Klanten zijn gewend aan goedkope kleding in winkelketens als H&M, Zara en Primark, maar die goedkope kleding wordt duur betaald. Op 24 en 25 mei voert Guerrilla Fashion actie in en rond kledingwinkels in meer dan tien steden in Nederland. Met het aanbieden van gratis tweedehands kleding willen de actievoerders de aandacht vestigen op het vernietigende effect van de mode-industrie op het klimaat en mensenrechten.
De mode-industrie is verantwoordelijk voor 8% van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen [1]. Dat is meer dan de luchtvaart en de scheepvaart bijeen. En dat terwijl de uitstoot van broeikasgassen in grote mate bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Extra schrijnend is dat winkels in Nederland tientallen tonnen aan kleding weggooien, om de consument aan te moedigen steeds weer meer te kopen. Zo belandt ongeveer 85% van al het textiel binnen een jaar na productie op de stort, de helft daarvan nooit gedragen.
Over de hele wereld zetten bedrijven als H&M, Inditex (o.a. Zara), Mango, Primark en Nederlandse ketens als The Sting, megatonnen aan plastic troep bij het vuil. En intussen treden ze de rechten van arbeiders in de productieketen en werknemers in winkels en distributiecentra met voeten. Guerrilla Fashion (GF) hoort van werknemers in de winkels veel schrijnende verhalen over onderbetaling, zware werkdruk en uitbuiting. ‘Het zijn vaak jonge mensen, en dat is geen toeval,’ legt Bamsch Limba, woordvoerder voor GF uit. ‘Niet alleen lobbyt de fastfashionindustrie in Nederland vrij succesvol voor een laag minimumloon voor jongeren, maar ook weten jongeren vaak niet goed wat hun rechten zijn. En een betaald lidmaatschap van een vakbond is een hoge drempel voor wie maar zo weinig verdient.’
Eisen
Op haar website [2] laat Guerrilla Fashion de bedrijven weten wat er van de mode-industrie verwacht wordt, in vier harde eisen: 1. Vertel de waarheid! 2. Stop de overproductie! 3. Behandel werknemers eerlijk! 4. Promoot duurzame alternatieven! De eisen worden uitgebreid onderbouwd en er staan voorwaarden bij waaraan de mode-industrie moet gaan voldoen. ‘Tot dat gebeurt, komen wij terug, met nog veel meer.’
De actiegroepen die achter de actie zitten, zoals Extinction Rebellion, staan bekend om de vreedzame maar felle strijd tegen overheden, bedrijven en investeerders die de fossiele industrie draaiende houden. Andere anti-fastfashiongroepen gebruiken blokkades, geuracties of zelfs vernieling om hun boodschap over te brengen. Maar Guerilla Fashion deelt gratis tweedehands kleding uit aan het winkelend publiek. ‘GF houdt vast aan publieksvriendelijkheid,’ benadrukt Bamsch. ‘We zien dat de heftigere acties hun doel dienen, en we zijn solidair, maar zelf richten we ons op bewustzijn creëren en het publiek betrekken bij de strijd tegen fast fashion. We staan aan de kant van de consument en de werknemer, en laten zien dat het anders kan.’
Guerrilla Fashion
De actiegroep begon eind 2023 in Nederland en groeide vrij snel uit tot een internationale organisatie, met lokale afdelingen in landen in Europa en Afrika tot zelfs in Nieuw-Zeeland. Acties waarbij het uitdelen van kleding een terugkerend thema is, vormen de kern van de campagne, maar de fashionista’s blokkeren ook distributiecentra en laten van zich horen in het politiek debat. GF werkt in Nederland samen met Extinction Rebellion en Grootouders voor het Klimaat.
Voor meer informatie over Guerrilla Fashion, Extinction Rebellion en Grootouders voor het Klimaat:
https://extinctionrebellion.nl/guerrilla-fashion
https://instagram.com/xrguerrillafashion
https://extinctionrebellion.nl
https://www.facebook.com/ExtinctionRebellionNL/
https://www.instagram.com/extinctionrebellionnl/
https://bsky.app/profile/xrnl.bsky.social
https://grootoudersvoorhetklimaat.nl/
Bronnen:
[1] unece.org/forestry/press/un-alliance-aims-put-fashion-path-sustainability
[2] https://extinctionrebellion.nl/guerrilla-fashion
Bron Extinction Rebellion
Geef een reactie