• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » The Vajrasattva Mahatantra: Uniting in Our Equality with the End of the Sky

The Vajrasattva Mahatantra: Uniting in Our Equality with the End of the Sky

19 augustus 2025 door gastauteur

Then again that community
That was a magnificent gathering
Presented their request to the holy Sattvavajra
With these words:

You are the true nature of the untraveled pathway
Of all the Victorious Ones of the three times.
The three times dawn on us
To be the pathway of our hearts.

O Protector,
My question to you is
What is the entity that you teach to be a “path?”
For what purpose do you teach it to be a “path?”
How are we to engage in a way for entering onto the path?
Are there or are there not specifics that are in stages?

O Protector,
Speak to me!

So did he address him.

Then that holy Sattvavajra gave instruction
With these words:

All of the Dharmas in the ten directions,
With no exceptions,
Abide in the self-originating Bodhicitta.
It is a purpose that pacifies our exaggerations and depreciations.
It is actually a heart that has no position or preference.

With a heart that teaches majestic methods
Anything we may understand
With the logic of our awareness
Will not be any area that we may travel over,
For we have cut through our hopes and fears.

An uncontrived heart is a pathway for peace.
We use the validations of grammar and logic
To substantially put a stop to all our happiness.
We take something that is insubstantial
To be the substance of our memories.
We inhibit our playfulness
As we crave for emptiness.
We use the logic of our conventional mental practices
On the heart of the sky,
Which has no position,
And with our craving
We look for meaning in our clinging to positions.
We fall into the nine brilliant abodes of samsara.

With views that are rude words
We politely elevate our own views
To the top.
Our resolutions in names and words
Create pride.
Due to our craving
We see the fruits of our reversion.
Our desires have no meaning.
We seem to be protecting some structure.

We will not meet up with the things that we desire.
Our secret purpose is not copied and is not contrived.
Just as moisture is summoned by its conditions,
It is due to conditions
That there appear to be individual rewards.

This being so,
To be unmistaken is the pathway that is holy.
Our cravings for fantasy visions
Are the pathways of samsara.

Vajrasattva belichaamt de verlichting van alle Boeddha’s. Iedereen die het Vajrayana, het pad van het esoterische boeddhisme, betreedt, ontmoet Vajrasattva. Studenten die de voorbereidingen voor het Vajrayana beoefenen, reciteren de mantra van Vajrasattva honderdduizend keer terwijl ze zich een reiniging van hun geest voorstellen. Vajrasattva vormt de kern van de leer van de Grote Perfectie, niet als meditatie of visualisatie, maar als belichaming van de ware aard van onze eigen geest, die gelijk is aan de hemel zelf. In de Grote Perfectie is Vajrasattva de hemel in al zijn majesteit.

De Grote Tantra van Vajrasattva presenteert ons de leer van Vajrasattva zelf over de Negen Ruimten van de Grote Perfectie. Deze Tantra vormt de kern van de leer van de Grote Perfectie, waar hij wordt beschouwd als een Worteltantra van het Ruimtegedeelte. Er zijn twee versies van deze Tantra bewaard gebleven in De Honderdduizend Tantra’s van de Ouden, de Nyingma Gyubum. De eerste is een document van 137 pagina’s, terwijl de tweede 278 pagina’s telt. Beide zijn in het Tibetaans vertaald en gepubliceerd door Śrī Singha en Vairochana in de achtste eeuw van onze jaartelling. De versie van 137 pagina’s bevat de leer van Vajrasattva, terwijl de versie van 278 pagina’s begint met de leer van Vajrasattva en vervolgens verdere verduidelijking toevoegt door Sattvavajra. Ik heb mijn vertaling van de versie van 137 pagina’s in 2015 gepubliceerd onder de naam The Great Tantra of Vajrasattva: Equal to the End of the Sky. Nu presenteer ik u mijn vertaling van de 278 pagina’s tellende versie met de titel The Vajrasattva Mahatantra. Ik geloof dat de 137 pagina’s tellende versie door Śrī Singha en Vairochana in een vroeg stadium van hun samenwerking is vertaald, terwijl de 278 pagina’s tellende versie jaren later is gemaakt.

Deze Tantra is een geheim document. Het bevat vervloekingen voor degenen die het verspreiden onder slechte mensen. Het bevat ook lofprijzingen voor degenen die het lezen en kopiëren. Ik ben persoonlijk verantwoordelijk voor de vertaling en publicatie van deze Tantra, dus het gewicht van deze vervloekingen rust op mij persoonlijk, en niet op de lezer. De wereld van vandaag is een tumultueuze plek waar nieuwe technologieën, oorlogvoering, ziekte, rampen en vele andere factoren het leven voor ons allemaal moeilijk maken. Deze woorden van wijsheid van dertienhonderd jaar geleden kunnen de mensen van vandaag een nieuwe visie bieden op ons doel in een veranderende wereld. Ik ben van mening dat de voordelen van publicatie opwegen tegen de risico’s. Ik word in mijn beslissing gesterkt door de herinnering dat Śrī Singha en Vairochana lang geleden besloten om deze werken in het Tibetaans te vertalen en te publiceren, zodat ze wijd verspreid konden worden over het Tibetaanse rijk, in de hoop dat deze leringen de oorlogszuchtige Tibetanen zouden kalmeren. Het is volledig aan hun inspanningen te danken dat deze werken door de eeuwen heen bewaard zijn gebleven tot op de dag van vandaag. Ik hoop dat de huidige vertaling de wereld nog lange tijd toegang zal bieden tot deze oude wijsheid.

Lama Christopher Wilkinson begon zijn loopbaan in de Dharma op 15-jarige leeftijd met het afleggen van de toevluchtsgeloften van zijn stamleraar Dezhung Rinpoche. In de jaren die volgden introduceerde Dezhung Rinpoche hem bij Geshe Ngawang Nornang, Lama Kalu Rinpoche, Dilgo Kyentse Rinpoche, Nyoshul Khen Rinpoche, en vele anderen. Christopher identificeerde zich vanaf het begin met de Rime Non-Sectarische beweging.

Na een formele opleiding in Tibetaanse en Sanskriet talen, studeerde hij in 1980 af met een BA in Aziatische Talen en Literatuur en een BA in Vergelijkende Religie aan de Universiteit van Washington. Na twee jaar rondreizen langs de heilige plaatsen van Azië, onder meer in India en Nepal, werkte hij vijf jaar in de vluchtelingenopvang in Seattle, Washington. Omdat hij zich weer wilde verdiepen in boeddhistische studies, ging hij naar de Universiteit van Calgary, waar hij in 1988 zijn MA behaalde.

In 1990 ging Chris naar Sulawesi in Indonesië, waar hij drie jaar lang docent Engels was en onderzoek deed naar het oude Sri Vijaya-rijk. Terug in Amerika werkte hij als Research Associate voor de Shelly and Donald Rubin Foundation, waar hij een kleine rol speelde bij de vroege ontwikkeling van het Rubin Museum. Daarna doceerde hij vijf jaar lang als adjunct-professor aan de Universiteit van Calgary. Hij werd ook gedurende twaalf jaar Research Fellow aan het Centre de Recherches sur les Civilisations de l’Asie Orientale, Collège de France.

Vanaf 2012 begon hij vertalingen van Tibetaanse literatuur uit te brengen, te beginnen met de zeven delen van de Sakya Kongma Serie.

The Vajrasattva Mahatantra: Uniting in Our Equality with the End of the Sky

Vertaald door Christopher Wilkinson. Omslag Lobsang Jamyang

Meer informatie

https://www.amazon.com/dp/B0DJWB3D9N

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Chris Wilkinson, Negen Ruimten van de Grote Perfectie, The Great Tantra of Vajrasattva

Lees ook:

  1. Star Light: Eight Early Tantras of the Space Section
  2. The Pearl Necklace Tantra: Upadesha Instructions of the Great Perfection
  3. Atiyoga: The Eighteen Tantras.
  4. The Vajrasattva Mahatantra: Uniting in Our Equality with the End of the Sky

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 september 2025
    Nyingma Centrum gratis proeflessen
  • 9 september 2025
    Cursus “de tien pāramī’s” in Afferden (GLD) – tien goede gewoonten - 2 Vrijgevigheid
  • 9 september 2025
    Meditatieavond met de boeddhistische non Yangdzom
  • 10 september 2025
    BIBLIOTHEEK Stichting Bodhisattva
  • 10 september 2025
    Van Zelfcompassie naar Compassie
  • 11 september 2025
    Cursus introductie meditatie en mindfulness in Afferden (GLD) - 2. Visualiseren in meditatie
  • 11 september 2025
    De Geest in Ontspanning en Rust
  • 12 september 2025
    Verdiepingsgroep: (II) Mededogen als ontdekkingsreis in je leven
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ook met kanker weet je het maar nooit

    Hans van Dam - 27 augustus 2025

    Je zal het maar (niet) hebben. Woekergedachten over woekerweefsel.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dagopening
    • Denkleut en denkleed – genieten van en lijden aan je gedachten
    • Het jaar 2025 – dag 251 – draaiorgel
    • China’s gebroken beloftes aan Tibetanen overschaduwen het 60-jarig jubileum van de TAR
    • Boeken – Vier namen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.