• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Over Antropologie 4: cultuur (II)

Over Antropologie 4: cultuur (II)

24 november 2025 door Dharmapelgrim Reageer

Antropologen bestuderen menselijke culturen en de ontwikkeling van de mens als onderdeel van een maatschappij. Het boeddhisme heeft vooral in Azië veel invloed op daar heersende culturen en het heeft daar ook grote invloed op de ontwikkeling van individuele mensen in de maatschappij, ongeacht of ze zichzelf ‘boeddhist’ vinden of niet. En tegenwoordig begint het boeddhisme invloed uit te oefenen op de Nederlandse cultuur en de ontwikkeling van individuen in de Nederlandse maatschappij. Reden genoeg voor het Boeddhistisch Dagblad om in een reeks artikelen aandacht aan antropologie te besteden.

Nog even verder over cultuur. Cultuur is aangeleerd en beperkt zich niet tot een enkel individu. Cultuur omvat een breed spectrum van aandachtsvelden (van kunst tot politiek en van economie tot religie) en gaat over waarden, normen, symbolen, rituelen en ga zo maar door. Gezegd moet worden dat cultuur niet statisch is. Het past zich aan aan veranderende omstandigheden. En doordat de omstandigheden over de hele wereld niet overal hetzelfde zijn, is cultuur ook niet overal hetzelfde. Dat geldt ook voor tijdsperioden. De Nederlandse cultuur in de 17de eeuw is niet dezelfde als die in de 21ste eeuw. En de Nederlandse cultuur is vandaag de dag evenmin hetzelfde als die in Engeland, Frankrijk, Duitsland, Amerika of enig ander land. En, wen er maar aan … de Nederlandse cultuur verandert, of je dat nu leuk vindt of niet. Je kunt veranderingen niet tegenhouden. Zelfs niet wanneer je het hele land op slot zou zetten en niet Nederlanders buiten de deur zou houden. Cultuur verandert zelfs in een land dat zich isoleert van de rest van de wereld. Misschien wat langzamer… maar toch.

Antropologen beseffen bovenstaande als geen ander, maar als kinderen van hun eigen cultuur ontkomen zij er niet aan om vanuit verschillende posities hun wetenschap te beoefenen. Fransen benaderen de antropologie bijvoorbeeld anders dan de Britten, en die hebben weer een andere aanpak dan bijvoorbeeld de Duitsers of Amerikanen. Dat is niet erg, zolang ze zelf maar beseffen dat er meerdere manieren zijn om antropologie te bedrijven; en zolang ze van elkaar willen leren zonder hun eigen bevindingen tot absolute waarheid te verheffen.

De Britten hebben ooit de diversiteit tussen personen als uitgangspunt genomen, met een soort van survival of the fittest van eigenschappen als speerpunt. De Fransen hielden zich name bezig met theorievorming vanuit onder meer de filosofie en de sociologie.  De Fransen legden daarnaast ook bijzondere nadruk op religie. Ze probeerden uitspraken te doen over religieuze praktijken van mensen. De Duitsers legden op hun beurt vooral accenten op fysische (biologische) eigenschappen van mensen, haakten aan op  archeologie, bestudeerden beenderen en schedels en waren aanvankelijk zeer geïnteresseerd in wat later rassenleer is gaan heten. En Amerikanen richt(t)en zich als antropologen vooral op volksgeschiedenis, observeren en het uitvoeren van experimenten. Zo kun je ontdekken dat ieder volk eigen kenmerkende eigenschappen heeft. De Japanners hebben bijvoorbeeld een cultuur waarin schaamte een grote rol speelt, terwijl de Amerikanen vooral een cultuur lijken te hebben die door gevoelens van schuld en zondigheid gekleurd wordt. De Nederlandse cultuur was vroeger een uitgesproken “Calvinistische” cultuur, maar die is inmiddels meer “seculier”.

Hedendaagse antropologie richt zich vooral op betekenisverlening (wat houdt dat eigenlijk in: boeddhist zijn?), identiteitsvorming (in hoeverre bepaalt het boeddhist zijn mij als persoon, als wie en wat ik ben?) en relatievorming. Daarnaast richt hedendaagse antropologie zich ook op  conflicten en communicatie tussen diverse culturen. (Zijn wij als Nederlanders nu echt zo anders dan bijvoorbeeld Marokkanen?). Antropologen proberen te begrijpen hoe verschillende culturen op elkaar inwerken. Voorbeelden: welke invloeden hebben migrantengroepen  met hun eigen gewoonten, waarden en normen en religieuze beleving op de Nederlandse cultuur? Hoe kun je in een interculturele arbeidscontext (expats!) of de functie van kleding (hoofddoekjes?) het beste met elkaar communiceren of jongeren ondersteunen bij het vormen van hun identiteit.

(Wordt vervolgd)

 

Categorie: Achtergronden, Columns, Dharmapelgrim Tags: antropologie, cultuur, identiteit, identiteitsvorming, Marokkanen, Nederlanders, rassenleer, schaamte

Lees ook:

  1. Over Antropologie 2: Culturele antropologie
  2. Dalai Lama – de geschiedenis zal zich onze inspanningen herinneren
  3. Over Antropologie 1: Wat is antropologie?
  4. De androgyne ideaalmens in het boeddhisme

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 25 november 2025
    Healing Buddha Practice
  • 26 november 2025
    Samen mediteren online najaar 2025
  • 26 november 2025
    Online lezingenserie 'Mededogen: de kern van inwijding' (1)
  • 26 november 2025
    Rigpa Woensdag - Inspiraties uit het Tibetaanse boek van leven en sterven
  • 28 november 2025
    Eeuwenoude wijsheid voor ons hedendaagse leven
  • 28 november 2025
    Het antwoord van de Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    BUN-voorzitter Michael Ritman: ‘de waarheid van de dharma kan niet aangetast worden door wangedrag van een leraar’

    Nicole Mulders - 14 november 2025

    Eind november 2025 neemt Michael Ritman afscheid als voorzitter van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). In maart 2020 interviewde Nicole Mulders hem voor het Boeddhistisch Dagblad. De boeddhistische wereld verkeerde geruime tijd voor dat interview in zwaar weer door seksueel- en machtsmisbruik door boeddhistische leraren. Het aantal leden van de BUN is van 37 naar ruim 50 gegroeid, onder meer door de aansluiting van Aziatische boeddhistische tempels waar Ritman het contact mee aanging.

    Van wie is jouw lijf? De mythe van het eigen lichaam

    Hans van Dam - 24 september 2025

    Hoe je van je lichaam afkomt zonder het te doden; incarnatie in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Van wie is jouw huis? De mythe van de eigen woning

    Hans van Dam - 21 september 2025

    Hoe je van je huis afkomt zonder het te verkopen; eigendom in het licht van afhankelijk bestaan (pratitya samutpada).

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over Antropologie 4: cultuur (II)
    • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (3) -lsd en meditatie
    • Wat mis je als je dood bent?
    • Dagopening
    • TRF – 92 bedrijven dragen bij aan Israelische bezetting Palestijns gebied

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.