• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Ksaf – kennis en wijsheid

Ksaf – kennis en wijsheid

29 oktober 2017 door Ksaf Vandeputte

Toen computers in ons leven kwamen, viel me op hoeveel mensen dachten dat hun computer alles zou oplossen. Het zou hun kennis vergroten, hun budget op orde krijgen, hun leven plannen. Ik dacht: het is maar een machine, ze is zeer nuttig om informatie mee te verwerken, maar er komt toch enkel uit wat je erin stopt? Toen kwam de internetrevolutie en nu, dertig jaar later verdrinken we in feitenkennis.

Kennis verzamelen kan snel en in grote hoeveelheden. Dat geeft een zeker gevoel van macht over de realiteit. Maar feiten opstapelen geeft geen inzicht in de realiteit. We blijven in kringetjes draaien, het is enkel meer van hetzelfde. Het gangbare denken is rechtlijnig, het werkt volgens regels en binnen een kikvorsperspectief. Het biedt geen antwoord op zingevingsvragen. De ‘realiteit’ en dus ook de zin van wat we meemaken zijn een proces: alles verandert voortdurend in de tijd. Met formeel denken over losse feiten ‘bevriezen’ we die feiten. Ervaring van ‘wat is’ wordt vervangen door concepten van ‘wat zou moeten zijn.’

Een reden waarom oosterse denkwijzen zo populair worden is dat we onze eigen mystieke traditie verloren hebben. Onze mystieke kennis is voortdurend onderdrukt door wereldse en religieuze leiders, omdat de persoonlijke spirituele ervaringen ontsnapten aan het centrale gezag en zijn dogma’s. Westerse en oosterse denkwijzen hebben gemeen dat ze zich naar binnen keren om de realiteit beter en zonder dogma’s onder ogen te zien. In rust en stilte wordt helder wat werkelijk is en wat inbeelding. Een boeddhistische meditatieoefening is jezelf bijvoorbeeld de vraag stellen: waar komen gedachten vandaan en waar gaan ze heen? Als je jezelf goed observeert, merk je dat gedachten voortdurend en automatisch van nergens opkomen en naar nergens verdwijnen. Ze zijn vluchtig en zelden relevant, ze lijken op de constant veranderende vormen van wolken of van watergolven. Die observaties brengen ons dichter bij de essentie: het ware wordt verhuld door de ’tienduizend dingen’ die we waarnemen. Het ware is vormeloos, leeg. Of als we het beschouwen vanuit de tijdsdimensie: het eeuwige wordt verhuld door het tijdelijke.

Uitgaan van de eigen ervaring kan te subjectief lijken. Maar als honderdduizenden beoefenaars van oosterse meditatie of westerse contemplatie tot gelijkaardige bevindingen komen, krijg je een ander soort wetenschap. Deze benadering wordt ook wel het eerste persoonsperspectief genoemd. Het bewustzijn van onszelf is een unieke ervaring omdat elke mens uniek is en omdat onze fysiologische en mentale processen grotendeels onbewust verlopen. We kunnen ons er pas bewust van worden door aandachtig naar binnen te kijken.

We benaderen de werkelijkheid onjuist als we ons beperken tot rationele kennis en de rest van ons bewustzijn negeren. We benaderen de werkelijkheid en ons handelen pas juist als we eerst feiten en ervaringen verzamelen en deze laten bezinken. Daarna kunnen we de onbewuste signalen oppikken die naar een keuze leiden. Dan kunnen we deze signalen bewust interpreteren zodat we te grote emotionele beïnvloeding vermijden. Want voor ons westerlingen is het vaak een paradox dat teveel rationaliteit juist leidt tot teveel emotionaliteit. Te rationeel zijn duwt immers emoties ondergronds, waar ze buiten ons bewustzijn gaan woekeren, zich opstapelen en zich tenslotte ontladen.

Evenwichtigheid en wijsheid komen pas tot uiting als we de tijd durven nemen om alles wat in ons leeft te observeren, vanuit rust en stilte. Dat is de gerichte inspanning van het mediteren. Maar er zit in ons ook een spontane levenswijsheid. We zijn het gelukkigst als we kunnen rondlummelen, zonder teveel nadenken. Wanneer onze ene activiteit in een volgende kan overvloeien, ervaren we een stroom, een ‘flow.’ Die komt eerder vanuit ons lichaam dan vanuit ons hoofd en brengt in zijn kielzog overvloed en creativiteit mee. Door te mediteren en door te vertrouwen op onze natuurlijke wijsheid komen we in contact met onze subtiele energieën. Die zijn de kern van spirituele ervaringen.

Voor ons westerlingen is het vaak een paradox dat we door onze blik naar binnen te richten, na een tijdje uitkomen bij de realiteit buiten ons. We zien binnen en buiten als een dualiteit. Terwijl onze manier van denken uiteraard ook onze maatschappelijke omgang met mekaar bepaalt. Het gangbare westerse denken is lineair; als ‘dit’ gebeurt, is ‘dat’ het resultaat. Daardoor is er vaak geen aandacht voor de ‘zijdelingse’ effecten van wat we denken en doen. Pas als we circulair denken zien we het hele plaatje van hoe we mekaar onderling beïnvloeden. En hoe afhankelijk we zijn van mekaar. We zien hoe we deze hele planeet beïnvloeden en

hoe afhankelijk we zijn van haar. Die vaststelling vindt ons hoogmoedige denken niet prettig. Terwijl die vaststelling precies de voedingsbodem is voor onze wijsheid. Onze afhankelijkheid erkennen is zowel een diep inzicht als een uiting van mededogen. Inzicht in en mededogen met zowel onszelf als anderen.

We maken het begin mee van een digitale revolutie, een omwenteling van hetzelfde formaat als de industriële revolutie. Maar wat blijft, is het feit dat we wijsheid niet zoals feitenkennis snel en in grote hoeveelheden kunnen verzamelen. Inzicht in en mededogen voorkomen dat we een gevoel van macht over de realiteit en over anderen hebben. Dat is precies wat deze wereld nu dringend nodig heeft: dat we leren genieten van onze toenemende kennis want die helpt ons ziekten, onrecht en bijgeloof te overwinnen. Zonder in de val te trappen van het ego dat zich door veel feitenkennis almachtig gaat voelen. Het voelt eenzaam en zinloos daarboven, in het betweterige hoofd.

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers.

Categorie: Columns Tags: digitale revolutie, feiten en ervaringen, gedachten, inzicht en mededogen, kennis, Ksaf, Ksaf Vanderputte, macht, oorzaak en gevolg, realiteit, Xavier Vanderputte

Lees ook:

  1. ‘Weet je…’ – Veelzeggend taalgebruik
  2. Het jaar 2018 – de honderdenzesenvijftigste dag – faecedienst
  3. Geen doel enkel de weg
  4. Ksaf – uit dat diepe blauw

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    29 oktober 2017 om 12:07

    “Pas als we circulair denken zien we het hele plaatje van hoe we mekaar onderling beïnvloeden. En hoe afhankelijk we zijn van mekaar. We zien hoe we deze hele planeet beïnvloeden en hoe afhankelijk we zijn van haar. Die vaststelling vindt ons hoogmoedige denken niet prettig. Terwijl die vaststelling precies de voedingsbodem is voor onze wijsheid. Onze afhankelijkheid erkennen is zowel een diep inzicht als een uiting van mededogen”.

    Ik denk dat het waar is, maar ik denk ook dat boeddhisme niet compleet is zonder het onafhankelijke, het niet beinvloede en niet beinvloedbare, het ongeconditioneerde, het stabiele, dat wat niks te maken heeft met voorwaardelijk ontstaan. Het lijkt me toch dat de Boeddha vooral dat ook onder onze aandacht wil brengen.

    groet

Primaire Sidebar

Door:

Ksaf Vandeputte

De Vlaming Ksaf Vandeputte (1952) werkt als maatschappelijk werker en psychotherapeut. Hij is zeer geïnspireerd door het boeddhisme, meditatie en psychotherapie vormen volgens hem twee polen van eenzelfde gebied. Hij is lid van twee sangha’s in Vlaanderen en gewijd door Dharmavidya (David Brazier), maar even goed geïnspireerd door Thich Nhat Hanh en Ton Lathouwers. www.meditatief.be 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • God als de totaal andere – Karl Barth
    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.