• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » ‘Wat voelde ik me ongelukkig in dat boeddhistisch centrum’

‘Wat voelde ik me ongelukkig in dat boeddhistisch centrum’

18 maart 2025 door Joop Ha Hoek

Gedurende de laatste weken van het jaar 2024 her-publiceerden we beeld en tekst van auteurs. In 2025 gaan we daar mee door. Hieronder een tekst van Joop Hoek, eerder in het BD geplaatst op 24 december 2013, over zijn ervaringen in het boeddhistisch centrum in het Friese Hantum.
Augustus 2012 beloofde een maand als alle vorige zomermaanden te worden. Met zon, wolken, regen en vakantie, een beetje loom, weinig verkeer op de weg, dus minder files. Een mooie gelegenheid dus om een bezoek te brengen aan het eerste boeddhistisch klooster in Nederland. De dag begon met zon, gevolgd door veel regen. Een goed humeur, gevolgd door chagrijn.

Het Tibetaans boeddhistisch centrum Karma Deleg Chö Phel Ling in het Friese Hantum, afgelopen dinsdag. Het water valt met bakken uit de hemel. Met de voorlichter-die-zijn-naam-niet-wil-noemen-omdat-dat-niet-belangrijk-is  zit ik op een plastic tuinstoel, in de tuin.

De voorlichter
De voorlichter

Ik vraag de voorlichter of we vanwege de enorme hoosbui binnen verder kunnen praten. Hij kijkt me aan maar antwoordt niet. Dus blijven we zitten. Enkele minuten later ben ik doorweekt, mijn dunne zomerhemd en broek kleven aan mijn lichaam. De voorlichter praat met zachte stem, door het geruis van de regen kan ik hem amper verstaan. De microfoon van mijn voicerecorder hou ik dicht bij zijn mond. Als ik hem een vraag stel zucht hij diep, met een lichte glimlach rond de mond. Ik voel me steeds meer onwetender, mijn metgezel haalt een paraplu uit de auto.

lama Gawang Rinpoche schrijvend
Lama Gawang Rinpoche.

Ik voel woede in mij opkomen, ergernis, kwaadheid, benoem het maar. Is dit gastvrijheid, respectvol omgaan met je gasten? Ik word steeds kwader op die woordvoerder naast mij. Met zijn comfortabele waterdichte regenjack aan. Schuilend onder de paraplu, mijn paraplu, die ik boven hem omhoog hou. Want ik wil niet dat hij nat wordt. Hij praat en praat, met zachte stem. Hij moet zien dat ik ongelukkig ben, en nat, maar laat de situatie voortduren, zegt niet: ‘Die paraplu kan je beter boven jezelf omhoog houden.’

Hij doet zijn zegje, als woordvoerder. Over de dhamma, universele goedheid, Jezus, de Karma Kagyu school, de lama. Ik word ongeduldig, denk, ja dat weet ik nu wel, zullen we ter zake komen. Ik ben hier als journalist. Hoe hou je zo’n centrum draaiend, vertel daar eens over. Een ongelukkig gevoel kruipt in mijn poriën. Had ik op deze plek, vol van tientallen jaren dhamma onderwijs en meditatie, op de thee bij een beroemde lama, niet extreem gelukkig moeten zijn. Waarom dan die agressie in mij? Wordt nu op een boeddhistische manier mij de oren gewassen?

Tempel HantumHet blijft maar regenen, keihard. En ik, ik laat de ongelukkige situatie voortduren. Nog geen dertig meter verderop staat mijn auto, met airco en verwarming. Een paar seconden in de benen , en ik word weer warm. Maar nee, ik blijf de paraplu boven die ellendige man houden. Is dit een oefening in geduld? Test hij mij uit? Wil ik me niet laten kennen? Is dit een sadistisch samenzijn? Heb ik geen recht op droogte, een beetje geluk?

Na ongeveer een uur zegt-de-voorlichter-die-zijn-naam-noemen-niet-belangrijk-vindt: ‘Zullen we toch maar naar binnen gaan?’ Ik volg hem de tempel in. Ik voel me verslagen en vernederd. Hij voert de regie. Op weg naar de tempel zie ik de lama in een ruimte zitten, met zijn gasten uit Oostenrijk en Duitsland. Warm en droog.

Vol goede verwachtingen arriveerde ik bij het centrum. Het centrum ligt aan de Stoepawei (weg). Polders, riet, vaarten, een molen en ver weg, de einder. Bij de poort een bord: ‘Bezoekers altijd welkom.’ Hier is het dus, het eerste boeddhistische klooster van ons land. Er hangt geel rood wasgoed aan een lijn te drogen. De gebouwtjes ogen klein. Maar de dertien meter hoge stoepa mag er zijn. Hanen en kippen lopen vrij rond. Kleine bomen hangen vol met fruit. De zon schijnt en de sfeer is goed.

Aan een grote tafel in de tuin zit Gawang Rinpoche, een mala in de hand. De kralen flitsen langs zijn vingers. Hij kijkt mij aan, ik ben gefascineerd door zijn gelooide, vriendelijke gezicht, zijn kalme oogopslag. Hij schenkt zwijgend thee voor mij in, groene thee. De voorlichter-zonder-naam komt er bij zitten. Hij vraagt wie ik ben en waar ik vandaan kom. Hij zegt tegen de lama: ‘journalist, krant, digitaal, reclame’. De lama zegt iets, ik versta hem niet. De voorlichter zegt dat er in de Grote Hondstraat in Antwerpen ook een centrum van zijn traditie is of was.Hanen stoepa Hantum

Dan steekt de lama beide handen in de lucht, met buigende bewegingen. Drie keer tien, een keer vijf, en eentje erbij. Hij brengt de handen naar zijn mond en ik denk te moeten zwijgen. Een misverstand, de lama telt met zijn handen. De voorlichter zegt dat de lama al zesendertig jaar in Nederland is, maar nauwelijks Nederlands spreekt. ‘Maar hij verstaat meer dan je zou vermoeden’, zegt de voorlichter. Duizenden mensen per jaar bezoeken het centrum, legt hij uit. Schoolkinderen, Hells Angels, vrouwengroepen, alleenstaanden, boeddhisten en niet-boeddhisten. Velen komen terug, sommigen draaien zich direct weer om en drinken zelfs geen thee. Mensen die dat willen kunnen blijven overnachten. De tarieven zijn alleszins acceptabel. We zijn geen commercieel centrum, zegt de voorlichter.

Beeld gemaakt van Friese klei
Beeld gemaakt van Friese klei

De gids woont al vijf jaar in het centrum en verzorgt de rondleidingen en voorlichting. Voor die tijd kwam hij af en toe. De lama vroeg hem op een dag permanent te blijven. De voorlichter wil niet zeggen wat hij voor die tijd deed en waar hij vandaan komt. Niet belangrijk, zegt hij. Er wonen nog drie vaste krachten op het terrein van het centrum. Zij zorgen voor het onderhoud. Er is veel te doen, de gebouwen moeten worden onderhouden, het landgoed verzorgd. Het terrein met daar op een boerderij was vroeger eigendom van hippies, zij schonken het aan de Karma Kagyu traditie.

De voorlichter zegt dat de lama, zeker volgens Tibetaanse begrippen, al behoorlijk oud is. Hij reist nog wel, maar is altijd blij weer in Hantum te zijn. Om zich in Noord-en Midden-Europa bezig te houden met het verbreiden van de dhamma en te ijveren voor het welzijn van de plaatselijke omgeving. Volgens de voorlichter lukt dat aardig, de ongeveer vierhonderd inwoners van het Friese dorp onderhouden warme betrekkingen met het centrum. Momenteel is er ook veel belangstelling voor het centrum vanuit Oostenrijk en Duitsland.

In de tempel is het lekker warm. Warm van kleur ook. Rood, geel, blauw, oranje, heerlijk. In een hoek een kast met 84.000 leerredes van de Boeddha. De voorlichter schenkt thee voor mij in, groene thee. Ik mag beelden en verder alles in de tempel fotograferen. Ook de voorlichter wil wel op de foto. Hij trekt een gek gezicht. Doe normaal, zeg ik. Ik vraag hem welke dieren er op het terrein rondscharrelen. Hij noemt alle vogels op die ooit door Noah in zijn ark zijn gered. Laat maar praten, denk ik. Ik geniet van de sfeer in de tempel, van de duizenden kilo’s wijsheid en geluk. In gedachten zie ik de lama op zijn troon zitten. Hier schijnt de zon.

Kast Hantum 84.000 leerredesIk vind dat de voorlichter mij nog steeds niet serieus neemt. Steeds verschijnt dat misprijzende lachje om zijn mond als ik hem iets vraag of zeg. Als ik een mening verkondig, vraagt hij of ik een lama ben. Hij gaat mij adviseren, zegt dat ik me niet als journalist maar als mens moet presenteren. De regen is gestopt, maar de ergernis blijft.

We zijn in de stoepa. Het is er rustig, bijzonder ook. Hier woont het boeddhisme, dat voel ik. Buiten, in de overdekte gang rond het gebouw, draaide ik de gebedsmolens. Maar ik ben niet blij, ik tob. Ik buig voor het beeld van de Boeddha, bewonder de duizend kleine Boeddhabeeldjes aan de wanden. De voorlichter naast mij zwijgt.Kaarten Hantum

Als ik later wegrijd steekt hij populair zijn duim omhoog. Hij zegt: ‘Je komt nog wel een keer terug.’ Over my dead body, denk ik. Nu, een paar dagen later, merk ik dat de kwalijke emoties zijn weggeëbd. In Hantum is iets met mijn geest gebeurd dat ik niet kan omschrijven. Misschien dat mijn ik-dat-niet-van-zichzelf-bestaat een APK nodig had. Waar een regenbui al niet goed voor is.

Dit artikel is eerder in het BD geplaatst in augustus 2012. En in december 2013.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dharma en filosofie, Opmerkelijk Tags: centrum, Gawang Rinpoche, gevoel, Hantum, joop hoek, Karma Kagyu, ongelukkig, stoepa

Lees ook:

  1. De stoepa in Hantum, een bevorderaar van altruïsme, harmonie, welvaart en gezondheid
  2. Vera van Bruggen plotseling overleden
  3. Nirvair over hippies, boeddhisme en het centrum in Hantum
  4. Stoepa in Hantum vergt veel onderhoud

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. CINDY LIN zegt

    19 maart 2025 om 13:17

    Over de dhamma, universele goedheid, Jezus, de Karma Kagyu school

    Ja, dat had ik laatst ook. Dat ik bij een boeddhistisch centrum was en dat ik iets vroeg en dat men over Jezus begon

    Wat heeft Jezus ermee te maken?

    Ik kom hier niet voor Jezus.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’
    • Boeddha’s pleegmoeder is een voorbeeld voor boeddhisten op Moederdag

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.