Boeddhisten gaan geen speciale gebedsdiensten houden of rituelen verrichten voor de omgekomen boeddhistische passagiers aan boord van het verongelukte vliegtuig (vlucht) MH370 van Malaysia Airlines (MAS). Ook niet als van degenen die gestorven zijn de lichamen niet gevonden zijn.
De hoogste boeddhistische boeddhistische monnik van Maleisië, Datuk K. Sri Dhammaratana, zegt desgevraagd dat het boeddhisme niet veel prioriteit geeft aan begrafenissen of crematies. ‘De boeddhistische uitvaartceremonie is eigenlijk eenvoudig, maar vol van waardigheid, het boeddhisme kent geen link tussen de geest van degene die gestorven is en het orgaan of de as die overblijft. Boeddha geloofde dat wanneer iemand sterft, er een wedergeboorte zal plaatsvinden op een plaats die afhankelijk is van het karma’, zegt de monnik.
Datuk K. Sri Dhammaratana werd gevraagd om te reageren op de religieuze riten voor boeddhisten die aan boord van het verongelukte vliegtuig waren, nadat de directeur-generaal van het departement voor burgerlijke luchtvaart (DCA) Datuk Azharuddin Abdul Rahman deze week officieel meedeelde dat het vliegtuig verongelukt was en dat iedereen aan boord was omgekomen. De monnik zegt dat volgens het boeddhisme alleen arahats, die vrij zijn van al hun verlangens, niet herboren worden omdat zij het nirvana hebben bereikt.
Voor de hindoes aan boord van het neergestorte vliegtuig zal de Athama Santhi Poojai- ceremonie worden gehouden door familieleden van de slachtoffers, als een religieus ritueel. Vlucht MH370 had twaalf bemanningsleden en 227 passagiers aan boord, met inbegrip van twee zuigelingen, toen het op acht maart vorig jaar van de radarschermen verdween tijdens een vlucht van Kuala Lumpur naar Peking. Van het toestel, dat ergens in de zuidelijke Indische Oceaan is neergestort, is niets teruggevonden.
Bron BNN.
Kees Moerbeek zegt
Ik vermoed dat als dat de inzittenden Japanners of Chinezen met een boeddhistische achtergrond waren er wel speciale (zen)boeddhistische geestelijken zouden zijn om rituelen uit te voeren.
Begrafenissen en crematies gaan niet alleen over de doden, maar ook over de levenden, vandaar het belang van rituelen voor wie er behoefte aan heeft.