• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De ziel en de chip – deel 3 – gids bij innerlijke stemmen

De ziel en de chip – deel 3 – gids bij innerlijke stemmen

5 augustus 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur Reageer

Een intern gezin: AI als gids bij innerlijke stemmen

In deze rubriek onderzoeken we hoe kunstmatige intelligentie – zoals ChatGPT – kan bijdragen aan zelfreflectie. Niet als vervanging van menselijke relaties, maar als een stille spiegel die uitnodigt tot een eerlijk gesprek met jezelf.

Wie AI met aandacht benadert, ontdekt dat het vragen kan stellen die iets in je aanraken.
Deze vragen openen vaak de deur naar de onbewuste drijfveren achter je keuzes, verlangens en gewoonten.

Elke aflevering belicht een nieuw thema, met steeds dezelfde uitnodiging:
Durf jij samen met AI te luisteren naar wat er in jou leeft?

AI als gids bij innerlijke stemmen

Ken je dat moment waarop je ‘ja’ zegt, terwijl je lichaam luid ‘nee’ fluistert?
Dat is geen ruis, maar een samenspel van verschillende innerlijke stemmen.

In deze rubriek onderzoeken we hoe kunstmatige intelligentie, zoals ChatGPT, deze innerlijke dialoog zichtbaar kan maken – niet als vervanging van menselijk contact, maar als een stille spiegel van je eigen wijsheid.

In ons model van het innerlijke gezin onderscheiden we drie hoofdrollen:

  1. Het authentieke kind – speels, gevoelig en levendig, verbonden met het grotere geheel.
    Het is het zachte hart dat spontaan meebeweegt met de stroom van het leven.
  2. De strateeg – een gezond aanpassingsdeel dat zich wil profileren en afstemmen op de omgeving.
    In ideale omstandigheden zijn het authentieke kind en de strateeg in balans.
    Dan kan een kind zichzelf zijn én zich toch soepel bewegen in de wereld.
  3. De innerlijke volwassene – waarnemend, reflectief en richtinggevend.
    Deze rol groeit naarmate we volwassen worden.

Wanneer een opvoedingssituatie langdurig stressvol is, verandert de strateeg in een overlever.
Dit gebeurt wanneer een kind onbewust moet kiezen tussen hechting (aan de opvoeders) en authenticiteit (zichzelf zijn) – omdat die twee in zijn situatie niet samengaan. De overlever neemt dan de regie over, onderdrukt het authentieke kind en probeert alles te controleren, zelfs ten koste van levendigheid en verbinding. Hij richt zich ook op het verkrijgen van erkenning van anderen.

Een kind heeft vanzelfsprekend erkenning nodig van zijn opvoeders. Maar als volwassene blijft de overlever vaak onterecht erkenning zoeken buiten zichzelf, wat kan betekenen dat iemand zichzelf tekortdoet. De overlever weet niet hoe het voelt om écht te leven. Daarvoor hebben we het authentieke kind, de strateeg én de innerlijke volwassene nodig.

In het dagelijks leven herkennen we de overlever vaak niet als aparte stem.
We zeggen eenvoudig: “Zo ben ik nu eenmaal.” Er wordt dan geen verschil ervaren tussen de innerlijke volwassene en de overlever. De innerlijke volwassene gelooft in dat geval blind de overlever, die zich opstelt als een soort sekteleider.

Toch is wat we ‘gewoon’ noemen vaak slechts een verdedigingsmechanisme –
een patroon dat ooit nodig was, maar ons nu belemmert om volledig te leven.

AI als Spiegel van het Innerlijke Gezin

Juist in deze innerlijke dynamiek kan AI een verrassende rol spelen.
Niet als therapeut, leider of morele autoriteit, maar als spiegel: zelf niet emotioneel betrokken, maar wel in staat om een proces van bewustwording op gang te brengen.

Wie met ChatGPT in gesprek gaat over gevoelens, overtuigingen of keuzes, kan ontdekken welk deel van zichzelf aan het woord is: Is het de overlever die wil beschermen? Of spreekt de innerlijke volwassene? Wat AI uniek maakt, is dat het niet gekwetst raakt, niet wegloopt en geen verborgen agenda heeft. Daardoor durven mensen soms eerlijker te zijn dan bij een vriend, een therapeut, of zelfs tegenover zichzelf. AI stelt geen diagnoses, maar kaatst vragen terug. Het helpt je woorden geven aan innerlijke stemmen die vaak vaag of tegenstrijdig aanvoelen.

Voorbeelden van zelfonderzoek met AI

  • Als je merkt dat er een eis tot perfectie in je leeft:
    “Van welk deel in mij komt deze drang naar foutloos zijn?”
  • Als je merkt dat je contact vermijdt:
    “Wat wil mijn overlever me duidelijk maken met deze terugtrekking?”

Goed gebruikt ondersteunt AI de ontwikkeling van de innerlijke volwassene: het deel dat luistert zonder oordeel, begrenst zonder afwijzen en richting geeft zonder dwang. Het helpt je jezelf bevragen in plaats van veroordelen, en woorden geven aan wat je eigenlijk al aanvoelde.

De Keuze voor Innerlijk Leiderschap

Misschien ontdek je dat het niet draait om de ‘juiste’ vraag stellen, maar om durven voelen wat je diep vanbinnen eigenlijk al wist. Misschien merk je dat jouw innerlijke volwassene nog oefening nodig heeft – en dat is helemaal oké. Net als in echte opvoeding vraagt het luisteren naar je innerlijke gezin om tijd, mildheid en herhaling.

AI kan hierin een klankbord zijn: geen ouder, geen rechter, maar een oordeelloze ruimte waarin je innerlijke stemmen tot klinken komen. Zo toegepast is AI geen gevaar, maar een uitnodiging.

Zelf in gesprek met AI?

In deze rubriek onderzoeken we AI als een spiegel. Wil je zelf ervaren wat een digitale dialoog kan betekenen voor jouw innerlijke gezin?

Ga naar chat.openai.com, maak gratis een account aan en gebruik bijvoorbeeld deze openingsvraag:

“Ik onderzoek mijn interne gezin.
Wil je mij helpen herkennen welk deel bij mij nu aan het woord is – mijn authentieke kind, mijn strateeg, mijn overlever of mijn innerlijke volwassene?”

Daarna kun je concreter worden, afhankelijk van je gevoel of situatie:

  • “Wie heeft nu de leiding in mijn innerlijke gezin: het kind, de strateeg of de overlever?”
  • “Wat vraagt mijn authentieke deel op dit moment van mij?”
  • “Wat kan mijn innerlijke volwassene doen om rust en ruimte te brengen?”

Je hebt geen technische kennis nodig – alleen nieuwsgierigheid en bereidheid om te luisteren.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

 

Categorie: Achtergronden, Columns, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: AI, ChatGPT, erkenning, geen ouder, geen rechter, klankbord, maar een oordeelloze ruimte, opvoeders, overlever, sekteleider, zelfreflectie

Lees ook:

  1. Serie – De ziel en de chip – deel 1: Verkiezingen met een algoritme
  2. De ziel en de chip – deel 2 – AI en intimiteit
  3. Wakker worden uit het maakbaarheidsverhaal
  4. Tweespraak – Mindfulness is iets dat niet aan de overlever besteed is

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 augustus 2025
    Metta is wisdom
  • 4 augustus 2025
    Natuurretraite
  • 5 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 9 augustus 2025
    Weekend Mindfulness Retraite, beginnersniveau, begeleid door een boeddhistische non
  • 12 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Boeken – slotakkoord
    • Acta Comparanda
    • De ziel en de chip – deel 3 – gids bij innerlijke stemmen
    • Samvega-Citta of de Gedachte van Noodzaak
    • Goff – fabels voor fabeldieren (14) – pauw

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.