• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » The Turtle and the Monk van Anaïs López

The Turtle and the Monk van Anaïs López

25 juli 2025 door de redactie

Tentoonstelling bij IBASHO in Antwerpen opgevolgd met pop-up in Amsterdam

IBASHO, de Antwerpse galerie gespecialiseerd in Japanse fotografie, presenteert van 1 t/m 3 augustus de finissage van the Turtle and the Monk, een multimediaproject van de Nederlandse beeldend kunstenaar en fotograaf Anaïs López. Na het afsluiten van de tentoonstelling, zal het project in september voortgezet worden via een pop-up galerie in Amsterdam.

In oktober 2016 reist fotografe Anaïs López naar Japan. Hoogzwanger en getroffen door het verlies van haar zus, gaat López op zoek naar troost en bezinning. Ze besluit dat Kyoto, de voormalige hoofdstad met een rijk verleden, de beste plek is om op dat moment te zijn. Tijdens een wandeling langs de Kamogawa ziet ze midden in de rivier een gouden schildpad met een stok in zijn bek. Zodra ze de klik van Anaïs’ camera hoort, duikt de schildpad het water in en verdwijnt onder een rots.

Als ze terugkeert naar Nederland, blijft López dromen over de gouden schildpad, die ze Kami (het Japanse woord voor god) noemt. Waarom liet Kami zich aan haar zien? Deze ontmoeting is het begin van een jarenlange zoektocht. López reist meerdere keren terug naar Japan en ontmoet daar bijzondere mensen die haar elk een ander pad wijzen. Wat begon als een toevallige ontmoeting, groeit uit tot een gelaagd verhaal over rouw, de menselijke drang om de natuur te beheersen en de magie van verbeelding.

Met behulp van fotografie, film en speciale druktechnieken zoals gyotaku en fotopolymeer etsen, neemt Anaïs López bezoekers mee op een unieke visuele reis.

Vertoningen van haar 33 minuten durende film the Turtle and the Monk vinden plaats tijdens de finissage in Antwerpen, van 1 t/m 3 augustus. Op 2 augustus is de jaarlijks terugkerende Japanmarkt van IBASHO hier ook onderdeel van. Rondom en in de galerie zijn dan kraampjes te vinden met onder andere Japanse boeken, thee, Japanse hapjes, saké en keramiek. Toegang is gratis.

In het weekend van 13-14 en 20-21 september opent IBASHO een speciale pop-up galerie in Amsterdam, waar een selectie van het werk van López te zien is en ze zelf aanwezig zal zijn. Er vinden vertel performances plaats, aanmelden kan via IBASHO.

Bovendien zijn er een artist book én een special edition daarvan verschenen, beschikbaar in de galerie zelf en de online bookshop. Daarin staan verschillende gyotaku- en fotopolymeer etsen van López, plus haar fotografische werk. Het boek bevat ook verschillende tekeningen van de Japanse kunstenaar Niwa Yuta.

The Turtle and the Monk is daarnaast te bewonderen in Japanmuseum Sieboldhuis in Leiden t/m 7 december 2025.

Over Anaïs López

Anaïs López is een geboren verhalenverteller die met haar foto- en multimedia projecten de kijker meeneemt in een vaak fabelachtige wereld die ongeloofwaardig lijkt, maar dichter bij de waarheid blijkt te liggen dan je op het eerste gezicht zou denken. Haar vorige project The Migrant werd genomineerd voor een Gouden Kalf (Nederlands Film Festival) en won twee andere prestigieuze prijzen: The Directors Guild Award voor Beste Digitale Storytelling en de Zilveren Camera Award voor Storytelling 2018.

Anaïs López – the Turtle and the Monk
juli, 1 en  3 augustus | van 14:00 tot 18:00 uur
2 augustus, Japanmarkt | van 14:00 tot 19:00 uur
IBASHO Gallery
Tolstraat 67, 2000 Antwerpen
ibashogallery.com
Pop-up Anaïs López – the Turtle and the Monk
13 + 14 en 20 + 21 september 2025 | van 12:00 tot 18:00 uur.
Studio BloemDwars
Bloemgracht 167, 1016 KM Amsterdam. Anaïs López – the Turtle and the Monk is geproduceerd door Prospektor
Over IBASHO
IBASHO (‘een plek waar je jezelf kunt zijn’ in het Japans) is een galerie in Antwerpen die haar deuren opende in maart 2015, opgericht door het echtpaar Martijn van Pieterson en Annemarie Zethof. Het doel van de galerie is om een gastvrije plek te creëren voor de Japanse esthetiek. IBASHO toont fine art fotografie, variërend van werk van bekende Japanse fotografen tot jongere hedendaagse kunstenaars en werk van westerse fotografen die zich lieten inspireren door Japan. Ze zijn gevestigd op het Antwerpse Zuid.
Omdat fotoboeken een belangrijk medium zijn voor de presentatie van fotografie in Japan, huisvest IBASHO ook een gespecialiseerde bookshop met nieuwe en antiquarische Japanse fotoboeken. Bovendien geven ze eigen fotoboeken uit, in samenwerking met de in Parijs gevestigde uitgeverij the(M) éditions. Sinds kort presenteert IBASHO ook Japans keramiek.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: amsterdam, Anaïs López, Antwerpen, IBASHO, Turtle and the Monk

Lees ook:

  1. Leven Tibetaanse premier Lobsang Sangay is één slopend schema
  2. Met de Boeddha 2600 jaar terug in de tijd
  3. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (3) -lsd en meditatie
  4. Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (4) -Domburgse cahiers

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 15 augustus 2025
    Zomerretraite Wat kalmte biedt
  • 16 augustus 2025
    Liefdevolle vriendelijkheid cultiveren
  • 19 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 20 augustus 2025
    The wild orchid of the heart
  • 22 augustus 2025
    Boeddhistische retraite - Hoe het hart ontwaakt
  • 23 augustus 2025
    Mindfulness: de zachte leraar, die elk gevoel transformeert
  • 26 augustus 2025
    Boeddhisme en meditatie (kennismakingscursus)
  • 28 augustus 2025
    Introductie workshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 9 augustus 2025

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 227 – verdachte
    • Boeken – pleidooi voor integrale ecologie
    • Tibetaanse monnik vermist na arrestatie door China
    • Catechismuspreek – Fair play
    • Kort geding organisatoren Rode Lijn-demonstratie tegen gemeente Amsterdam

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.