• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De tijger in ons lijf – Peter Levine en de wijsheid van het lichaam

De tijger in ons lijf – Peter Levine en de wijsheid van het lichaam

26 november 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur Reageer

Soms zegt iemand: “Ik begrijp mijn verleden wel. Ik heb er al zo vaak over gepraat. Maar mijn lijf blijft reageren.”
Het hoofd is klaar, maar het lichaam leeft nog in een andere tijd. De hartslag versnelt bij een onverwacht geluid, spieren verstijven als iemand te dichtbij komt. Er is geen direct gevaar, en toch reageert het lichaam alsof het elk moment terug kan keren.

De traumadeskundige Peter Levine noemt trauma geen herinnering, maar een vastgelopen overlevingsreactie. Het is een beweging die ooit begon – vechten, vluchten of bevriezen – maar nooit volledig werd afgerond.

Wat dieren ons leren

Levine bestudeerde dieren in het wild. Na een aanval zie je ze vaak trillen of diep zuchten, alsof het lichaam vanzelf spanning loslaat. Zodra die energie ontladen is, gaan ze gewoon verder.

Ook mensen beschikken over die natuurlijke reflex, maar we remmen die vaak af. Niet huilen. Niet trillen. Niet stilstaan.
Wat dieren in enkele minuten verwerken, blijft bij ons soms een leven lang vastzitten.

Daarom is trauma volgens Levine niet het verleden zelf, maar de vastgezette energie die niet kon wegstromen.

De intelligentie van bevriezen

Naast vechten en vluchten benadrukt Levine een derde reactie: bevriezen. Je verstijft, voelt minder, de tijd vertraagt. Veel mensen schamen zich later: “Ik had iets moeten doen.”
Maar bevriezen is geen falen – het is een briljante overlevingsstrategie van het lichaam wanneer elke andere uitweg afgesloten is.

Wie dat eenmaal inziet, kan zichzelf met meer mildheid beoordelen. Wat toen gebeurde, was geen keuze, maar een vorm van bescherming buiten de wil om.

In kleine stapjes terug naar het lichaam

Uit deze inzichten ontwikkelde Levine Somatic Experiencing. De kern is eenvoudig:
Niet forceren. Niet herbeleven. Vertragen. Voelen. Verdragen.

In kleine porties, afgestemd op wat het zenuwstelsel aankan, maak je opnieuw contact met wat ooit te groot was:
Een spanning in de buik. Een trilling in de hand. Een zucht die eindelijk vrijkomt.
In plaats van overweldiging ontstaat er beweging – precies zoals in de natuur.

Het lichaam hoeft niet te worden “gerepareerd”. Het wil vooral afronden wat ooit abrupt werd onderbroken.

Schaamte verzachten

Wie met trauma leeft, draagt vaak een tweede last: schaamte. Waarom blokkeer ik nog steeds? Waarom raakt dit me zo?
Levine helpt deze schaamte los te laten. Wat jij als symptoom ziet, is vaak een oude beschermingsreflex die nog actief is.

Het vraagt mildheid om dat te erkennen. Misschien is dát wel de meest helende stap:
opnieuw leren luisteren naar het lichaam dat al die jaren voor ons heeft gezorgd.

Een individu in een overprikkelde tijd

Levine schrijft over individueel trauma, maar zijn inzichten reiken verder. We leven in een samenleving die voortdurend activeert: snel, alert, prestatiegericht. Er is weinig ruimte om te zuchten zoals dat dier in het veld.

Ons zenuwstelsel fungeert ook als een maatschappelijke thermometer. Als we collectief gespannen raken, zegt dat iets over onze manier van samenleven.
Hier raken Levines inzichten aan de analyses van Gabor Maté en Iain McGilchrist: een cultuur waarin het overlevingsdeel van onszelf meer ruimte krijgt dan het levende, open, voelende deel.

De tijger wekken

In Waking the Tiger beschrijft Peter Levine geen innerlijke tijger die moet worden bedwongen, maar een lichamelijke kracht die opnieuw in beweging mag komen. In therapieruimtes blijkt dat proces vrijwel nooit spectaculair te beginnen. Het zijn vaak minieme veranderingen: iemand die merkbaar dieper uitademt, een spier die ontspant, een moment waarop de aandacht weer bij het hier en nu is. Levine ziet daarin een patroon. Heling begint wanneer het lichaam toestemming krijgt om een beweging te hervatten die ooit abrupt werd onderbroken.

Peter A. Levine (1942) is een Amerikaanse bioloog en traumatherapeut, bekend als grondlegger van Somatic Experiencing. Hij onderzocht waarom dieren extreme stress overleven zonder blijvend trauma, en ontdekte dat zij spanning direct ontladen door te trillen, ademen en bewegen.
Mensen onderdrukken die reflex vaak, waardoor het zenuwstelsel vastloopt.
Levine schreef onder andere Waking the Tiger, In an Unspoken Voice en Healing Trauma. Zijn werk vormt een brug tussen westerse psychologie en lichaamsgerichte, meer contemplatieve benaderingen van heling.
Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

 

Categorie: Achtergronden, Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: bevriezen, Gabor Maté, hier en nu, Iain McGilchrist, ontladen energie, Peter A. Levine, schaamte verzachten, Somatic Experiencing, trauma, vechten en vluchten

Lees ook:

  1. Politiek zonder hart III – Macht zonder heling is macht zonder wijsheid
  2. De overlevingsstand van de beschaving
  3. Rust als verzet (4)
  4. Epiloog – De ziel en de chip

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 26 november 2025
    Online lezingenserie 'Mededogen: de kern van inwijding' (1)
  • 26 november 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 28 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 28 november 2025
    Het antwoord van de Bodhisattva
  • 29 november 2025
    Rigpa Zaterdag
  • 29 november 2025
    Weekend Sesshin (Engelstalig)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • De tijger in ons lijf – Peter Levine en de wijsheid van het lichaam
    • Peter – De Plus, morgenvroeg
    • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (5) – De Kosmos opent
    • Wat dode meisjes allemaal wel niet denken
    • Dagopening

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.