• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Het Open Boek

Het Open Boek

2 december 2025 door de redactie Reageer

Veel oude kaders zijn verdwenen. We staan voor onbegrensde mogelijkheden en een grote vrijheid. Maar vrijheid is niet enkel ‘vrij zijn van iets’, het is ‘vrij zijn tot iets’. Maar tot wat? We kunnen kiezen uit een kakofonie van mogelijkheden die via internet, TV en anderszins tot ons komen. Veel van die mogelijkheden verkondigen het heil van bezit, genot en plezier. Maar als het genot en de roes naar de achtergrond verdwijnen, zijn er vaak vragen. Lastige vragen. Vragen naar betekenis. Vragen naar de zin. Zij komen op in stilte, als het ritselen van bladeren beroerd door een zachte bries.

Levensvragen zijn inherent aan menszijn. Zij zijn de metgezellen van de wil tot betekenis. De mens wil in zijn leven betekenis vinden en deze vervullen. Hoe ingewikkelder ons leven is, hoe belangrijker het is om aandacht te schenken aan wat het voor jou allemaal te betekenen heeft. Zin – en betekenisgeving is een persoonlijke taak en voor ieder mens een volstrekt unieke, individuele uitdaging.

Boek Rotterdam – Een ode aan de inefficiëntie

Rotterdam is mijn stad. Toen ik op mijn zeventiende het ouderlijk huis in de Achterhoek verliet, wilde ik ergens landen. Zowel emotioneel  als fysiek. Na omzwervingen landde ik in 1969 in Rotterdam. Al snel  voelde ik me verwant met de gehavende stad en met de krachtige  overlevingscultuur van de Rotterdammers. Ik woon tegenwoordig aan  de grens van Rotterdam, maar voel me nog steeds op een bijzondere  manier verbonden met deze stad.

Ik woonde in diverse wijken, allereerst in Het Oude Westen. Ik heb mee mogen surfen op de  golven van maatschappelijke ontwikkelingen. Via de actiegroep Het  Oude Westen met bouwen voor de buurt en in 1970 als  woordvoerder van het stakingscomité Arbeidersmacht dat opkwam  voor een fatsoenlijke beloning voor het zware werk en voor de  waardigheid van de fysieke arbeid.

Een ode aan de inefficiëntie? Hoe zo?

Het boek Rotterdam verscheen vrij recent, in 2022. Met een verward  gevoel over de subtitel begon ik te lezen. Een ode aan de  inefficiëntie, hoe zo? Rotterdam blinkt toch uit in efficiency? Maar  Arjen van Veelen beschrijft met pijn – op een heerlijke poëtische wijze- het tempo waarmee de stad en de economie van Rotterdam zich  ontwikkelden. Een moorddadig tempo. Zijn verhaal laat zien hoe de  moloch van economisch denken en handelen een liefdeloze  verachting heeft voor alles wat de menselijke maat behoeft. Hij laat  zien dat technologie ons niet een gemakkelijker leven heeft bezorgd,  maar ons opjaagt, nerveus maakt en gevoelens van verlorenheid en  eenzaamheid brengt. De samenleving atomiseert, het sociale weefsel wordt aangetast in een niets ontziende jacht op productie, snelheid en consumptie. Met de ontwikkeling van het wereldwijde containervervoer werden haven en stad gescheiden.

De stad kwam  in een proces van meerdere scheidingen. Zoals de scheiding tussen  de ‘haves’ en de ‘haves nots’. Hoog betaalde loonslaven werden de  doelgroep, voor de laagbetaalde werkende klassen kwamen er  steeds minder woningen beschikbaar; betaalbare woningen vielen  ten prooi aan de sloopkogel. Een sloopkogel gedreven door  winstbejag. Grote bedrijven, veelal internationaal van karakter, zetten  de toon in de ontwikkeling van de stad, de haven, het industriegebied en de omgeving. Rotterdam werd een gesegmenteerde stad,  aantrekkelijk voor de moderne tweeverdiener, als het kan jong, maar  in ieder geval hoog opgeleid. Onder de reclameslogans van het stadsbestuur en project- en bouwondernemingen gaat een nauwelijks verholen minachting schuil voor de uitvallers van het  economische systeem, zo laat Arjen van Veelen zien. De zogeheten  ‘Rotterdam-wet’ werd gelanceerd met frasen die bij nader inzien niet  hol bleken te zijn, maar gevuld bleken met een toxische brij van racistische vooroordelen. Arjen typeert op enig moment Rotterdam als ‘De hoofdstad van het hokjesdenken’.

Een schrijver gedreven door weemoed

Prachtig is de beschrijving van de monstrueuze afvalproductie van het economisch systeem, onder de titel: ‘Het sentiment van de  vuilnisemmer’. In dit soort verhalen toont Arjen van Veelen zich niet enkel een gedegen onderzoeksjournalist, maar ook een poëtisch schrijver gedreven door weemoed naar verloren waarden. Waarden  van saamhorigheid, de waarde van het kunnen verstillen en het genieten van rust, en de waarde van een onaangetaste natuur.

Er passeren in het boek beschrijvingen van de gevolgen van een maatschappelijke en bestuurlijke cultuur van wantrouwen en vooroordelen. Zoals in het hoofdstuk over Nadia, een slachtoffer van het toeslagenschandaal en zoals in het reportageachtig verhaal over  het woonprotest dat met agressief geweld van de kant van de politie  wordt gestopt op last van de burgemeester. Onthullend is het  hoofdstuk over het hokjesdenken en het racistisch sentiment van de overheid en de rechterlijke macht naar aanleiding van de opstand  tegen de avondklok tijdens corona. Van Veelen beschrijft daarin de  woede en de wanhoop achter de opstand. Citaat: ‘…vraag je af waar  al dat kruit vandaan komt. Want rellen, Martin Luther King zei het al, verschijnen nooit uit het niets’.

Het leven draait niet om het najagen van geluk of geld

Ahmed – postbode, fietser, marathonloper én verbinder – is een vriend van Arjen. Hij ontmoet hem bij de protesten tegen de sloop van de Tweebosbuurt. Ahmed. Als kind kwam hij naar Europa. Zijn geboorteland was Somaliland. Hij leidt Arjen door de wijken, buurten en langs de vele gezichten van Rotterdam. In één van de laatste hoofdstukken is Arjen met zijn zoontjes bij de marathon om Ahmed toe te juichen. Arjen schrijft een korte ode aan deze man: ‘Hij werd gevormd door tegenslagen. Hij wist dat het leven niet draait om het  najagen van geluk of geld. En de beste stormvoorbereiding was niet  het klaarzetten van een rugzak survivalspullen waarmee je het bos in kon rennen, maar het verzamelen van mensen om je heen. Een weefsel’

Een mens van vlees en bloed

Aan het slot van dit prachtige boek stelt Arjen vast dat ieder mens wel ergens een misfit is, omdat standaardmaten fabeltjes zijn. In de laatste hoofdstukken beschrijft hij het werk dat hij is gaan doen in de haven. Hij gaat omhoog in een kraanbak en zwevend bedenkt hij:

‘Misschien zou de wereld instorten. (…) Tot die tijd waren wij er nog: mensen, inefficiënten. Wat was onze taak? Mens zijn. De waardigheid hooghouden van die wonderlijke ronde wezens’.

Ik heb het boek ademloos gelezen. In het boek staat Arjen van Veelen als mens van vlees en bloed dicht bij de lezer. Hij toont zichzelf met al zijn twijfels en worstelingen. Hij beperkt zich niet tot  zijn rol als journalist, chroniqueur, maar biedt ook een kijk in zijn ziel.

Een zoekende ziel. Maar één met optimisme als het gaat om het menselijk vermogen tot verbinding.

ISBN 9789493254183

Klik hier om Open boek te lezen
Foto. Een huisjesmelker wordt in de vroeger jaren zeventig van de vorige eeuw door de inwoners van het Oude Westen de wijk uitgejaagd. Copyright: Regio Pers Rotterdam, Paul Stolk.

Categorie: Achtergronden, Wouter ter Braake Tags: Achterhoek, arbeidersmacht, Arjen van Veelen, Oude Westen, Rotterdam, Wouter ter Braake

Lees ook:

  1. Het open boek – première
  2. Wouter ter Braake – van mao tot tao
  3. Lente 2020
  4. Wanneer is een weg een omweg?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 3 december 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 3 december 2025
    Online lezingenserie 'Mededogen: de kern van inwijding' (2)
  • 3 december 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 4 december 2025
    Online Dhammapada Reading Session
  • 6 december 2025
    Four Great Elements Meditation, All levels
  • 6 december 2025
    Rigpa Zaterdag
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het Open Boek
    • Goff – fabels voor fabeldieren (31) bij
    • Cabaretier en boeddhist Arie Vuyk: ‘De Dhammavoorstellingen zijn een mooie mix tussen boeddhisme en cabaret.’
    • Waarom het raadsel van het ik geen oplossing heeft
    • Dagopening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.