• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Losweken van je materiële roots

Losweken van je materiële roots

7 september 2012 door gastauteur

Mark de Jonge, muzikant en columnistGastauteur Mark de Jonge is muzikant en columnist.

Al vaak heb ik stilgestaan bij de mens als levensvorm en bedacht hoe grappig het is dat we collectief middelen nemen waardoor we de controle verliezen over ons lichaam en/of over onze geest, en dat als amusement ervaren. Toen ik een vriend een keer vertelde dat ik had besloten om zwaar opgefokte nederwiet even links te laten liggen omdat ik steeds vaker een strijd moest leveren om bij bewustzijn te blijven, antwoordde hij: “Ja, maar niemand kan er tegen, dat is toch juist het leuke ervan?”

De mind tot bedaren brengen
BhagwanOsho (1931-1990), de Indiase wijsgeer die oorspronkelijk bekend stond als Bhagwan Shree Rajneesh (‘de Bhagwan’) heeft een antwoord op het waarom van de keuze van de mens om zichzelf te benevelen. Op momenten van fysieke of geestelijke verdoving staat de door hem zo genoemde mind stil. De door het ego aangestuurde mind doet niets anders dan om zich heen grijpen en gedachten produceren over gebeurtenissen in jezelf en om je heen, totdat je er gek van wordt. Iedereen kent de wens om afstand te doen van deze wilde razende molen in zichzelf. Wanneer je een orgasme ervaart, bij een concert uit je dak gaat of met 210 kilometer per uur op een motor zit, staat je ratio stil. De geest en het lichaam werken op de automatische piloot, en je bent een moment bevrijd van je mind, want er is teveel opwinding om nog naar je gedachten te kunnen luisteren. De meeste mensen vinden die bevrijding erg fijn en daarom zijn ze aangetrokken tot dingen en situaties die deze staat oproepen.

Spiritueel ontwaken
Het nemen van verdovende middelen is misschien wel de makkelijkste manier om je mind stil te zetten, mede omdat ze hun uitwerking zelden missen. Wanneer je bijvoorbeeld veel gedronken hebt, verdwijnen je zorgen en sta je niet stil bij mogelijke problemen die je hebt of kwesties die er spelen. Osho veronderstelt dat het heel erg moeilijk is om een alcoholist uit zijn alcoholisme te praten, omdat hij de vlucht in het lichamelijke heeft aangegrepen als vast onderdeel van zijn leven. Dit is de manier om met zijn zorgen, met zijn mind om te gaan. Omdat het lichaam een tijdelijk verschijnsel is, zijn de staten waarin het lichaam verkeert dat ook. Daarom is een vlucht in het lichamelijke van voorbijgaande aard. Zo’n vlucht heeft een begin, maar heeft ook een duidelijk einde. Een ontwaken uit de roes, met de kater die daar bij hoort. Tegenover deze lichamelijke vlucht staat de vlucht in je ziel, het spirituele ontwaken, en het definitief naast je neer leggen van het ego. Dat houdt in Osho’s visie een volledige herziening van de hele wereld, inclusief jezelf in. Je ontdekt onder de dikke, vooralsnog dominerende laag die je ego vormde een diepere, eeuwigdurende laag: je ziel. Door middel van meditatie kun je jezelf meer en meer trainen om deze innerlijke rijkdom te herkennen.

‘Biertje?’
bierMaar nu over de drugs: zijn drugs dan nergens goed voor? Deze vraag kan op verschillende manieren benaderd worden. Zoals ik eerder al stelde, is vanuit een bepaalde visie het nemen van drugs onvermijdelijk. Want wat zijn drugs, en wat niet? Of het nou gaat om algemeen geaccepteerde roesmiddelen als bier, wijn en andere alcoholische dranken, om minder in de breedte geaccepteerde middelen als marihuana, xtc, speed, coke of heroïne, of om de meer ‘stiekeme’ drugs zoals koffie en suiker, uiteindelijk heeft ieder middel dat je tot je neemt een invloed op de werking van je geest, zelfs zuurstof. De meeste mensen hebben bij ieder middel dat hij of zij neemt een verhaal om te onderbouwen waarom het gebruik ervan niet schadelijk is, en de verdovende middelen die hij/zij niet neemt worden meestal wel als schadelijk betiteld. Kortom, er is geen vastliggende lijn waarlangs je drugs kunt indelen naar categorie. Het is zuiver cultureel bepaald. Cocaïne werd bijvoorbeeld in Amerika tot 1914 als middel voor plaatselijke verdoving gebruikt, en tot 1971 gold speed onder andere als regulier afslankmiddel. Daarnaast is er geen consumptiemiddel dat wereldwijd zo veel slachtoffers maakt als alcohol, terwijl het een overal in de maatschappij geïntegreerde drug is. In Nederland zijn een aantal gelegenheden die zonder ‘biertje’ ondenkbaar zijn.

Tegen je eigen natuur in
weedAl hebben de meeste drugs een aangetoonde schadelijke werking op je lichaam, vraag ik me wel af of het zin heeft om jezelf het gebruik van drugs te verbieden. Zolang je er vanuit jezelf behoefte aan hebt, maakt het drugsgebruik wellicht onderdeel uit van je weg naar het inzicht om het niet meer te nemen. Wanneer je jezelf een verbod oplegt, ga je tegen je eigen natuur in zitten werken. Osho verwoordt dat met de volgende vergelijking: twee dingen tegelijk willen die lijnrecht tegenover elkaar staan is als je linkerhand laten vechten met je rechterhand: je linkerhand is bijvoorbeeld ‘pro drugs’, je rechterhand vindt dat je ermee moet stoppen. Deze strijd is een gebed zonder einde, omdat het allebei jouw handen zijn. Je kunt je linkerhand op je rechterhand leggen en zeggen: ‘de linkerhand heeft gewonnen’, maar dat is zinloos, zolang je vindt dat de ene hand van de andere moet winnen.

Bewustwording is de sleutel
Ik ben het hier mee eens. Wanneer je de dingen doet die je graag wil doen dan is dat goed voor je, mits je je bewust bent bij de dingen die je doet. Ik heb zelf een periode geëxperimenteerd met hallucigene paddenstoelen, en daardoor heb ik een hoop geleerd over de mogelijkheden en de werking van mijn geest. In deze gevallen gebruikte ik de drugs niet om mijn mind tot bedaren te brengen, maar om mijn innerlijke en uiterlijke wereld te onderzoeken. Net als de boeddhistische praktijk ons leert om concepten te breken, hebben psychedelische drugs bij mij ook een aantal concepten gebroken, aannames die ik had over de wereld en hoe deze in elkaar zit, en die me eigenlijk belemmerden om verder te groeien. Vaststaande ideeën over ruimte en tijd verdwenen bijvoorbeeld naar de achtergrond. Vanuit de dingen die ik zo heb ontdekt, heb ik me naar mijn gevoel ook bewuster kunnen opstellen naar de manier hoe ik reageer op de wereld, en situaties waarin ik beland. Niet iedereen hoeft natuurlijk drugs te gebruiken maar als je net als ik destijds op zoek bent naar de aard en de werking van jezelf en de wereld, en daar veel vragen over hebt, kunnen drugservaringen antwoorden geven. Je moet daarbij wel een beetje weten wat je doet en je goed voorbereiden zodat je ongeveer weet wat je te wachten staat.

Vlucht
BoeddhaDe relatie tussen boeddhisme en drugs is voor mij, dat beiden onze geest een uitvlucht bieden uit de materiële wereld, een wereld waarvan we moeten leren ons onafhankelijk op te stellen. Ik heb van meerdere boeddhisten gehoord dat ze aanvankelijk gewoon zoekende waren naar een leven met meer diepgang. Als onderdeel van hun zoektocht experimenteerden ze met drugs. Op die manier weekten ze als het ware los van de hen vertrouwde materiele ‘roots’. Na verloop van tijd verloren de drugs hun aantrekkingskracht, en nam boeddhisme de plaats van de drugs in. Ik kan me hier in herkennen. Nu ik geleerd heb wat ik heb geleerd, is de interesse in drugs ook verdwenen. Ik heb nog wel een paar keer geëxperimenteerd maar de uitwerking bleef op den duur dezelfde, ik leerde geen nieuwe dingen meer. Daardoor verdween de aanleiding om drugs te nemen, zonder dat ik er bij stilstond. Toen besefte ik dat mensen die zwaar verslaafd zijn aan drugs en die er aan onderdoor gaan, een ander probleem hebben, dat in feite niets met die drugs te maken heeft. De drugs vormen een uitvlucht voor het probleem, maar zijn niet het probleem zelf. Ik keur het gebruik van drugs als een vlucht af. De mooiste en meest verrijkende vlucht die je kan maken is namelijk die in je eigen spirituele ontwaken.

Bron: Bodhittv. http://www.bodhitv.nl/articles/show-news/2012-08-27/losweken-van-je-materiele-roots/

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharma en filosofie, Nieuws Tags: Bodhi-tv, printbatch2, verslaving

Lees ook:

  1. Boeddhistisch Dagblad wisselt uit met Bodhitv
  2. Jules Prast: ‘Zen op je ziekbed’
  3. Taigu – ‘Zen op je ziekbed’
  4. Hospice De Liefde: Metgezellen, op weg naar de dood

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Zapruder zegt

    8 september 2012 om 15:04

    De auteur slaat in dit schrijven vanuit het meest basale dharma-oogpunt de plank op zulke blatante wijze mis dat men zich werkelijk kan afvragen hoe dit in een boeddhistische publicatie kan terechtkomen.
    Bij BodhiTV hoort dit artikel overigens wél thuis, omdat men zich daar al lang niet meer concentreert op het boeddhisme of de dharma, maar waar men vrijwel elke new-age-spirituele stroming omarmt.

    Ik wens de schrijver een goede dharmaleraar toe.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.