• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Dharma en filosofie » Zonder wereldverzaking ben je geen boeddhist

Zonder wereldverzaking ben je geen boeddhist

6 maart 2014 door Jules Prast

 Als je gehecht bent aan het leven, dan ben je geen beoefenaar van de dharma. Als je gehecht bent aan het domein van samsara, dan is er geen sprake van wereldverzaking.

ManjusrhiDit is een citaat dat de Tibetaanse boeddhistische leraar Sachen Kungpa Nyingpo in de twaalfde eeuw zou hebben opgetekend uit de mond van niemand minder dan de bodhisattva Manjushri zelf.

Ik kom het tegen in een opmerkelijk artikel van lama Jampe Thaye, een Britse meditatiedocent.* Opmerkelijk, omdat de lama het citaat erg letterlijk opvat. Of je neemt afstand van de wereld, maar dan ook compleet; of je leeft in de wereld, maar dan is er geen sprake van beoefening van de dharma.

Tja, zo ongezouten kom je ze niet iedere dag tegen. Jampe Thaye heeft een eenvoudige verklaring voor het volgens hem relatief grote aantal verlaters van het boeddhisme. Als mensen erachter komen hoeveel de dharma werkelijk van hen vraagt, dan raken ze gedesillusioneerd en keren ze het boeddhisme de rug toe.

Heeft de lama een punt? Soms doorkruist deze gedachte wel eens mijn immer twijfelende gemoed. Is het Achtvoudig Pad dat de Boeddha onderwees niet een leerregel voor monniken? Ik weet het, in de Pali Canon komen er ook boeddhistische leken voor, maar uit de sutrateksten en de historische reconstructie zou je ook kunnen opmaken dat voor hen de ware bevrijding niet binnen het bereik lag.

Radicaliteit
Ik denk aan de woorden van Carl Gustav Jung in zijn voorwoord bij de introductie tot het zenboeddhisme door Daisetz Suzuki, eind jaren dertig van de vorige eeuw. De geestelijke oefeningen die zen van je vereist, zei Jung onomwonden, zijn niets voor de westerse mens. Het leven in onze wereld heeft noodzakelijkerwijze een ankerpunt in een sterke ego-functie. Anders kom je hier niet mee. Dat vloekt met de moeite die monniken zich met veel, zeer veel zelfverloochening getroosten in Japanse zenkloosters.

Het zenboeddhisme dat wij kennen is een adaptatie waarin deze radicaliteit een andere invulling krijgt. Je kunt tegen de bovengenoemde lama wel inbrengen: samsara is nirvana, maar een goede kans dat hij ja knikt en deze wijsheid ten volle omarmt. De lama kan zeggen dat samsara pas werkelijk nirvana is wanneer je de samsara volledig loslaat en even lichtvoetig door het leven gaat als de rondzwervende negentiende eeuwse zenmonnik en dichter Ryokan.

Bij ons is ‘samsara is nirvana’ de uitdrukking van hoop dat onze adaptatie van het mahayanaboeddhisme voor ons zal ‘werken’. Maar is dit hoe het in de oorspronkelijke context van het Aziatische boeddhisme is bedoeld?

In een artikel dat ik vorige week noemde over het Birmese theravadaboeddhisme, wijst de auteur daarvan erop dat de meeste boeddhisten in de geschiedenis zich tevreden hebben gesteld met een leven volgens de boeddhistische morele waarden. Bevrijding, ‘verlichting’, werd overgelaten aan specialisten, aan monniken die zich met meditatieve oefeningen opmaakten voor het leraarschap. Gewone mensen lieten meditatie in overgrote meerderheid aan zich voorbijgaan.

Wedergeboorte
Ook in het mahayanaboeddhisme is niet gezegd dat bevrijding in dit leven komt. Ik verwijs graag naar het artikel dat ik onlangs schreef over wedergeboorte. Mahayana stelt de weg van de bodhisattva centraal. De weg van de bodhisattva naar de uiteindelijke bevrijding is een lange route. ‘Hoe eindeloos de weg naar bevrijding ook is, ik beloof deze tot het einde te gaan,’ is een van de traditionele geloftes die de aspirant-bodhisattva aflegt, ook nu nog. Wie zegt dat het eindpunt van de weg in dit leven is gelegen?

Met dit besef moet je je als boeddhist verzoenen, al is dit niet altijd makkelijk in onze cultuur, waarbinnen de verwachtingshorizon zich veelal tot dit leven beperkt. Maar zijn ‘getrapte’ ervaringswereld beneemt het boeddhisme ook de hijgerigheid waarmee het bij ons maar al te vaak verstrikt is geraakt, ook als het om boeddhisten zelf gaat. Genpo Roshi en Rients Ritskes opereren in deze gevarenzone, maar zij zijn alleen maar het topje van de ijsberg.

Het boeddhisme maakt zich kwetsbaar voor vermenging met gelukstherapie door zijn ‘theoretische’ fundamenten niet duidelijk te articuleren. Hier stuit je mede op een gevestigd belang van mindfulnesstrainers en anderen die om commerciële redenen een loopje nemen met de principes die ze aan het boeddhisme ontlenen.

Kwakzalverij
Zouden zoveel mensen blijven mediteren wanneer ze de strekking van het getrapte boeddhistische perspectief tot zich lieten doordringen? Ja, op piekmomenten kun je door meditatie tot belangrijke inzichten komen die je in het dagelijks leven tot hulp strekken. En ja, zitten is een probate oefening om je af te leren enige verwachting te koesteren; dit is het, en niet anders.

meditatieMogelijk dat dat het leven ‘verlicht’, maar op zichzelf, zonder bijkomende boeddhistische waarden en veronderstellingen tot gelding te brengen, brengt mediteren als zodanig je niet heel ver in termen van heil en verlossing. Het is een groot manco dat boeddhisten dit misverstand zo vaak onbenoemd laten. Boeddhistische kwakzalverij dreigt.

Want waarvoor precies werkt bijvoorbeeld ‘mindfulness based stress reduction’ wel en waarvoor niet? Dat is ook een vraag die de medische wetenschap zich stelt. In een wereld vol eigentijds boeddhistisch bijgeloof dringt mindfulness steeds meer de wereld van de psychotherapie binnen. Er zijn hier zeker voordelen te behalen, zoals bij verwerking van chronische ziekte (ik spreek uit ervaring). Maar als een alternatief voor professionele therapie kan goedkoop duurkoop worden wanneer onbevoegden met mindfulness gaan zitten fröbelen op een terrein waar meer vakbekwaamheid is vereist.

Bedelnap
Ben ik het dan eens met lama Jampe Thaye? Nee, uiteindelijk toch niet. De zwart-wit visie die hij lijkt te huldigen, miskent wat je in dit leven, binnen de dimensie van de samsara, wel degelijk kunt doen in het getrapte model. Tussen de twee uitersten van het of-of van de lama loopt in mijn voorstelling de weg van de bodhisattva als een pad waarop kleine stapjes vooruit (en achteruit) mogelijk zijn.

Zelf begin ik me te verzoenen met dit uitzicht. Geen nirvana in dit leven. Geen uitdoving van karma. Wedergeboorte in de massa van het universum, een geruststellende en uitdagende gedachte. De uitleg die door sommigen wordt gegeven aan ‘samsara is nirvana’ begin ik met een gezonde portie achterdocht te beschouwen. Ja, ik ken de perspectiefwisseling; ja, ik ken de bevrijding die je kunt voelen wanneer je de realiteit zo waarneemt. Het stimuleert mijn dichterlijke fantasie soms zelfs.

Maar echt de hele boel de hele boel laten? Thuisloos zwerven, met als enig bezit een habijt, sandalen en een bedelnap? Zou dat niet een voorwaarde zijn waaronder je inzichtservaringen een punt kunnen bereiken waar ‘samsara is nirvana’ eerst zijn ware potentieel onthult? Wij moeten ons de ultieme dimensie van het boeddhisme niet te makkelijk toerekenen. We moeten de ultieme dimensie ook niet tot een onhaalbare zaak verklaren. De waarheid ligt in het midden, daar waar er uiteindelijk niets te bereiken is, al is dat weer een waarheid die enig inzicht vergt.

–
* Lama Jampe Thaye, ‘Parting from the Four Attachments. Clarifying our Motivations for Practice’, in Tricycle (Spring 2014), klik hier voor de online versie

 

Categorie: Achtergronden, Dharma en filosofie Tags: Carl Gustav Jung, Daisetz Suzuki, Manjushri, Pali-canon

Lees ook:

  1. Inspiratie blijft, ook na een kwart eeuw vertaalwerk
  2. Rob Janssen – ‘Van misdienaar tot boeddhist’
  3. De Khuddakapatha – een van de kleinste boeken van de Pali-canon. Maar niet minder interessant.
  4. Guy – Pali-canon

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    6 maart 2014 om 17:08

    Veel te zwartwit inderdaad! Ik zou de lama’s, roshis en Theras/Theros niet de kost willen geven die officieel de wereld verzaakt hebben maar in hoge mate gehecht zijn aan zaken die gewoon samsara, al dan niet in vermomming, zijn. Van zeer materieele zaken zoals de eigen kamer in het klooster of specifiek eten tot aan samsara-in-vermomming zaken toe als hun status binnen de sangha. Onthechten is zeker niet direkt koppelbaar aan levensstijl c.q. maatschappelijke positie, al zijn sommige levensstijlen wel iets makkelijker ervoor dan andere.

    With folded palms,

  2. Kees Moerbeek zegt

    6 maart 2014 om 18:16

    ‘De waarheid ligt in het midden, daar waar er uiteindelijk niets te bereiken is, al is dat weer een waarheid die enig inzicht vergt.’

    Gooi maar in mijn pet, terwijl ik toch taal-&letterkundige en letterkundige ben en een fan van Baudelaire, Rimbaud, Mallarme, Villiers de l’Isle Adam, Barbey d’Aurrevilly, Huysmans etc…. Maar zij schreven wereldliteratuur, zoals die niet meer gemaakt wordt. Zij als literatoren meenden (bescheiden als ze waren) een lijntje naar de Hogere Macht te hebben en Ingewijden te zijn. De burgermannetjes en dito vrouwtjes in de negentiende eeuw hadden dat niet, die waren materialistisch e.d.

    Overigens, hun literaire opvatting is al heeeeeel oud, omdat de ouwe Griekse en Latijnse literatoren dat ook al debiteerden. Na die beroemde Franse schrijvers zijn er nog vele, vele (net zo bescheiden) dwaalgasten geweest die hetzelfde beweerden. Onder hen schrijvers, kunstenaars en spirituele leiders van een bepaald allooi. Het kan weinig kwaad, maar als politici beweren een lijntje met Boven, het Volk, de Geschiedenis of andere bovennatuurlijke entiteiten te hebben, dan wordt het levensgevaarlijk. Dus laat u geen knollen voor citroenen verkopen en denk vooral zelf na. Anders krijgt u met de Boeddha aan de stok :-)

    Maar dit is allemaal een zijstapje uit de wondere wereld van de literatuurwetenschap en (kunst)geschiedenis.

    Er is geen waarheid (zelfs niet met kleine ‘w’), er is geen midden en er is geen inzicht. Dat zou na 2.500 boeddhisme toch zo onderhand wel beklijfd moeten zijn, door o.a. (inzichts)meditatie.

    Maar ach, allemaal bespiegelingen, die opwellen uit mijn borst en de krochten van mijn geest. Dus, wat u zegt: “Weg ermee. Een half uurtje zitten en al die gekkigheid is weer over.” :-)
    http://www.youtube.com/watch?v=GLVc1PLcD_o

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules Prast (1961) is van origine historicus en journalist, maar bracht het grootste deel van zijn werkzame leven door bij overheid (ministerie van Financiën) en bedrijfsleven (ABN Amro en Philips). Hij is voormalig reserve-officier van de Koninklijke Luchtmacht. Van 2012 tot 2025 schreef hij zeer regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Onder zijn dharmanaam Taigu (Japans voor ‘grote dwaas’) worden veelal oudere stukken over spiritualiteit herplaatst. Als Jules schrijft hij over de actualiteit en andere wereldse onderwerpen. Behalve door Thich Nhat Hanh en zen wordt hij diep bewogen door Shinran en de nembutsu. De complementariteit van christendom en boeddhisme vormt een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 29 mei 2025
    Rust, eenvoud en tevredenheid
  • 1 juni 2025
    Thuiskomen in het lichaam - Meditatiedag met Lex van Heel
  • 2 juni 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 3 juni 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 4 juni 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 4 juni 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • 5 juni 2025
    Introductieworkshop ‘Leven vanuit Vrijheid’
  • 6 juni 2025
    Yoga en meditation
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Deconstructie van het godsbeeld van Pseudo-Dionysius

    Hans van Dam - 23 mei 2025

    Over het verschil tussen weten-wat-niet en niet-weten.

    De wolk van niet-weten

    Hans van Dam - 22 mei 2025

    Over beeldloze mystiek en mystiekloze beelden.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Sodis – de virtuele denkster 530
    • RPC en Charity from the heart – Laat ons Kind zijn
    • Taigu – Zonder leven na de dood geen boeddhisme
    • B’eter – lente-frisse witte-bonensalade
    • PAN-NL – Meeste aardbeien, kropsla en druiven bevatten PFAS

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.