• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De beenderen van de Boeddha

De beenderen van de Boeddha

13 mei 2025 door Erik Hoogcarspel

Op 7 mei jongstleden zou er een veiling plaatsvinden in Hongkong, georganiseerd door het veilinghuis Sotheby. Wat te koop zou worden aangeboden was een collectie edelstenen en sieraden die afkomstig waren uit een opgraving in Piprahwa, een dorp in de deelstaat Uttar Pradesh, in India. De collectie was in 1898 opgegraven door William Claxton Peppé, een Engelse districtsbestuurder in het toen nog koloniale India.

De collectie was in het bezit van de familie gebleven en werd nu te koop aangeboden door Williams kleinzoon. De Indiase regering protesteerde tegen de verkoop omdat de sieraden werden geassocieerd met de overblijfselen van de Boeddha na zijn crematie. Dit verband is echter niet onomstreden, er is een documentaire over deze zaak te vinden op internet onder de titel “Bones of the Buddha”.

De Indiase regering zag echter in de gebeurtenis een gelegenheid om zich op te werpen als vertegenwoordiger en verdediger van de boeddhistische waarden, waarschijnlijk alleen maar om boeddhistische pelgrims aan te trekken. De religieuze verdraagzaamheid van de huidige conservatieve regering is namelijk niet om over naar huis te schrijven. Ze protesteerde in elk geval tegen de verkoop omdat ze vonden dat de sieraden verbonden waren met de relieken van de Boeddha. Sotheby zegde de veiling voorlopig af.

De relieken van de Boeddha

Aan het eind van de Mahāparinibbānasutta wordt de crematie van de Boeddha beschreven en ook wat er met de overblijfselen van het lichaam van de Boeddha is gebeurd. Er waren verschillende partijen die deze opeisten. De brahmaan Droņa deelde de as op in 8 delen en gaf elk van de eisende partijen een deel. Elk van deze 8 delen zou worden ondergebracht in een stoepa die daarvoor gebouwd zou worden en waar pelgrims de Boeddha zouden kunnen vereren. Droņa bouwde zelf een stoepa en een 10e partij bouwde een stoepa in Papphalivana voor de resten van de lijkkist. We vinden de passage op bladzijde 384 van de vertaling van De Breed en Janssen.

De opgraving

William Claxton Peppé had op latere leeftijd belangstelling gekregen voor archeologie en het viel hem op dat er een kleine heuvel was in het verder zo vlakke landschap in het gebied waar hijzelf woonde. Hij begon met een aantal werklui de heuvel af te graven en ontdekte een oude stenen structuur, het was een oude stoepa. Niet gehinderd door enige vorm van voorzichtigheid hakte hij een sleuf door het midden van de stenen structuur en ontdekte daaronder een holte. Deze bevatte een stenen kist die met een stenen deksel was afgesloten. Nadat het deksel er was afgehaald bleken er vijf potjes in te zitten met sieraden edelstenen en de bodem van de bak was ook nog eens met meer sieraden en edelstenen bezaaid. Op een van die potjes was een inscriptie geschreven. Peppé verzamelde de sieraden edelstenen en de potjes en nam alles mee naar huis. Hij maakte zijn vondst aan experts bekend. Een van hen ontcijferde de scriptie. Er stond dat in het potje zich de lichaamsresten bevonden van de Boeddha Gautama van de Sakya’s. De plaats waar de stoepa stond was inderdaad midden in het voormalige gebied gelokaliseerd dat de Sakyaclan eens bestuurde.

Een schandaal

William Peppé gaf de edelstenen, relikwieën en relikwieën aan de koloniale Indiase regering. Er was echter intussen een schandaal ontstaan omdat Peppé een archeoloog in de arm had genomen, Alois Anton Führer, die later nogal wat vervalsingen bleek te hebben geproduceerd. De academische wereld gonsde van verdachtmakingen en vermoedens van bedrog. De Engelse regering wilde hier eigenlijk een einde aan maken en tegelijk een wit voetje halen bij de Thaise regering. Ze gaven de botrelikwieën aan de boeddhistische koning van Thailand, Rama V. Deze deelde de relieken met verschillende boeddhistische landen zoals Sri Lanka en Birma. De vijf relikwie-urnen, de stenen kist en de meeste andere kostbaarheden werden naar het Indian Museum in Kolkata gestuurd, toen het Imperial Museum of Calcutta. Een vijfde deel van de sieraden bleef in de Peppé-familie als vindersloon.

Asoka

Er bleef nog een probleem: ten tijde van het overlijden van de Boeddha was er geen schrift en het Brahmischrift van de inscriptie dateerde van de tijd van keizer Asoka (v.j. 302 – 232 v.j.). Zou het dan toch een vervalsing zijn? Dit bleek niet het geval. Asoka had een grote bewondering voor de Boeddha en hij heeft bij verschillende stoepa’s de resten van de Boeddha opgegraven en met vele offergaven herbegraven. Blijkbaar heeft hij dit ook gedaan met het deel van de relieken dat naar de Sakya’s toe was gegaan.

Later hebben Indiase archeologen inderdaad een holte onder de stenen kist gevonden waar resten lagen van eenvoudige aarden potjes. Een expert heeft ook bevestigd dat het schrift en de taal overeenkomt met wat in de tijd van Asoka gebruikelijk was en ook de stenen kist was typisch voor die tijd. Mogelijk heeft de herbegraving plaatsgevonden in het jaar 245 v.j., toen Asoka de regio bezocht.

Raadsels

Er echter nog een raadsel overgebleven: waar zijn de andere negen stoepa’s gebleven? In de documentaire werd gesuggereerd dat de gegevens over deze stoepa’s door de moslimoverheersing verloren zijn gegaan. Dit is echter niet aannemelijk, aangezien de gegevens tijdens Asoka nog bekend waren en vermoedelijk ook nog wel later. We weten ook niet hoeveel stoepa’s door Asoka zijn bezocht. De stoepa’s zullen bovendien waarschijnlijk ook zijn bezocht door buitenlandse, onder andere Chinese pelgrims. Waarom vinden we hierover geen gegevens? Ik heb er niet lang naar gezocht, maar de documentaire geeft hier geen antwoorden. De moslims kunnen er niet de schuld van krijgen dat de gegevens over de stoepa’s verloren zijn gegaan, ze vielen pas in de twaalfde eeuw India binnen en zijn nooit in het zuiden geweest. Dus wellicht staan de boeddhistische gemeenschap nog verrassingen te wachten.

Bronnen
https://www.scmp.com/lifestyle/arts/article/3309352/sothebys-calls-last-minute-halt-hong-kong-sale-buddha-relics-after-india-intervenes
https://www.abc.net.au/news/2025-05-07/piprahwa-gems-sale-sothebys-india-legal-action/105261720
https://www.bbc.com/news/articles/ckg2elg3zxyo
https://discourse.suttacentral.net/t/bones-of-the-buddha-wm-peppe-king-ashoka-and-piprahwa/5089
Jan de Breet en Rob Janssen: De verzameling van lange leerredes, Asoka Rotterdam 2001
Voor de documentaire Bones of the Buddha kun je het beste FreeTube installeren en op de titel zoeken

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Opmerkelijk Tags: Alois Anton Führer, Asoka, Bones of the Buddha, brahmaan Droņa, crematie lichaam Boeddha, Imperial Museum of Calcutta, India, lichaamsresten, Mahāparinibbānasutta, opgraving in Piprahwa, Sakya's, stoepa, veilinghuis Sotheby, William Claxton Peppé

Lees ook:

  1. De bakermat van beschaving en rassenwaan
  2. De Lotussoetra – boeddhisme en politiek
  3. Assam boeddhisten – eeuwenoude relikwieën Boeddha veiligstellen in museum
  4. Kesaria Boeddha stoepa in India onder water

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Sanatan de Jongh Swemer zegt

    14 mei 2025 om 10:54

    Tand van de Boeddha. Ruim 20 jaar geleden was ik met mijn vrouw in de stad Kandy op Sri Lanka.
    Daar is de Tempel van de Tand van de Boeddha ( Sri Dalada Maligawa), waar de tand bewaard wordt.
    Eens in de zoveel tijd kan je de tand zien. Wij waren daar toen toevallig. Met een Lotus in de hand wilden we ons aansluiten bij de paar honderd meter lange rij bezoekers.
    Als buitenlanders mochten we voordringen.
    In een single file rij schuivelde wij langs de tand. Deze was gemonteerd op een metalen stokje onder een stolp op een soort tafel. Een puntige tand, meer van honden formaat. Wij bogen eerbiedig, legden onze Lotus neer en schuivelden verder. Google maar: Tand van de Boeddha.

Primaire Sidebar

Door:

Erik Hoogcarspel

Erik Hoogcarspel studeerde filosofie en Indische talen aan de rijksuniversiteiten in Groningen en Leiden. Hij publiceerde ‘Koken met Filosofie’ en een vertaling van de belangrijkste tekst van Nagarjuna ‘Grondregels van de filosofie van het midden’. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • 6 juni 2025
    Exploring wisdom and emptiness
  • 9 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 10 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 11 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 11 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 13 juni 2025
    Kesa en Rakusu naaiworkshop
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Theaterfestival Bosfest keert terug in het Amsterdamse Bos
    • B’eter: Limabonen met paddenstoelen en courgette
    • Zachte Krachten Brief 48 – bomen
    • Denk jij over God of denkt God in jou?
    • Het jaar 2025 – dag 157 – hardloper

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.