• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Beeldende kunst » IN-DEPENDANCE presenteert ‘Restricted Images’ van de Britse kunstenaar Patrick Waterhouse

IN-DEPENDANCE presenteert ‘Restricted Images’ van de Britse kunstenaar Patrick Waterhouse

27 juli 2025 door de redactie Reageer

Paris Photo, 13-16 november. Solotentoonstelling Antwerpen, t/m 3 augustus

IN-DEPENDANCE by IBASHO presenteert van 13 tot en met 16 november het werk van Patrick Waterhouse op de 28ste editie van Paris Photo. In het historische Grand Palais toont de galerie een selectie uit zijn serie Restricted Images, gemaakt in samenwerking met de Warlpiri uit Centraal-Australië. Het is de eerste keer dat de Britse kunstenaar vertegenwoordigd is op de grootste fotografiebeurs ter wereld. Waterhouse is alle dagen aanwezig in de booth, waar een signeersessie zal plaatsvinden.

De solotentoonstelling Restricted Images van Patrick Waterhouse is momenteel te zien bij de Antwerpse gallery IN-DEPENDANCE by IBASHO aan de Waalsekaai. Op 3 augustus is Waterhouse zelf aanwezig tijdens de finissage, die plaatsvindt van 14:00 tot 18:00 uur. Vanaf 15:00 uur zijn er een artist talk, een signeersessie van zijn kunstboek en de vertoning van twee films. Making Revisions gaat over de samenwerking van Waterhouse met lokale Warlpiri-gemeenschappen in Centraal-Australië, die de inspiratie waren voor het werk. In The True Story wordt het eerste contact van Europa met Australië verteld vanuit het perspectief van de Warlpiri, beginnend met de reis die kapitein Cook in 1770 maakte.

De Restricted Images-serie is een samenwerking tussen Waterhouse en het Warlukurlangu Art Centre. De werken zijn vervaardigd in Yuendumu en Nyirripi, afgelegen inheemse Aboriginal-gemeenschappen in Centraal-Australië.

Culturele impact

In 1899 schreven Francis J. Gillen en W. Baldwin Spencer het spraakmakende boek The Native Tribes of Central Australia, een sensatie in Europa, over Aboriginal-stammen die in de buurt van Alice Springs woonden. De Aboriginals waren op dat moment nog niet bekend met het medium fotografie en de culturele impact van hun werk op deze gemeenschap werd door de auteurs dan ook onderschat, bijvoorbeeld wat betreft de gevoeligheid rondom het portretteren van heilige locaties en overleden personen. Hoewel de afbeeldingen in het boek een nieuwe standaard zetten voor antropologische fotografie, was er dan ook veel kritiek. Sindsdien is er veel veranderd en is er een groeiend bewustzijn rondom de erfenis van het kolonialisme. Fotografie is bij Aboriginals aan banden gelegd en er wordt over het algemeen sensitiever omgegaan met historische beelden en culturele gevoeligheid.

Representatie

Met deze complexe achtergrond als basis maakte Patrick Waterhouse foto’s bij de Warlpiri, wat mogelijk was doordat hij zich vijf jaar lang onderdompelde in deze gemeenschap. Na de prints in Engeland afgedrukt te hebben, keerde hij terug naar Centraal-Australië en nodigde hij lokale kunstenaars uit om zijn afbeeldingen ‘restricted’ te maken met behulp van traditionele stippen. Hiermee wil Waterhouse de controle teruggeven aan een groep die dat in het verleden was ontnomen. Het resulteerde in een oeuvre bestaande uit unieke stukken van handgeschilderde foto’s, litho’s en vlaggen. Restricted Images laat zien hoe ideeën over representatie onderhevig zijn aan verandering. Wie het beeld controleert, kan de geschiedenis bepalen.

De Britse kunstenaar Patrick Waterhouse (1981) onderzoekt de steeds weer veranderende blik op het verleden. Door verschillende technieken in te zetten en te spelen met narratieven, zet hij de spotlights op hoe onze historie sterk afhangt van het perspectief dat je inzet. Zijn werk is internationaal tentoongesteld in onder andere FotoMuseum (Antwerpen), Kunsthal (Rotterdam), The Guggenheim Museum (Bilbao) en de National Gallery of Art (Washington D.C.). Zijn werk bevindt zich in grote openbare- en privé collecties, waaronder Museum of Modern Art (San Francisco), Centre Pompidou (Parijs), The Photographers’ Gallery (Londen) en The International Center of Photography (New York).

Praktische informatie
Patrick Waterhouse, Restricted Images
Op 3 augustus is de finissage, van 14:00 tot 18:00 (event start om 15:00), in aanwezigheid van Patrick Waterhouse. De expositie is regulier te bezoeken in juli en op 1 en 2  augustus van 14:00 tot 18:00.
IN-DEPENDANCE
Waalsekaai 59, 2000 Antwerpen
in-dependancegallery.com
Paris Photo
13-15 november: 13:00-20:00 | 16 november: 13:00-19:00
Grand Palais, avenue Winston-Churchill, 75008 Parijs, Frankrijk
Bron IN-DEPENDANCE

 

 

Categorie: Beeldende kunst, Geluk, Kunst, Natuur Tags: IN-DEPENDANCE by IBASHO, Patrick Waterhouse, Restricted Images-serie, Warlpiri, Warlukurlangu Art Centre

Lees ook:

  1. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  2. Waarom ik mijn vrienden niet opeet – ‘De Vleesvrije stad’
  3. Ardan – 20 februari 2022
  4. Ardan – stiekem

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 18 juli 2025
    Verstillen, verdiepen, vernieuwen
  • 19 juli 2025
    Chöd retraite
  • 28 juli 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 29 juli 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 30 juli 2025
    Bodhisattva in de wereld: de beoefening van geëngageerd boeddhisme.
  • 1 augustus 2025
    Metta is wisdom
  • 2 augustus 2025
    Jhāna Meditation-workshop
  • 4 augustus 2025
    Natuurretraite
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Renske – haiku 15 – onverstoorbaar
    • Ardan – ‘Ik vind het soms maar raar dat we mediteren terwijl de wereld crepeert…’
    • Gaza – Trump geeft Netanyahu groen licht om ‘de klus te klaren’
    • IN-DEPENDANCE presenteert ‘Restricted Images’ van de Britse kunstenaar Patrick Waterhouse
    • Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (5)

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.