We have described some wrong meditations where we actually do not find ourselves in the natural state. What is it that we can do?.
Just remaining continuously in a bright sense of presence without grasping at anything will bring us a sense of inexpressible bliss. We will continue to see all of the mountains, lakes, trees, houses, people, and so on, that exist in the world, but we will not be distracted by anything that we see or hear.
We remain in a sense of presence (rig-pa) that is bright and clear, just like a mirror that reflects all of these same things in the world, but is not affected or changed by what it reflects.
We become like that mirror. It will be the same whether we are reflecting the human world, as we are doing now, or the hell realms, or the Pretaloka, or the Asuraloka, or the Devaloka, or whatever. All of them are merely reflections and they make no changes or modifications to our natural state.
No matter what circumstances or what worlds we find ourselves in, we are without any expectations or changes. We are just what we are, the Natural State which is like a mirror. It is clear and empty, and yet it reflects everything, all possible existences and all possible lifetimes. But it never changes and it does not depend on anything else. It is just itself, and nothing special.
Even if the mind finds itself dull or drowsy or agitated, the natural state is in no way disturbed or modified by this. So there is nothing to be removed and nothing to be purified in any particular way.
For example, this is like the sun shining in the sky. It occurs naturally; no special work or effort is required. It is like a lamp illuminating a dark room (and) this happens effortlessly. It is just the nature of the sun or the lamp to illuminate. There is nothing special to be done to remove the darkness. This is the pure view of Dzogchen.
Menri Lopön Tendzin Namdak
We zijn precies wat we zijn, de natuurlijke staat die als een spiegel is
We hebben enkele verkeerde meditaties beschreven waarbij we onszelf eigenlijk niet in de natuurlijke staat vinden. Wat is het dat we kunnen doen?
Gewoon voortdurend in een helder gevoel van aanwezigheid blijven zonder naar iets te grijpen zal ons een gevoel van onuitsprekelijke gelukzaligheid brengen. We zullen alle bergen, meren, bomen, huizen, mensen enzovoort die in de wereld bestaan blijven zien, maar we zullen niet afgeleid worden door iets dat we zien of horen.
We blijven in een gevoel van aanwezigheid (rig-pa) dat helder en duidelijk is, net als een spiegel die al diezelfde dingen in de wereld weerspiegelt, maar die niet beïnvloed of veranderd wordt door wat hij weerspiegelt.
We worden als die spiegel. Het zal hetzelfde zijn of we nu de menselijke wereld weerspiegelen, zoals we nu doen, of de hellewerelden, of de Pretaloka, of de Asuraloka, of de Devaloka, of wat dan ook. Het zijn allemaal slechts spiegelingen en ze brengen geen veranderingen of wijzigingen aan in onze natuurlijke staat.
Het maakt niet uit in welke omstandigheden of werelden we ons bevinden, we zijn zonder verwachtingen of veranderingen. We zijn gewoon wat we zijn, de Natuurlijke Staat die is als een spiegel. Hij is helder en leeg, en toch weerspiegelt hij alles, alle mogelijke bestaansvormen en alle mogelijke levens. Maar het verandert nooit en is niet afhankelijk van iets anders. Het is gewoon zichzelf, en niets bijzonders.
Zelfs als de geest zich suf of slaperig of geagiteerd voelt, wordt de natuurlijke staat hierdoor op geen enkele manier verstoord of gewijzigd. Er is dus niets dat verwijderd moet worden en niets dat op een bepaalde manier gezuiverd moet worden.
Dit is bijvoorbeeld als de zon die aan de hemel schijnt. Het gebeurt op natuurlijke wijze; er is geen speciaal werk of inspanning voor nodig. Het is als een lamp die een donkere kamer verlicht (en) dit gebeurt moeiteloos. Het is gewoon de natuur van de zon of de lamp om te verlichten. Er hoeft niets speciaals gedaan te worden om de duisternis te verwijderen. Dit is de zuivere visie van Dzogchen.
Menri Lopön Tendzin Namdak
Geef een reactie