• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Elementen feuilleton – Deel 4 – Het water element

Elementen feuilleton – Deel 4 – Het water element

13 november 2025 door Arjan Schrier Reageer

Arjan Schrier studeerde aan de Hogere Laboratorium Opleiding Amsterdam en specialiseerde zich in de milieuecologie. Op zijn 30ste werd hij gegrepen door de leer van de Boeddha. Hij studeerde boeddhisme bij bhante dhammaviranatha, U Nandamala, Jotika en kreeg ook van het leven wat te leren. Hij is ooit 9 maanden ingetreden in het boeddhistische monnikenklooster in het Leegwaterpark in Purmerend.  Hij is een van de begeleiders van de 7 uurs online meditatie. Fietsen en varen zijn enkele geliefde bezigheden. De leer van de Boeddha spreekt hem aan omdat je er niks van hoeft te geloven, het enorm ethisch is en je er echt iets mee kan.

In de serie over de elementen benoemen we eerst de stoffelijke elementen. Dus gaan we verder met het tweede grote element in deze opsomming van de vier elementen. Namelijk het water element āpo-dhātu. De term water element staat voor alle vormen van liquiditeit, fluïditeit, die mogelijk zijn. de term ap is etymologisch verwant aan het woord punjab (5 voedende rivieren) Een stoffelijk ding kan allerlei mates van waterigheid vertonen. Van stroperig tot watervlug of juist nauwelijks indrukbaar. Zelfs ‘vaste stoffen’ stromen een beetje, wat bekend is in de geologie. Vloeistoffen kunnen zo kwiek als kwik zijn. Ook lucht is zeer ‘vloeibaar’. Hoe stof zich presenteert hangt van zowel druk als temperatuur af, en de eigenaardigheid van die stof. Rotsen zijn bijvoorbeeld vast, maar indien gesmolten gaat de lava stromen. In de natuur is er altijd enige verplaatsbaarheid of beweeglijkheid. Zelfs als de temperatuur het absolute minpunt van 0º Kelvin nadert. Dus hoe  koud ook, er is ook altijd enige warmte (vuur element). De natuurkunde kent de begrippen fluïditeit en zijn reciproque term viscositeit. Beide zijn begrippen voor waterigheid. De Boeddha noemt simpelweg alles wat waterig is, traanvocht en urine bijvoorbeeld, het water element. Het water element is volgens de abhidhamma niet direct ervaarbaar.  Hoe waterig een substantie is zal afhankelijk zijn van de mate van onderlinge aantrekkingskracht van de deeltjes in die substantie, de cohesie. In hoeverre de stof makkelijk vloeit over een vaste stof heet adhesie. Als de atomen of moleculen onderling sterk verbonden zijn zoals koolstof in een diamant rooster dan is de hardheid ook extreem hoog. De buigbaarheid van diamant is dan ook navenant laag. Tussen watermoleculen in een vloeistof is een lagere cohesie. Dit specifieke attracterende aspect neemt de abhidhamma als het kenmerk van het water element. Bij uitbreiding is elke aantrekkingskracht, elektrische- en magnetische krachten en ook de zwaartekracht een uiting van het water element. En dat blijkt in de praktijk. Een los hoopje bloem zal, wanneer je er water bij doet, en het kneed, een deeg klomp worden. Aantrekkingskracht is dus de ‘essentie’ van het water element.

Maar deze aantrekkings- kracht is op zichzelf niet ervaarbaar! De zwaartekracht is ook een attractie kracht. Je voelt de zwaartekracht alleen niet. Wat je voelt is de druk van de reactiekracht onder de voeten of zitvlak. In de abhidhamma wordt het water element om die reden niet tot iets tastbaars gerekend.

Hoe dan ook dat er een verscheidenheid is aan mates van vloeibaarheid is een feit, een gegeven, een datum. De feuilleton continueert volgende keer met het vuur element.

(Wordt vervolgd)

Foto Sigrid Burg. Nieuwe Kerk Amsterdam, september 2018.

Categorie: Achtergronden, Arjan Schrier, Columns Tags: deel 4, elementen, serie

Lees ook:

  1. Elementen feuilleton deel 3 – De vier grote elementen – Het Aarde element
  2. Boeddhistische doeners en denkers – de serie (4)
  3. Elementen feuilleton – deel 1 – elementen
  4. Is Ego het grootste bijgeloof?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Arjan Schrier

Arjan Schrier (1969) beoefent sinds 2000 het boeddhisme. Hij studeerde in Oosterwolde bij Dhammaviranatha. en is betrokken bij het Amsterdamse Sangha Metta, wat later Dhammadipa ging heten. Hij studeerde fysiotherapie en milieuecologie aan de HvA. Arjan laat zich inspireren door teksten en ideeën die in goede boeken te vinden zijn. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 4 november 2025
    Global Peace Prayer Festival
  • 13 november 2025
    Basiscursus Inzichtmeditatie in Hilversum
  • 14 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 14 november 2025
    Introductie tot het boeddhisme
  • 14 november 2025
    Bardo Weekend (studieweekend)
  • 15 november 2025
    ACTIVITEITEN Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Elementen feuilleton – Deel 4 – Het water element
    • Golden letters (2) – Het oprijzen van gedachten wordt de meditatie
    • Er is maar één weg naar onverstoorbaarheid
    • Dagopening
    • Het jaar 2025 – dag 316 – vrienden

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.