• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …slechte mensen

Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …slechte mensen

9 april 2018 door Rob van Boven en Luuk Mur

Vorig jaar behandelden Rob en Luuk in de serie Tweespraak de verschillen en overeenkomsten tussen psychotherapie en dzogchen. De serie wordt dit jaar onder dezelfde naam voortgezet maar de frequentie staat niet vast en de tweespraak gaat over een actueel onderwerp.

Luuk: Femke Halsema is een voormalige Nederlandse politica. Ze was van 1998 tot 2011 lid van de Tweede Kamer namens GroenLinks. Van 2002 tot 2010 was zij fractievoorzitter en politiek leider van deze partij. Ze schreef onlangs een essay (Macht en verbeelding) voor de maand van de filosofie. Hierin stelt ze o.a. dat alle grote veranderingen in de jaren zestig en zeventig zijn bevochten door progressieve geesten (rechten van arbeiders, homo’s en vrouwen, vrijheid van meningsuiting enzovoort). Dit heeft Nederland tot een open, tolerant en democratisch land gemaakt. Het is duidelijk: linkse mensen waren en zijn gericht op gelijkheid, samenwerking en moreel goed, rechtse mensen waren en zijn egoïsten, gericht op competitie en moreel slecht.

Maar, schrijft ze, ‘nu heeft rechts deze idealen gekaapt’ en ‘links moet deze idealen terug eisen’ en ‘rechts heeft deze waarden eigenlijk niet echt omarmt, maar zet deze in als effectbejag tegen moslims.’

Kan iemand idealen kapen? Heeft links deze idealen zelf bedacht of ook weer gekaapt? Moet je niet juist verheugd zijn als anderen je idealen overnemen?

Rob: Femke Halsema reageert alsof haar iets is afgepakt, alsof inzicht persoonlijk bezit is. Inzicht dient iets te zijn ten bate voor de gemeenschap, lijkt mij.

In de eerdere tweespraak heb ik het belang genoemd van de wederzijdse afhankelijkheid van (1)de behoefte me vrij te voelen en (2)de behoefte me verbonden te voelen. Wij mensen kunnen door ons geleerde geloof over-identificeren met één van de twee behoeftes.

Er zijn mensen die zich met name identificeren met de behoefte van verbondenheid, deze mensen zien liever geen verschil in standpunten. Het zou een bedreiging voor de binding zijn. Vervolgens kunnen ze het verschil bevechten om het verschil te elimineren of ze zullen zich over-aanpassen opdat het verschil ogenschijnlijk verdwenen is. Het bijzondere hiervan is dat verbondenheid niet vanzelfsprekend is, het moet gewaarborgd of georganiseerd worden.

Er zijn ook mensen die zich over-identificeren met hun behoefte aan vrijheid. Bij de mensen is vrijheid niet vanzelfsprekend. Het moet ook bevochten en bewezen worden. Als de ander een idee overneemt dat iemand anders bedacht heeft, dan zou dat gezien kunnen worden als een aantijging op de eigenheid van iemand, een aanval op het uniek zijn van het individu. De persoon in kwestie kan dan geloven dat het zogenaamde onderscheid van hem of haar met de grote massa verloren zou gaan. Deze persoon kan dat zogenaamde onderscheid geloven nodig hebben om de individualiteit te behouden.

Als slot kunnen wij mensen ook nog wisselen in waar we mee ons over-identificeren, al naar gelang de omstandigheden. We hebben bij over-identificatie niet goed kunnen leren dat de genoemde twee behoeftes zijn als yin en yang.

Luuk: ‘Progressieven’ willen graag laten blijken dat ze een beter soort mens zijn dan anderen. Vooral als het gaat (om het mislukken van) de multiculturele samenleving lopen de progressieve emoties snel op. Niet omdat veel nieuwkomers de gelijke rechten voor vrouwen niet respecteren, of vanwege het toenemende antisemitisme of de toenemende agressie uit religieuze kring naar homo’s. ‘Progressief’ Nederland laat zich hier relatief weinig over horen en het zijn juist de andersdenkenden die hier op wijzen. Dit wordt niet op prijs gesteld door de mensen die zichzelf moreel superieur voelen. Standpunten zijn snel seksistisch, racistisch, islamofoob of fascistisch en voor je het weet wordt iemand gekwetst. Het anders denken staat onder druk.

Femke Halsema concludeert dat rechts links te slim is af geweest. Zou het niet meer voor de hand liggen om het juist te vieren dat zowel links als rechts het nu eens zijn over genoemde waarden? Mevrouw Halsema verdeelt de mensen in goed en slecht. De slechten hebben ook gekozen voor de ‘goede’ idealen, natuurlijk niet oprecht, maar als strategische zet, en nou vindt ze het niet leuk meer.

Kan het niet zo zijn dat goed en slecht in mevrouw Halsema zelf zitten, ik bedoel dat ze dat gelooft. Dat ze gelooft dat ze haar ‘slechte natuur’ heeft overwonnen met mooie progressieve idealen en dat ze daarmee haar schuldgevoel uitbesteedt. En nu politiek rechts met die idealen op de loop gaat, is er geen tegenstelling meer en die heeft ze nodig om zich een goed mens te voelen.

Een geruststellend bericht komt uit Denemarken. De sociaaldemocraten in dat land hebben onlangs hun excuus aangeboden. Sorry bevolking, jullie waren niet dom, jullie waren niet racistisch, jullie waren geen neonazi’s, jullie hadden zelfs gelijk.

Niemand heeft het alleenrecht op het hebben van de juiste morele standpunten. Er blijft genoeg over om je te onderscheiden. Femke Halsema stelt zelf al een agenda op: het klimaatprobleem, voedselschaarste, ongelijke toegang tot hulpbronnen, ontwikkelen van duurzame gemeenschappen voor de miljoenen vluchtelingen, de mogelijkheid van het basisinkomen, de mogelijkheid van een niet op de harde competitie gerichte economie waardoor ook in eigen land duizenden uit het arbeidsproces worden gestoten.

Marianne Thieme en Ewald Engelen komen graag Plan B nog eens toelichten.

Maar stop met het indelen van mensen in goed en fout.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.
Deze tweespraak is een reactie op een vraag van een lezer. Discussieer mee als je wilt en mogelijk heb je een ander onderwerp, in de lijn van onze eerdere tweespraken, dat je wilt bespreken.

Categorie: Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: Femke Halsema, Luuk Mur, Rob van Boven, slechte mensen, Tweespraak

Lees ook:

  1. Tweespraak – ‘De echte wereld is iets heel anders dan de indruk die je zintuigen je voorschotelen’
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur zijn het eens over …’wilde dieren’
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’de hoer spelen’
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…goeroes.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Piet Nusteleijn zegt

    10 april 2018 om 09:55

    Het zelf-bewustzijn, de identiteit, het ego, het individu, de mens, het denken …kan niet anders doen dan het maken van in-delingen. Het is de aard van ‘het beestje’.

    Het Bewustzijn (die met de hoofdletter) creëert, het manifesteert zich in al die mensen, in al die zelf-bewustzijntjes die zich bezighouden met dat indelen: oa.
    goed/slecht. Links/rechts. Progressief/conservatief. Enz.

    En zoals Shakespeare best eens had kunnen zeggen: “het is een kwestie van delen of niet delen”.

    Onze genetische/evolutionaire aard is…Delen.
    Het komt goed. Met groet.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS
    • Hoe noem je iemand die de lege leer uitlegt?
    • Het jaar 2025 – dag 150 – voedseldropping

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.