of geen misbruik van maken. Over misbruik en macht door mannen gaat het er vooral om dat vrouwen wakker moeten worden,omdat sommige mannen blijkbaar die macht niet kunnen weerstaan. Overigens zijn er de laatste jaren veel vrouwelijke leraren bijgekomen, maar ook hier, zoals in alle maatschappelijke niches spelen overtuigingen over vrouw_ en man zijn een doorslaggevende rol.Vrouwen moeten zich altid, ook voor zichzelf, meer bewijzen, mannen wordt bij voorbaat meer gezag, kennis, mystieke krachten? etc toegedicht, ook door henzelf. Zo houden we dat in stand.
    Zie ook de grootinquisiteur van Dostojevski over vrijheid en de verwerping daarvan. We leven liever gebukt onder wetten en dogma’s van anderen dan de vrijheid, lees ware natuur, in onszelf te zoeken!
    Een vraag die mij bezighoudt: wat is het standpunt van de BUN sinds alle recente en minder recente schandalen over seksueel misbruik hierin? Moge iedereen gelukkig zijn.
    En Joop, grote dank voor je stukjes

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.