De spechten hakken maar geen bloedend hart.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Beeldende kunst
Ardan – ik ben niet vrolijk, hoor
…
De virtuele denkster 461
…
Ardan – herdenken
…
De virtuele denkster 460
…
Twee door nazi’s gestolen kunstwerken teruggegeven aan erfgenamen Holocaustslachtoffer
Grünbaum was de zoon van een Joodse kunsthandelaar en rechtenstudent die in 1906 begon op te treden in cabarets in Wenen. Toen de nazi’s aan de macht kwamen, bespotte hij hen en zei eens op een verduisterd podium: “Ik kan niets zien, helemaal niets; ik moet in de nationaalsocialistische cultuur zijn gestruikeld”.
Ardan – ach, die boeddhisten
…
De virtuele denkster 459
…
Boeddhisme in Georgië
In het kader van de interreligieuze activiteiten vanuit The Buddha Project is de Nederlandse monnik Ven. Losang Gendun drie maanden te gast geweest bij de Georgische bisschop. Dankzij de inspanningen van en de bijzondere band tussen beiden heeft het boeddhisme nu een eigen plaats gekregen in de Vredeskathedraal. De kathedraal was al een gebedshuis voor christenen, moslims en joden.
Boeddha in de Linie: Alcatraz of nirvana
Vier boeddhistische kunstenaars gaan twee maanden in de uiterwaarden van de Lek de confrontatie aan met eenzaamheid, stijgend water, donkere nachten en een steigerende geest. Reikt het boeddhisme hen handvatten aan? En hoe zit het met die koan?
BidL geslaagd, maar de Boeddha was niet erg positief over beeldende kunst
Wat vond de Boeddha nu zelf van kunst? Hij heeft er niet veel over gezegd, maar wel een paar dingen. In De historische Boeddha van professor H. Schumann staat een stuk over zijn houding tegenover muziek, zang, dans en toneel: ‘Een op het eerste gezicht verrassende trek in het wezen van de Boeddha is zijn negatieve opvatting over de kunsten. Het kan zijn dat hij als zoon van een raja met muziek en dansvoorstellingen overvoerd was. Er is echter meer voor te zeggen dat zijn afkeer berustte op het verleidelijke karakter van iedere kunst. Want kunst neigt ertoe het gemoedsleven tot meedeinen en opwinding te brengen en de geest van zelfbeheersing af te brengen. Zij is gericht op het loswoelen van passies, de Dhamma daarentegen op het kalmeren daarvan; de kunstenaar schept een verlokkende schijnwereld, de aanhanger van de Dhamma echter wil de reële wereld doorzien.
Ardan – monster in het torentje
…
De virtuele denkster 458
…
Beeldgedicht – vredesvlag
Tekst en beeld ValDigFer
Ardan – praten over het weer
…
De virtuele denkster 457
…
Ardan – gelukkig nieuwjaar
…
De virtuele denkster 456
…
De virtuele denkster 455
…
Sumi-e en Zen: Meditatieve kunst
Sumi-e is een vorm van Japans inktschilderen ontwikkeld door zenmonniken vanaf de 12de eeuw. Deze vorm van kunst werd samen met de eerste zengeschriften meegebracht door monniken vanuit China naar Japan, waar deze vorm van schilderen werd opgenomen als beoefening in de zenkloosters. De van oorsprong Chinese schilderkunst werd tot de kern teruggebracht tot een spontane, op de concentratie en ademhaling gebaseerde kunstvorm om tot de essentie van het onderwerp te komen.
Ardan – laat me raden
…
De virtuele denkster 454
…
Onheilzame emoties in de kunst
De meditatieve houding is niet gebruikelijk bij popconcerten. In de musea valt het ook niet mee te contempleren op de emoties in de schilderijen, wanneer men in dichte rijen langs de beroemde doeken schuifelt. Maar ons tijdperk heeft één voordeel: de overvloed aan goede en betaalbare reproducties : niets weerhoudt de huidige westerse mens ervan om een muziekstuk of kunstwerk thuis in alle rust tot zich door te laten dringen. De mogelijkheden zijn dus volop aanwezig. Als mensen dit meer gaan doen, stimuleert dat ook de kunstenaars om meditatiever werk te maken. En omgekeerd: als er weinig belangstelling voor is, moet een kunstenaar wel heel stevig in zijn schoenen staan om toch meditatieve kunst te maken.
Ardan – hoe is het met jouw verlichting
…