• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De polarisatie van nu: overleven in een verdeelde wereld

De polarisatie van nu: overleven in een verdeelde wereld

23 maart 2025 door Rob van Boven en Luuk Mur

Spreek je je mening uit? Dan ben je óf een wappie, óf een deugmens. We leven in een tijd waarin polarisatie en afscheiding de boventoon voeren. Mensen lijken lijnrecht tegenover elkaar te staan—niet alleen over politieke kwesties, maar over vrijwel alles: gezondheid, oorlog, klimaat, economie, identiteit en de toekomst. Het lijkt nauwelijks nog mogelijk om een afwijkende mening te hebben zonder het risico gecanceld te worden of in een hokje geplaatst te worden. Alsof het gesprek zelf is verdwenen. Wat rest, zijn kampen, tegenstellingen en uiteindelijk strijd.

Dit heeft alles te maken met overlevingsmodus en afgescheidenheid. Eerder schreven we over wordingsdrang: de innerlijke impuls van het leven zelf om zich te manifesteren, te ontwikkelen en te ontvouwen. Een beweging vanuit het zijn naar het worden, waarin alles deel uitmaakt van een voortdurende stroom van ontstaan en vergaan. Kijken we door de lens van wordingsdrang, of wat we ook wel non-duaal bewustzijn noemen, dan zien we hoezeer we als samenleving zijn afgedreven van het geheel—van de stromende eenheid van het leven. We denken dat we los van de rivier leven, maar dat doen we niet.

Overlevingsstand en de dominantie van de linkerhersenhelft

Volgens Iain McGilchrist zijn we steeds meer gaan leven vanuit de linkerhersenhelft. Dat deel van ons brein wil controleren, verdelen en vastzetten. De rechterhersenhelft daarentegen ziet het geheel en zoekt verbinding. Maar juist dat deel hebben we naar de achtergrond geschoven. Daardoor verliezen we het besef dat verschillen in perspectief juist de rijkdom van het grotere geheel laten zien. In plaats daarvan ontstaat vernauwing, rigiditeit en wij-zij-denken.

Dat zien we in de polarisatie van nu: hoor je niet bij ‘ons’, dan hoor je automatisch bij ‘de ander’. En die ander vormt een bedreiging. Het is een overlevingsreflex, diepgeworteld in angst en afgescheidenheid. We reageren alsof niet alleen onze mening, maar onze hele identiteit wordt aangevallen. ‘Overleven’ betekent dan: mijn waarheid moet winnen, anders gaat alles mis.

Afgescheidenheid van de stroom

Wat in deze manier van leven verloren gaat, is het besef van de stromende werkelijkheid. Wordingsdrang, de natuurlijke beweging van het leven, laat zien dat alles voortdurend wordt, verandert, samenkomt, oplost en opnieuw verschijnt. Het leven is een dynamisch geheel. Maar polarisatie ontstaat wanneer we het leven stilzetten, objectiveren en opdelen in goed/fout, wij/zij, voor/tegen.

In plaats van mee te bewegen met de stroom, proberen we een dam te bouwen. Maar water dat niet stroomt, wordt stilstaand water. Het verliest zijn vitaliteit en verbindt niet meer.

De angst voor onzekerheid en het mijden van kwetsbaarheid

In een non-duaal besef is onzekerheid geen bedreiging, maar een uitnodiging tot openheid. In polariserende tijden wordt onzekerheid echter als onverdraaglijk ervaren. Er mag geen ruimte zijn voor twijfel of niet-weten, want dat roept angst op. De controle-reflex neemt het over, en dat leidt tot harde standpunten waarin alles zwart-wit wordt.

Mensen sluiten zich niet af voor andere meningen omdat ze slecht zijn, maar omdat ze bang zijn. Bang voor de onzekerheid van het leven zelf. Bang om los te laten wat ooit zekerheid leek te geven. Er is een fixatie ontstaan waarin angst en onzekerheid worden gelijkgesteld aan onveiligheid. Daardoor grijpen we, zodra we angst ervaren, naar overlevingsstrategieën. De ander wordt dan tot tegenstander gemaakt, iemand die je moet wantrouwen. En als we ons afsluiten, verdwijnt onze kwetsbaarheid uit ons bewustzijn en kunnen we het niet meer delen—maar daarmee verliezen we ook onze echte verbinding met anderen.

Wat vraagt dit van ons?

De oplossing ligt niet in nóg meer argumenten of debatten. Wat we nodig hebben is een herinnering aan het geheel. We zijn golfjes in de rivier, geen afgescheiden entiteiten die tegen elkaar hoeven te strijden om te overleven. Het leven is geen strijd om waarheid, maar een proces van worden—van samen stromend zijn.

Wat we nodig hebben, is een beweging naar verbinding:

  • Luisteren zonder oordeel.
  • Aanwezig zijn zonder bezig te zijn met winnen of verliezen.
  • Ruimte maken voor verschillende visies, zoals een rivier ruimte heeft voor al haar golven.

Als we in onze eigen kleine kring—gesprekken, buurten, groepen—weer durven zijn in plaats van strijden, kan er iets verschuiven. Dan kunnen we de stroom weer voelen, en van daaruit anderen uitnodigen.

Samenvattend

Polarisatie is een uitdrukking van een cultuur in overlevingsmodus, gedreven door angst en afgescheidenheid. Het is leven los van de stroom, waarin mensen zich vastklampen aan zekerheden en kampen. Terugkeren naar de wordingsdrang, de levenskracht die ons verbindt, en naar het non-duale bewustzijn, betekent erkennen dat alles beweging is en relatie. Dat ieder mens deel is van dezelfde rivier.

In die beweging is geen vijand—alleen een voortdurende uitnodiging tot ontmoeting en heelheid. Wat als we vandaag, in slechts één gesprek, zouden kiezen om niet te overtuigen, maar simpelweg te luisteren? Daar begint het.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.

Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Achtergronden, Columns, Geluk, Luuk Mur, Rob van Boven, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: aanwezigzijn, het leven stilzetten, levenskracht, objectiveren en opdelen in goed/fout, overlevingsmodus en afgescheidenheid, polarisatie, voor/tegen., wij/zij, wordingsdrang

Lees ook:

  1. ‘We weten niet meer wie we in wezen zijn’
  2. Vergeet onze oorsprong niet.
  3. Een fantasie over de mens als onderdeel van het proces van wordingsdrang
  4. Het volk mort (2) – de rol van journalisten

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Siebe zegt

    23 maart 2025 om 18:18

    Boeddha sprak over het geweten (hiri en otappa samen) als ‘de beschermers van de wereld’. Volgens mij is er niks anders aan de hand dan dat deze bescherming van het geweten kleiner en kleiner wordt. Naar mijn mening vinden we het eigenlijk steeds meer normaal om gewetenloze dingen te doen. En praten we dat goed omdat we loyaliteit aan land, gezin, media, bedrijf, vrienden, club, wat dan ook, heel nobel vinden. Dat klopt niet. Die waardering klopt niet.

    Het is natuurlijk heel normaal dat in een wereld waarin het geweten nauwelijks nog een rol speelt, mensen op hun hoede zijn, niet kunnen ontspannen, snel ontaarden, elkaar wantrouwen. Daar is namelijk ook alle reden toe. We moeten als samenleving gewoon een gewetensvol leven nobel vinden. Terug naar de basis. Alleen zo creëer je een wereld waarin we kunnen ontspannen.

    Het geweten is werkelijk de beschermer van een individu en samenleving. Zonder een goed ontwikkeld geweten ben je eigenlijk een gevaar voor jezelf en anderen. Ik denk dat dit niet genoeg centraal kan staan in de opvoeding, op school, waar dan ook. Geweten is ook niet iets godsdienstigs maar heel wereldlijk, heel aards, heel nuchter.

  2. Louis zegt

    24 maart 2025 om 08:20

    Een hart vol schrijven.
    Onze cultuur wordt mijns inziens gestut door de 4 peilers Gemak Genot en Gezelligheid en als die afwezig zijn hebben we nog de beschikking over Gevecht. De duale tegenhangers van de Vier Verheven Verblijfplaatsen. Wij offeren ons geluk op aan ons gelijk, blind als mollen voor het feit dat we Gelijk zijn en dat gelijk (willen) hebben dat besef teniet doet. Ik doe de mollen tekort want zij komen hier beneden aardig uit de voeten lijkt me en wij hierboven een stuk minder.

  3. G.J. Smeets zegt

    24 maart 2025 om 12:58

    “De oplossing ligt niet in nóg meer argumenten of debatten. Wat we nodig hebben is een herinnering aan het geheel.”

    Er zijn heel veel mensen in ’het geheel’ die aan het geheel geen boodschap hebben doordat ze met geweld als ‘deel’ zijn afgeserveerd. Denk aan de miljoenen strafkamp bewoners wereldwijd of de gedupeerden in de NL burokratische machinerie. En dan zijn er nog -tig beleidmalers wereldwijd die geen notie hebben van ‘het geheel’.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester
    • Jan Veenendaal – Er bestaan geen onwettige mensen, er bestaan wel onmenselijke wetten.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.