• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Vrijdag Zindag – is AI van betekenis?

Vrijdag Zindag – is AI van betekenis?

14 november 2025 door André Droogers Reageer

Mensen zijn bedreven in het betekenis geven aan hun werkelijkheid. Maar echt perfect zijn ze nu ook weer niet. De ideale wereld is al vaak bedacht, maar wordt nog steeds verwacht. Nu dient AI zich aan als betekenismachine. Gaan we het wonder van de volmaaktheid toch nog meemaken? Biedt AI compensatie voor wat de mens niet lukt?

AI kan veel wat de mens niet kan. In zeer korte tijd vat het een enorme hoeveelheid data samen. Complexe thema’s reduceert het tot een A4-tje. Ai staat nog in de kinderschoenen, maar bijleren en zichzelf corrigeren lijkt al mogelijk.

AI is mensenwerk. De mens kan zich een schouderklopje geven: dat heb je toch maar knap bedacht! Maar ‘mensenwerk’ suggereert ook excuses voor falen en feilen: ‘Ach, het blijft mensenwerk’. Juist omdat de mens zowel een knapperd als een knoeier is, kan niemand doorslaand succes beloven. De mens kan bij AI weer eens de tovenaarsleerling blijken te zijn die het eigen kunstje niet baas kan. En in dit geval ontbreekt de meestermagiër om de schade te herstellen.

Omdat de werking en uitwerking van AI niet duidelijk zijn, ontstond het idee van een pauzeknop. Eerst moeten we maar even kijken wat dit moois teweeg brengt, zei men, daarna kan pas besloten worden of en hoe we verder gaan. Maar bij machthebbers is geduld een schaars artikel. De trein dendert gewoon door. Beloften voor over twintig jaar worden bijgesteld naar twee jaar.

Altijd als het over betekenis geven gaat, rijst de vraag naar de macht. Wie stuurt al deze kunstmatige betekenisgeving aan? Wat heet normaal als het om AI gaat? Kan AI ons gedrag gaan bepalen, zoals de computer in feite al doet? Wat zijn de regels voor het gebruik? Als wat uit AI komt, bepaald wordt door wat erin gaat, wie beslist dan over input en output? Kortom: wie bepaalt de betekenis van AI?

Bovendien zijn, om AI op te starten, giga-investeringen nodig, onder andere omdat er zoveel energie en datacenters mee gemoeid zijn. Maar hoe is dat te plooien met de energiecrisis? Moet AI dan voorlopig draaien op fossiele energie? Trump en de tech-bazen gebruiken nu hun macht om die vraag positief te beantwoorden.

De enorme investeringen geven geldschieters macht over de betekenismachine. Regeringen hebben belang bij wat er uit komt. Landen die achteraan lopen in de ontwikkeling zijn afhankelijk van grootmachten als de VS en China. Tech-bazen vinden dat autocratie beter bij de expansie van  hun AI-ondernemingen past dan democratie met al haar beperkende regelingen. Machtskaders komen mee met de betekenismachine.

Juist de rol van macht attendeert op de morele kant van AI. Welke waardenset hanteren de programmeurs en beheerders? Hoe ethisch is het gedrag van economische en politieke leiders? Kan AI zelf een waardenset produceren en zich daar dan ook nog aan houden? Waar wordt AI voor ingezet: gezondheidszorg, onderwijs, de klimaatcrisis, of ook oorlog? Maar welke vooronderstellingen bepalen dan de keuzes?

Als je de betekenis van AI nagaat, is het dus maar de vraag of het goed is als AI van grote betekenis wordt. De knappe knoeier is niet in staat succes te garanderen.

Categorie: Achtergronden, Andre Droogers, Columns, Geluk, Mensenrechten Tags: autocratie, falen en feilen, Is AI van betekenis?, knappe knoeier, macht

Lees ook:

  1. VrijdagZindag – Briljante brekebenen
  2. VrijdagZindag – Geen gewone vier mei
  3. De weg van de eenzaamheid
  4. Vrijdag Zindag – Consequent inconsequent

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

André Droogers

André Droogers is emeritus hoogleraar culturele antropologie, in het bijzonder religieuze en symbolische antropologie, aan de Vrije Universiteit, Amsterdam. andredroogers.nl 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 14 november 2025
    Introductie tot het boeddhisme
  • 14 november 2025
    Bardo Weekend (studieweekend)
  • 15 november 2025
    ACTIVITEITEN Stichting Bodhisattva
  • 15 november 2025
    Rigpa Zaterdag
  • 16 november 2025
    Buddhism in a Nutshell
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Vrijdag Zindag – is AI van betekenis?
    • Boeken – het tijdperk van de rede
    • Meerderheid jongeren hecht groot belang aan rechtspraak
    • Golden letters III – samsara en nirvana
    • De overeenkomst tussen bezorgdheid en zorgeloosheid

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.