• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Retraites – Ehipassiko: zitten tegen kostprijs

Retraites – Ehipassiko: zitten tegen kostprijs

26 april 2016 door Joop Ha Hoek

Is het in Nederland en België mogelijk om zonder een cent op zak in boeddhistische centra te mediteren of deel te nemen aan retraites die al gauw honderden euro’s per week kosten? Voor Jan met de pet niet te betalen. Wat voor financiële voorzieningen hebben die centra om in een tijd van grote armoe en werkloosheid naar geluk zoekende mensen in staat te stellen kennis te maken met dat boeddhisme, zonder dat hun kassa rinkelt. Het Boeddhistisch Dagblad vroeg het vorig jaar aan een aantal boeddhistische centra en ging zelf op onderzoek uit. In deze aflevering het theravada boeddhistisch centrum Ehipassiko in het Vlaamse Deurne.

Net als het Nederlandse boeddhistisch centrum Tegen de stroom in (TdSI) ging het Vlaamse boeddhistisch centrum Ehipassiko in mei 2015 (23, 24 en 25 mei) in het conferentieoord Cadzandië in het Zeeuwse Cadzand op retraite. Bij Ehipassiko betaalden de deelnemers volgens een opgave van de organisatie zelf de kostprijs  van 147 € per persoon voor een tweepersoons kamer. De retraite besloeg drie volle dagen. Het tarief lag zelfs hoger dan in 2014 omdat de vervoersonkosten van de residentiele leraar  Upul Gamage ervan betaald moesten worden.

Tegen de stroom in, boeddha met hanenkamDeelnemers aan de retraite van TdSI –ook theravada- betaalden voor een tweepersoonskamer, maaltijden en deelname in de organisatiekosten begin mei 2015 een bedrag van € 355,00. Effectief verbleven ze ongeveer 4,5 dag in het centrum. De aankomst was op maandag elf mei in de namiddag. De retraite begon formeel om half acht ’s avonds. Zaterdag 16 mei om 13.00 eindigde de retraite. De deelnemers verbleven vijf nachten in het centrum. Niet de retraite zelf maar het slapen (vijf nachten) maakte deze retraite relatief duur.

Zaterdag 14, zondag 15 en (pinkster)maandag 16 mei 2016 verzorgt het centrum Ehipassiko een driedaagse retraite (drie volle dagen) in Cadzandië in het Nederlandse Cadzand. Met maximaal negentig deelnemers. Het tarief is € 138 per persoon voor een tweepersoonskamer, lager dan vorig jaar. De dertig beschikbare eenpersoonskamers zijn al gereserveerd. Er zijn dus enkel tweepersoonskamers beschikbaar. Mensen die het financieel moeilijk hebben kunnen een korting krijgen. Hiervoor vraag je een gesprek aan met een Ehipassiko medewerker via info@ehipassiko.be zo vermeldt de site van het centrum.

Lage tarieven

Paul van HooydonckPaul Van hooydonck van Ehipassiko: ‘Onze prijzen liggen laag. Mensen betalen alleen voor accommodatie en maaltijden een vastgestelde prijs. Wie het financieel moeilijk heeft kan er zelf voor kiezen om geen dana voor de begeleiding te geven. Daarop hebben we geen zicht aangezien dit anoniem gebeurt. Het gebeurt wel eens dat mensen de kosten voor de retraite in termijnen betalen. Het komt weinig voor dat een deelnemer om een financiële ondersteuning vraagt. Mensen geven dan gewoon geen dana, veronderstel ik.’

Ehipassiko maakt winst (uit dana) op het organiseren van retraites. Met het geld worden de bedrijfskosten van Ehipassiko betaald,  zoals de huur van gebouwen, vergoeding gastleraren, sprekers. Soms worden zogeheten goede doelen financieel ondersteund. Het centrum zegt geen last te hebben van de economische malaise. De retraites zitten meestal vol en het aantal deelnemers stijgt. Het succes is volgens Van hooydonck ook te danken aan de lage tarieven die worden gehanteerd en de keus voor goedkope locaties. Veel door Ehipassiko verzorgde retraites zijn volgeboekt.

Dit Vlaamse centrum organiseerde in de herfst van 2014 tegen kostprijs in het ontmoetingscentrum St. Rafaël in Montenau/Amel, een voormalig klooster in de Belgische Ardennen, een zevendaagse stilteretraite. Kosten 310 € per persoon voor verblijf, plus dana voor de leraar.

Ehipassiko logoEhipassiko zet zich met de gehanteerde tarieven voor de retraites, zo zegt ze, volledig in de 2500 jaar oude traditie van de Boeddha. Er werd namelijk beslist om voor het dhamma-onderricht en de begeleiding geen vaste bijdrage aan de deelnemers te vragen, maar het eeuwenoude principe van dana te hanteren. De kostprijs dekt enkel de accommodatie, de maaltijden, thee, koffie en onkosten. Dana staat voor het vrijwillig geven van materiële en immateriële zaken aan anderen. Het onvoorwaardelijk geven wordt gezien als één van de voornaamste boeddhistische deugden. Door deze opstelling laat Ehipassiko het initiatief bij elke deelnemer om zelf te bepalen welke bijdrage hij of zij hiervoor wil geven. Aan het einde van de retraite krijgen de deelnemers gelegenheid om een financiële bijdrage te doen voor de begeleiding van een leraar en Ehipassiko. Er worden geen richtlijnen gegeven voor de hoogte van de dana. Wie weinig te missen heeft betaalt niks.

Waarom worden deze retraites gehouden?
Paul Van hooydonck: Onze retraites heten ‘Het pad van stilte’. We cultiveren de stilte van het hart binnen het beschermd kader van een retraite. Mensen nemen die innerlijke stilte mee terug naar een vaak hectisch leven in ‘de wereld’.

Heeft u een eigen gebouw/onderkomen/camping waarin deze retraites plaatsvinden?
Nee, we verblijven op verschillende plekken: Verblijfcentrum Cadzandië (Cadzand, NL), Ontmoetingscentrum St Raphael (Montenau, Belgische Ardennen), Wat Phra Dhammakaya Benelux (Theravada klooster in Lede) en het Nilambe Buddhist Meditation Center in Sri Lanka.

Wat is de frequentie van uw retraites? Bijvoorbeeld elk jaar.
Acht retraites in totaal: twee tweedaagse weekendretraites, een driedaagse, een tiendaagse, twee zevendaagse, een vijfdaagse en een vierdaagse.

De kosten voor de deelnemers zijn relatief hoog, soms wel honderden euro’s per periode/week/paar dagen. Waardoor potentiele mindervermogende deelnemers worden buitengesloten. Heeft uw sangha/organisatie een fonds waaruit de deelname of tegemoetkoming in de kosten van deze mensen wordt betaald?
Onze prijzen liggen laag. Mensen betalen alleen voor accommodatie en maaltijden een vastgestelde prijs. De begeleiding wordt vergoed op basis van dana. Deelnemers kunnen hiervoor cash geld (dat ze meebrengen) in een zogenoemde dana-schaal leggen.

Of worden ze op een andere wijze vrijgesteld van betaling, zeg maar als een vorm van dana.
Wie het financieel moeilijk heeft kan er zelf voor kiezen om geen dana voor de begeleiding te geven. Daar op hebben we geen zicht/controle aangezien dit anoniem gebeurt. Deelnemingsgeld (accommodatie en maaltijden) wordt op voorhand gestort.

Of kan er in termijnen betaald worden? Wordt om die vrijstelling, het betalen in termijnen door aspirant deelnemers gevraagd?
Ja, gebeurt wel eens. Mensen kunnen dan kleinere bedragen gespreid betalen.

Hoe vaak per retraite wordt er door een deelnemer om een financiële ondersteuning gevraagd?
Weinig. Mensen geven dan gewoon geen dana, veronderstel ik.

Maakt uw sangha/organisatie winst bij het organiseren van retraites? En zo ja, wat gebeurt er met dat geld?
Ja, we maken winst. Met het geld financieren we de Ehipassiko-werking (huur gebouwen; vergoeding gastleraren/sprekers). Een deel van het geld staat op de bankrekening. Soms worden ‘goede doelen’ financieel ondersteund.

Is u bekend dat andere, meer vermogende deelnemers, de kosten van deelname voor een andere, minder vermogende deelnemer betalen.
Is me niet bekend. Is ook niet zo nodig denk ik, aangezien de prijzen niet hoog liggen, ze worden bewust laag gehouden; dit is een beleidsoptie van Ehipassiko en ook deels de reden van het succes, vermoed ik.

Merkt u dat uw sangha/organisatie meer moeite heeft om deelnemers te werven in verband met de slechtere economische situatie, hogere werkloosheid en armoede? Zo ja, hoe gaat u daar mee om. Organiseert u minder retraites of zoekt u goedkopere locaties?
Onze retraites zitten meestal vol en het aantal deelnemers stijgt. We hebben bewust gekozen voor goedkoopste locaties.

Soms wordt, bij de publiciteit rond zo’n retraite, een vrijwillige gift als dana gevraagd voor de leraar. Schenkt de leraar dat geld weer weg?
De helft van de dana gaat naar Ehipassiko om onze werking mee te financieren. De andere helft gaat naar de leraar om van te (over)leven.

 

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: dana, kostprijs, retraite, Sri Lanka, Zeelnad

Lees ook:

  1. Dana is jezelf bevrijden van hebzucht
  2. Zonder medewerkers geen Boeddhistisch Dagblad – dankjulliewel
  3. Ehipassiko – de revolte van boeddhistische nonnen (Ayya Vimala)
  4. Boeddhisten ontwaakt! Deel 4 en slot.

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ayya Vimala zegt

    27 april 2016 om 16:00

    Ik vind het heel natuurlijk dat retraites op deze manier zonder winstoogmerk georganiseerd worden. Het gaat er toch om om de Dhamma te verspreiden. Ik vind dat Ehipassiko dat heel goed doet.

    Er zijn ook Theravada groepen in Belgie en Nederland die retraites volledig op donatiebasis organiseren. D.w.z. waar deelnemers helemaal niets hoeven te betalen, ook niet voor kost en inwoning. Alles is op basis van donatie.
    Dit kunnen natuurlijk niet alle groepen zo doen. Als een organisatie een eigen gebouw heeft kan dat beter uit dan wanneer er iets gehuurd moet worden. In dat laatste geval wordt waarschijnlijk wel verlies gemaakt, maar zijn er sponsoren die voor de kosten opdraaien.
    Binnen de Goenka traditie is het normaal dat deelnemers niets betalen, maar alleen na afloop van de 10-daagse retraite een donatie mogen geven als ze dat willen. Niemand is verplicht. De donatie is voor de deelnemers aan een volgende retraite, niet voor de eigen deelname.
    Ik vind dit een heel mooi principe.

    Bij Samita zijn ook verschillende retraites zo georganiseerd, maar daar er geen grote organisatie achter staat kan dat niet altijd dus zijn er niet veel retraites.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 16 mei 2025
    City Weekend - Death & impermanence with Ven. Amy Miller
  • 17 mei 2025
    Meditatie zaterdag met Jotika Hermsen
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Centraal Tibetaans Bestuur herdenkt 30 jaar verdwijning Panchen Lama en roept opnieuw op tot transparantie
    • Boeken – goud in handen
    • RSF – Pauselijke inzet voor persvrijheid vraagt om concrete actie
    • Tibet: ‘Als je een dissident bent, sluiten we je elektriciteit en water af’
    • De Goede Zaak – ‘Trek zondag de rode lijn voor Gaza’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.