• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » De pianist die altijd maar speelt wat hij ooit leerde…

De pianist die altijd maar speelt wat hij ooit leerde…

29 april 2025 door de redactie

Gedurende de laatste weken van het jaar 2024 her-publiceerden we tekst- en beeld van auteurs. In 2025 gaan we daar mee door. Hieronder een tekst die we eerder, op 26 juni 2014 in het BD plaatsten.

De Britse boeddhistische leraar Tejananda, volgens ervaringsdeskundigen een meester in het laten ervaren van direct gewaarzijn, is van 4 tot 16 juli 2014 in Nederland waar hij in het Mettavihara-centrum in het Zeeuwse Hengstdijk een zomerretraite leidt. Tejananda is als  leraar verbonden aan de Triratna boeddhistische beweging (voorheen: Vrienden van de Westerse Boeddhisten Orde). De retraite is geschikt voor mensen met meditatie-ervaring.

Een retraite is een gelegenheid om de beslommeringen van het dagelijkse leven achter te laten: geen haast, stress en lawaai. Ze biedt de mogelijkheid om stil te staan bij het moment en gewaar te worden van jezelf, van anderen en de omgeving. Vanuit dit gewaarzijn wordt zichtbaar welke uitdagingen, valkuilen en oppervlakkigheden het dagelijkse leven beheersen. Het Triratna systeem van meditatie – integratie, positieve emotie, spirituele dood, spirituele wedergeboorte en ontvankelijkheid (alleen maar zitten), wordt door de organisatoren aangekondigd als een complete weg naar het ontwikkelen van rust en inzicht.

In deze retraite worden effectieve manieren onderzocht om meditatie en dharmabeoefening verder en dieper te brengen. Nieuwe perspectieven op het kalmeren van de geest en het ontwikkelen van metta zullen volgens de organisatoren  een goede basis voor inzicht reflecties op de drie kenmerken van het bestaan geven.

Deze reflecties bevorderen een verdiepende waardering voor de uiteindelijk onbevredigende, voorbijgaande en niet-substantiële aard van alle ervaring.  In de retraite zullen de deelnemers zich speciaal met het derde kenmerk bezig houden: het doorzien van het ik of niet-zelf. Dit inzicht is van groot belang in de boeddhistische leer omdat het basis vormt voor het breken van de eerste drie ketenen en het betreden van de stroom, waar het pad naar ontwaken echt begint. Reflecteren op de drie kenmerken kan de deelnemers aan de retraite leren zich open te stellen voor de zogenoemde  spirituele ontvankelijkheid.  De retraite zal grotendeels in stilte zijn. Er zijn wel een paar interactieve meditatie workshops, genoeg gelegenheid om vragen te stellen en meditatie gesprekjes met Tejananda en andere ondersteunende ordeleden voor alle deelnemers.

Tejananda heeft al meer dan dertig jaar ervaring in het beoefenen van boeddhisme en meditatie in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en daarbuiten. Hij is gewend de handen uit de mouwen te steken door te werken in een vegetarisch café en in het Bristol Buddhist Centre, waarvan hij zes jaar voorzitter was. Hij is sinds 1995 leraar in het Vajraloka meditatiecentrum in Noord-Wales.

Tejananda benadrukt dat, om goed te leren mediteren, de keuze van de meditatietechnieken, zoals meditatie op de ademhaling, het opwekken van positieve emotie, zoals de metta bhavana, maar ook de structuur erg belangrijk is. Structuur kan ontwarren en leiden tot verhelderend inzicht. Hij zegt dat alle boeddhistische praktijken pragmatisch zijn- de belangrijkste vraag om in gedachten te houden is: werkt het? Zolang deze vraag positief beantwoord wordt is het volgens Tejananda zinvol om daar mee door te gaan. Als dat niet het geval is, probeer dan een andere methode.

Het herkennen van het onderscheid tussen mentale activiteiten en onmiddellijke zintuiglijke indrukken is, hoe lang we ook al oefenen,  van cruciaal belang om te leren mediteren. Als we ons uitsluitend proberen te concentreren op gedachten, zal dat  niet leiden tot een echte rust of absorptie, omdat onze gedachten juist de grondslag zijn van ons gebrek aan rust. Alles wat we moeten doen is het verschil opmerken tussen sensatie en denken. ‘Dit is een sensatie’ en ‘Dit is denken’. We hoeven ons denken niet uit te schakelen om met die gedachten in onze rust te komen. Zolang we maar erkennen dat het eigenlijke object – de onmiddellijke tactiele sensaties van de adem in het bewustzijn ontstaan.

Wie kent het gevoel niet, dat je nog geen meter opschiet in je jarenlange meditatie, terwijl je het toch exact doet volgens de methode van de leraar of de traditie. ‘Duizenden mensen hebben al duizenden jaren lang op deze wijze gemediteerd, wie ben ik om het anders te doen? ‘ Tejananda zegt: ‘Wees ervan overtuigd dat, als zulke gedachten opkomen, velen, die altijd op dezelfde wijze mediteren, afhaken omdat ze niet lijken te krijgen wat ze willen hebben.’

We leren wat effectief is door het te doen, door het maken van fouten. Maar het begrip fout is volgens deze leraar een verkeerde benaming, omdat we gewoon door onze eigen ervaringen leren. Deze ervaringsgerichte en experimentele houding is fundamenteel voor Boeddha’s leer. De Boeddha hield zijn volgelingen voor  hun beoefening niet af te laten hangen van wat ze hebben gehoord, noch van hun traditie of prachtige teksten, of van dat wat lijkt te werken bij iemand anders  of wat gezegd wordt door een gerespecteerde leraar. Integendeel, zei de Boeddha, als je uit eigen ervaring weet dat een aanpak goed, onberispelijk en verstandig is, en dat die leidt tot voordeel en geluk, het dan ook  vanzelfsprekend is om daarin te oefenen.

De leraar: ‘Dus in elke meditatiepraktijk kan er vroeger of later een moment komen- zodra de fundamentele gestructureerde praktijk voldoende is  onderzocht,  dat je mogelijk afwijkt van de methode zoals die wordt aangeleerd. Dat je met de opgedane ervaring soepel omgaat, als handvatten gebruikt, als gereedschap,  in plaats van ze als onveranderlijk te zien. Je vastklemmen aan wat je ooit geleerd hebt, is zo’n beetje als een pianist die  altijd maar speelt wat hem ooit geleerd is.  Om onze potenties te ontdekken is het nodig om op basis van onze basale ervaringen bereid te zijn er helemaal voor te gaan, te ontdekken, te leren van onze ‘fouten’ en al improviserend een nieuwe weg in te slaan.’

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, meditatie Tags: boeddhistische leraar Tejananda, fouten maken, gedachten, handvatten als gereedschap, Mettavihari centrum

Lees ook:

  1. Boeddhisme en filosofie bij Atiśa
  2. Het denken (1) – Boeddhisme is gezond verstand
  3. ‘Het universum geeft en het universum neemt’
  4. Guy – Gedachten (1)

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 30 mei 2025
    Bewustzijn na de Dood: Eindigt Alles of Gaat Iets Verder?
  • 31 mei 2025
    Workshop meditatie | Omgaan met tegenslag en pijn
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Kan je God vinden door je ziel leeg te maken?
    • Het jaar 2025 – dag 148 – Joop Faber
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Taigu – Een vaardig slaapmiddel
    • Guy – dhammazaadjes – Wees je eigen meester

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.